خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی لرستان؛ از تفریح در آغوش طبیعت تا سفر به دوران ناشناخته
جاهای دیدنی لرستان

جاهای دیدنی لرستان؛ از تفریح در آغوش طبیعت تا سفر به دوران ناشناخته

در حالی که شهرهایی مثل اصفهان، شیراز، مشهد، مازندران، گیلان و… پرآوازه و پر از گردشگر هستند؛ جایی مثل استان لرستان در سکوتی بی مثال جاذبه‌های محصورکننده، تاریخی و طبیعی را در آغوش دارد. استانی که مرکز آن در آستانه ثبت جهانی یونسکو می‌باشد اما هنوز بسیاری از گردشگران با دیدنی‌های آن آشنایی ندارند و مهجور مانده است. اگر می‌خواهید با جاهای دیدنی لرستان آشنا شوید؛ بهتر است امروز را همراه این مقاله باشید و لرستان را از قلم یک لرستانی اصیل بخوانید.

معرفی لرستان

مخمل کوه لرستان و آبشارهای فصل بهار
منبع عکس: گوگل مپ

استان لرستان نام زیبا خود را از قومی که در آن ساکن هستند می‌گیرد؛ لرستان به معنای زیستگاه قوم لر است و غیر از لرها، قوم لک در برخی از شهرهای آن نیز زندگی می‌کنند. لرستان در غرب ایران واقع شده است و با استان‌هایی چون کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، اصفهان و خوزستان همسایگی دارد. استان لرستان تاریخی کهن دارد و آثاری در گوشه و کنار آن به دست آمده که ردپایی از نخستین زیستگاه‌های بشر را در آن می‌توان یافت.

غیر از تاریخ، جغرافیای طبیعی لرستان سبب شده آن را سرزمین آبشارها بدانند. لرستان از مناطق چهار فصل ایران است و همین امر سبب شده تا در هر روزی از سال که قصد سفر به این دیار را داشته باشید، مقصدی جذاب منتظر شما باشد.

این استان در مجموع بارندگی خوبی را در سال شاهد است که سبب به وجود آمدن طبیعت بکر و زیبا در کنار رشته کوه با صلابت زاگرس شده است. در ادامه شما را با جاهای دیدنی استان لرستان بیشتر آشنا می‌کنیم تا راهنمایی برای سفر مهیج و خاطرانگیز به این دیار باشد.

جاهای دیدنی لرستان کجاست؟

ایستگاه راه آهن بیشه در فصل پاییز
منبع عکس: اینستاگرام

اگر می‌خواهید بدانید جاهای دیدنی استان لرستان کجاست همراه ما باشید تا شما را با جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی این شهر آشنا کنیم. جاذبه‌هایی در گوشه گوشه لرستان که از دیدن آنها سیر نمی‌شوید و باید برای بازدید از هر کدام برنامه‌ریزی داشته باشید، زمان صرف کنید و سرسری از آن نگذرید.

آثار تاریخی استان لرستان

در استان لرستان تاریخی کهن نهفته است که در بین گردشگران کمتر شناخته شده است. در غارها و قلعه‌های اینجا آثاری کشف شده که ردپای انسان‌های نخستین و اولین زیستگاه متمدن بشر را می‌توان داشت. آثاری با ارزش که نبودن بستری مناسب برای نگه داری آن‌ها، سبب شده تا در موزه‌های معتبر خارجی نگه‌داری شوند و در میان ایرانیان گمنام بمانند. در ادامه شما را بهترین جاهای تاریخی لرستان آشنا می‌کنیم.

۱-قلعه فلک الافلاک؛ نماد باشکوه شهر خرم‌آباد

قلعه فلک‌الافلاک یا همان دژ شاپور خاس در خیابان ۱۲ برجی
منبع عکس: گوگل مپ

اولین جاذبه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم نگین دیدنی‌های استان لرستان و شهر خرم آباد؛ قلعه فلک الافلاک است. خرم آبادی‌ها قلعه فلک الافلاک را به نام دژ شاپورخاست نیز می‌شناسند. برجسته‌ترین اثر تاریخی خرم آباد همین قلعه فلک الافلاک است که از دوران ساسانیان به یادگار مانده است.

این دژ استوار که هنوز هم با قدرت و صلابت پابرجاست؛ بر روی تپه‌ای مشرف بر دره خرم آباد واقع شده است. دژی پر رمز و راز که از زمان ساسانیان تا زمان قاجار داستان‌های بسیاری را در دل خود نگه داشته است. دژ شاپور، قلعه اتابک، قلعه ۱۲ برجی و… از نام‌هایی هستند که در دوران مختلف بر روی این برج گذاشته شدند. قلعه فلک الافلاک تا زمان قاجار کاربرد نظامی داشته و مرکز فرماندهی و زندگی حاکمان بوده و از آن پس به جاذبه‌ای زیبا برای بازدید گردشگران تبدیل می شود.

معماری زیبای قلعه فلک الافلاک به شکل پلان هشت ضلعی نامتقارن با الگوی مستطیلی ساخته شده. اینجا ۳۵۰۰ متر مساحت دارند و از دو حیاط و ۱۲ برج تشکیل شده است. از تزیینات آن می‌توان به کاشی کاری، آجرکاری و گچ‌کاری‌های زیبا اشاره کرد. این برج زیبا در سال ۱۳۴۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۲- موزه مردم‌شناسی لرستان

موزه مردم شناسی و اشیا عتیقه لرستان
منبع عکس: اینستاگرام

تا از قلعه فلک الافلاک دور نشده‌ایم بهتر است سری به موزه مردم شناسی لرستان که در حیاط این قلعه قرار گرفته است بزنید. در این موزه، جلوه‌هایی از زندگی روستایی و عشایری مردم لرستان از دیرباز تا به حال را می‌توانید ببینید.

از مراسم عروسی و سوگواری، سازهای محلی، آثار تاریخی از دوره هخامنشیان، لباس‌های محلی، اشیا عتیقه و… در این موزه دیده می‌شود. در اینجا به ابعاد مختلفی از زندگی مردان و زنان لر پرداخته شده که در سال ۱۳۷۶ به عنوان موزه فعالیت خود را آغاز کرده است.

۳- مناره آجری خرم آباد

مناره آجری و نمایی از میدان شقایق
منبع عکس: گوگل مپ

اگر از سمت جنوب به شهر خرم آباد وارد شوید، اولین بنای تاریخی که با قد رعنای خود به شما سلام می‌کند را می‌توانید ببینید. مناره آجری از آثار تاریخی ارزشمند لرستان است که قدمتی بیش از ۹۰۰ سال دارد. در کنار میدان شقایق در جنوب خرم آباد می‌توانید این مناره را به راحتی پیدا کنید.

این مناره حدود ۳۰ متر ارتفاع دارد و قطر پایین‌ترین قسمت آن ۴.۵ متر است. از پایین‌ترین نقطه مناره تا رسیدن به بام آن، ۹۹ پله پیش پای شماست. مناره آجری خرم آباد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در زمان قدیم این مناره راهنمایی برای کاروان‌هایی بوده که به سمت دژ شاپور خاس در حرکت بودند. در کنار مناره بقایایی جامانده از مسجد و کاروانسرا نیز دیده می‌شود.

۴- حمام گپ خرم‌آباد

حمام گپ با فضای سنتی و رستوران
منبع عکس: گوگل مپ

حمام گپ یکی از بناهای تاریخی استان لرستان است که در شهر خرم آباد قرار گرفته است. این حمام در نزدیکی بازار خرم آباد و میدان گپ قرار دارد. گپ در زبان لری به معنای بزرگ است و از روزگار قدیم اینجا میدانی بزرگ در شهر خرم آباد بوده است.

از جذابیت‌های این حمام می‌توان به تزیینات و گچ‌بری‌های زیبای آن اشاره کرد. برای رفتن به این حمام باید چند پله‌ای را پایین بروید تا به بخش‌های مختلف آن برسید. حمام گپ تا همین چند سال پیش کاربرد اصلی خود را داشت و از هر جای شهر برای استحمام به سراغ آن می‌آمدند؛ ولی امروزه مثل گذشته نیست و با تغییر کاربری به رستوران سنتی تبدیل شده است.

۵- مسجد سلطانی بروجرد

مسجد سلطانی و کاشی کاری‌ های فیرزه‌ای
منبع عکس: گوگل مپ

یکی از جاذبه‌های تاریخی که در شهر بروجرد می‌توانید از آن دیدن کنید، مسجد سلطانی است. این مسجد را به نام مسجد امام و مسجد شاه نیز می‌شناسند. مسجد سلطانی ۷۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و به عنوان بزرگترین مسجد تاریخی در غرب ایران شناخته می‌شود. مسجد سلطانی در زمان شاه اسماعیل صفوی ساخته شده است. کتیبه‌هایی از جنس سنگ، چوب و گچ تزییناتی هستند که به این مسجد جلوه‌ای باشکوه بخشیدند.

۶- گرداب سنگی خرم آباد

گرداب سنگی در مرکز خرم آباد
منبع عکس: گوگل مپ

در دل شهر خرم آباد تا دلتان بخواهد جاذبه‌های تاریخی متعددی به چشم می‌خورد؛ یکی از آن این جاذبه‌ها، گرداو بردینه یا گرداب سنگی خرم آباد است. این گرداب با استفاده از سنگ و ساروج به دور چشمه‌ای ساخته شده تا آب را به بخش‌های مختلفی از طریق کانال‌ها به شهر هدایت کند.

این اثر تاریخی به دوره ساسانی تعلق دارد و در تاریخ و در سال ۱۳۵۵در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برای بازدید از این جاذبه می‌توانید در کنار بوستان شیرین پیمان در میدان تختی به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

۷- بازار سنتی خرم آباد

نمایی از بازار روز خرم آباد و قلعه فلک الافلاک
منبع عکس: اینستاگرام

از دیگر آثار به جامانده در دوره قاجار، بازار سنتی خرم آباد است. بازار سنتی در هر شهری از مراکز خرید متفاوت و جذابی است که باید به سراغ آن رفت. گفته می‌شود این بازار در زمان قدیم کاربردی مانند کاروانسرا داشته است. بازار خرم آباد جز آثار تاریخی است که به ثبت ملی رسیده است.

این بازار ۱۳۳۰ متر مربع وسعت دارد و با دو در ورودی گنبد شکل در قسمت شمالی و شرقی از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. امروزه مردم این بازار سرپوشیده را بیشتر به نام بازار طلا فروشان یا بازار میرزا رضا می‌شناسند. نزدیک بودن این بازار به مکان‌هایی مثل حمام گپ و قلعه فلک الافلاک فرصت بازدید از آن‌ها را در یک روز برای شما فراهم می‌سازد.

۸- خانه ابو، از خانه های تاریخی لرستان

رقص محلی لری با لباس های محلی در خانه ابو
منبع عکس: نویسنده

خاله ابو یا خانه قاضی یکی از خانه‌های تاریخی شهر خرم آباد است که شما را به دوران قدیم می‌برد. برای بازدید از این خانه در همان خیابان ۱۲ برجی، روبروی قلعه فلک الافلاک باید به داخل کوچه‌ای باریک و قدیمی بروید. این خانه در اوایل دوره پهلوی در مرکز شهر ساخته شده است و در ساخت آن از مصالحی مثل خشت، چوب، آهک، سنگ و تزیینات جذاب استفاده شده است.

تنگه لی لی لرستان
ادامه مطلب

معماری عمارت ابو، با اتاق‌های پنج دری، شاه نشین، سه دری، فضای تابستانه، زمستانه، حیات دلنشین با حوض و فواره‌ای در میان آن شما را به عهد خوش قدیم می‌برد. این خانه در فهرست میراث فرهنگی ایران قرار گرفته است و اگر به تاریخ و هنر علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم حتماً به آن سری بزنید.

۹- مسجد جامع بروجرد، از دیدنی‌های لرستان کهن

نمایی از گنبد آبی و طاق‌های مسجد جامع بروجرد
منبع عکس: گوگل مپ

مسجد جامع بروجرد یکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی استان لرستان است که در سفر به این دیار باید از آن دیدن کرد. این مسجد یکی از همان آتشکده‌های تخریب شده دوران باستان ایران است که با ورود اسلام به شکل امروزی درآمده است. مسجد بروجرد یادگار دوران ساسانی است و گفته می‌شود بر روی بقایای آتشکده قدیمی ساخته شده است.

مسجد جامع بروجرد از بخش‌های مختلفی مثل میدان آب انبار و ساختمان غریبخانه تشکیل شده است که بخش‌هایی از آن تخریب شده. این مسجد از نوع تک ایوانی است که دو درب در بخش‌های غربی و شرقی خود دارد.

از  دیگر بخش‌های مسجد می‌توانیم به حیاط مرکزی، فضای گنبدخانه و شبستان‌های آن اشاره کنیم. مردم محلی بروجرد معتقدند امام حسن مجتبی در این مسجد سخنرانی داشته است و به همین دلیل محبوبیت خاصی بین مردم این شهر و گردشگران دارد.

۱۰- غار میر ملاس

دیواره نگارهای میرملاس و نمای بیرونی غار
منبع عکس: گوگل مپ

یکی از دیدنی‌ترین غارهای استان لرستان که در شهرستان کوهدشت قرار دارد غار میرملاس است. بر روی دیواره‌های این غار نقش نگار‌هایی دیده می‌شود که باستان شناسان آن را نشانی از زندگی انسان‌های نخستین در این منطقه می‌دانند.

تصاویری از حیواناتی مثل گوزن، گاو، اسب، روباه، سگ و تصاویر انسانی که بر روی اسب در حال شکار و جنگ است بر دیوار اینجا نقاشی شده است. نقش‌هایی به رنگ سیاه و قرمز که هنر مردمان آن زمان را به رخ می‌کشد. امروزه متاسفانه در اثر ناملایمت و برخورد نامناسب برخی گردشگران چهره زیبای این غار آسیب دیده است.

۱۱- غار کلما کره، گنجینه ایرانی

اشیا کشف شده در کلماکره که در موزه خارجی نگه داری می‌شود
منبع عکس: اینستاگرام

غار کلما کره از دیدنی‌های استان لرستان در شهرستان پلدختر است که تمدن و قدمت این استان را به رخ می‌کشد. در این غار تاریخی کاسه‌های ماهی بادامی، انواع قاب‌های باستانی و اشیا تاریخی کشف شده است که در حال حاضر در موزه لوور، موزه بریتانیا و نیویورک نگهداری می‌شود.

این غار آهکی را می‌توانید در روستای دره باغ پلدختر بعد از طی کردن مسیر کوهستانی ببینید. اینجا را یکی از اسرارآمیزترین غارهای ایران می‌دانند که داستان‌های متفاوتی برای آن گفته شده است. از اینجا به عنوان ششمین گنجینه بزرگ جهان یاد می‌شود.

قدمت غار کلماکره به ۲۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد؛ زمانی که شاهان ثروت خود را در جایی مثل این غارها دفن می‌کردند. در این غار اسکلت ۴ نگهبان پیدا شده است، غار ۴ تالار بزرگ با ستون‌های رسوبی داشته که ارتفاع برخی از آنها تا ۱۵ متر نیز می‌رسد. اگر به تاریخ و فرهنگ ایران باستان علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به این غار زیبا بزنید.

جاهای طبیعی لرستان

مسیر زیبای رسیدن به آبشار نوژیان
منبع عکس: نویسنده

در استان لرستان به هر طرف که سر بگردانید با طبیعتی دلکش و خواستنی روبرو می‌شوید که تا به حال مانند آن را ندیده باشید. جاهای دیدنی لرستان در هر فصلی زیبایی خود را دارد و شما در این خطه همیشه مقصدی برای تفریح و گردش پیدا می‌کنید. لرستان جایی برای خوش بودن و تفریح کردن است، پس اگر اهل خوشگذرانی‌ هستید شما را به خواندن ادامه مقاله دعوت می‌کنیم.

۱۲- دریاچه گهر، نگین فیروزه‌ای لرستان

دریاچه گهر نگین استرانکوه در فصل بهار
منبع عکس: گوگل مپ

اگر قرار باشد لیستی از زیباترین دریاچه‌های ایران را تهیه کنیم؛ بی‌شک دریاچه گهر لرستان نگین زاگرس یکی از بهترین‌های آن خواهد بود. دریاچه زیبای گهر ۸۵ هکتار دارد و یکی از دریاچه‌های آب شیرین کشور محسوب می‌شود که در کنار آن تنوع بی‌نظیری از گونه‌های گیاهی و جانوری را می‌توانید ببینید. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا ۲۳۶۰ متر است و حداکثر عمق دریاچه ۲۸ متر است.

مسیر دسترسی کامل به این دریاچه از طریق ماشین امکان‌پذیر نیست و مقداری از راه را باید با کمک حیوان و یا پیاده‌روی طی کنید. اگر دلتان یک طبیعت گردی جذاب و کمپینگ در کنار ساحل رویایی گهر را می‌خواهد پیشنهاد می‌کنیم؛ در انتهای فصل بهار و یا تابستان این مقصد را برای گردش خود انتخاب کنید.

۱۳- آبشار بیشه، عروسی در آغوش درختان بلوط

آبشار زیبای بیشه در فصل بهار
منبع عکس: نویسنده

به سراغ جاذبه‌ای معروف و محبوب در استان لرستان برویم که در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. درست حدس زده‌اید؛ آبشار بیشه ،عروس زیبای آبشارهای لرستان مقصد ماست.

آبشاری که تا شهر خرم آباد تنها ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. اگر اهل سفرهای ریلی هستید باید به شما بگوییم که این آبشار در مسیر ریلی ایستگاه درود قرار گرفته است و همجواری ریل قطار در کنار پل تاریخی دوره رضا شاه زیبایی‌های این جاذبه را دو چندان کرده است.

وقتی به دیدن این آبشار می‌روید چاره‌ای جز سکوت و محو شدن در زیبایی آن ندارید. آبشار بیشه لرستان ۴۸ متر ارتفاع و ۲۰ متر عرض دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان محسوب می‌شود.

این آبشار در منطقه پاپی استان لرستان در کنار روستای زیبای بیشه قرار گرفته است. مسیر دسترسی به آبشار بعد از پارک کردن خودرو در کنار ایستگاه قطار، با طی کردن پله‌های سنگی، مسیر خاکی سرازیری و پل فلزی بلندی در سر راهتان ممکن می‌شود که تفریح را مهیج‌تر می‌سازد.

۱۴- دره خزینه، شگفتی در دیدنی های لرستان

تماشای غروب زیبا از دریچه دره خزینه
منبع عکس: اینستاگرام

دره خزینه یکی از زیباترین دیدنی‌های لرستان که شما را با جلوه خاص و باشکوهی که دارد به خود مشغول می‌سازد. احتمالاً شما هم در فضای مجازی عکس‌های در خزینه و مقایسه آن با دره گرندکانیون آمریکا دیده باشید.

شکل این دره و آبی که دور آن می‌چرخد؛ مثل یک تراشکاری به دست معمار زبردستی است که تمام هنر خود را به کار گرفته است. این دره در اثر فرسایش و مجاورت با آب به وجود آمده است.

دره خزینه‌ که از بهترین جاهای دیدنی لرستان می‌باشد بین کوهنوردان، صخره‌نوردان و عکاسان محبوبیت بالایی دارد. در کنار این دره می‌توانید از یک پل معلق که هیجان و آدرنالین خون شما را بالا می‌برد نیز عبور کنید. پل قدیمی که ۸۵ متر ارتفاع و ۱۱۲ متر طول دارد.

خروش طوفانی رودخانه بزرگ سیمره از کنار این دره و پیچ نعل اسبی که به دور آن می‌چرخد یکی از شگفتی‌هایی است که تصویر آن تا همیشه در ذهنتان می‌ماند. مسیر دسترسی و بازدید از دره خزینه در بین جاده قدیمی پل دختر به اندیمشک است و در کنار روستایی هم نام خود قرار گرفته است.

۱۵- دریاچه کیو، یکی از جاهای دیدنی لرستان

چهره پاییزی دریاچه زیبای کیو
منبع عکس: نویسنده

اگر از اهالی شهر خرم آباد نشان یک تفریحگاه را بپرسید؛ بی‌شک دریاچه کیو را به شما معرفی می‌کند. آب تیره و کبود این دریاچه سبب شده که نام کیو (کبود آب) بر روی آن گذاشته شود. موقعیت قرارگیری و نزدیک بودن این جاذبه به مکان‌های گردشگری می‌تواند فرصت تفریح بسیار خوبی به شما بدهد. در کنار دریاچه کیو می‌توانید از تفریحاتی مثل قایق سواری، تماشای پرندگان مهاجر، زمین گلف، دوچرخه سواری و… استفاده کنید.

در همسایگی دریاچه کیو شهربازی کیو نیز وجود دارد که با بازی‌های متنوع و مهیج می‌تواند روز شما را شادتر بسازد. دریاچه زیبای کیو ۷ هکتار وسعت دارد وسعت دارد و بین  ۳ تا ۷ متر عمق آن به ثبت رسیده است. از جذاب‌ترین کارهایی که می‌توانید در اینجا انجام بدهید؛ عکاسی کردن در کنار دریاچه زیبا و درختان سرسبزی است که شما را به تماشا وا می‌دارد.

۱۶- آبشار وارک، از جاهای دیدنی لرستان

آبشار زیبای وارک
منبع عکس: اینستاگرام

لرستان بی دلیل لقب سرزمین آبشارها را به دوش نمی‌کشد؛ بر هر گوشه و کنار از آن که سر بزنید، نشانی از یک آبشار زیبا پیدا خواهید کرد. وارک نام یکی از آبشارهای زیبای شهر خرم آباد است که در جنوب شرقی این شهر قرار گرفته است.

آب آبشار وارک از دو بخش تشکیل شده؛ قسمت اول آبشار اول یک صخره به طول ۱۵ متر و سپس جریان آن به سمت صخره دوم می‌رسد و آبشار دوم را تشکیل می‌دهد. این آبشار در منطقه پاپی قرار گرفته است. در کنار این آبشار می‌توانید به طبیعت‌گردی و کمپینگ در دامنه طبیعت بپردازید و از دیدن شاهکار خداوند غرق لذت شوید.

بام لرستان خرم آباد
ادامه مطلب

۱۷- دشت لاله‌های واژگون، پیراهن سرخ بر تن طبیعت لرستان

دشت لاله های واژگون الیگودرز
منبع عکس: گوگل مپ

تنها شنیدن وصف زیبایی‌ها و طبیعت بکر لرستان هر کسی را وسوسه می‌کند تا سری به این دیار بزند. جایی مثل دشت لاله‌های واژگون که پیراهنی سرخ و زرد بر طبیعت پوشانده است تا شما را بیشتر شیفته این سرزمین کند. بهتر است بدانید که بزرگترین دشت لاله‌های واژگون دنیا را می‌توانید در لرستان ببینید.

این دشت زیبا در شهرستان الیگودرز قرار دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان از دیدگاه گردشگران محسوب می‌شود. در این دشت پرشکوه دو نوع لاله کمیاب به نام‌های سوسن چلچراغ و اشک مریم وجود دارند. این دشت در دامنه‌های رشته کوه زاگرس قرار گرفته و هر ساله در فصل بهار باشکوه جلوه رویایی خود گردشگران را به اینجا می‌کشاند.

۱۸- تنگه شیرز، مهر خلاصی بر شکوه طبیعت

تنگه زیبای شیرز و برج بلند سنگی
منبع عکس: اینستاگرام

باور کنید که طبیعت هرچه داشته را با شکوه و بخشندگی در لرستان به نمایش گذاشته است. تنگه شیرز دره اسرارآمیز از جاهای دیدنی لرستان که با حضور در آن چاره‌ای جز آرامش گرفتن و سکوت ندارید و دل کندن از آن سخت‌ترین کار ممکن است.

اینجا سرزمینی رویایی، در نقطه تلاقی استان لرستان، ایلام و کرمانشاه است. در مسیر رسیدن به دره می‌توانید گل‌های رنگارنگ و درختان مثل انگور، بلوط، چنار، انجیر، گلابی وحشی، پسته کوهی و… را ببینید. اگر خوش شانس باشید و در فصل میوه‌ها به آنجا سر بزنید می‌توانید از آنها با خودتان به همراه بیاورید.

در انتهای دره شیرز، غاری تاریخی وجود دارد که گفته می‌شود در دوران غارنشینی محل سکونت انسان‌ها بوده است. چشمه، آبشار و جایی مثل غار آبی پل خدا در انتهای دره از جاذبه‌هایی است که در بازدید از این تنگه نباید از آن غافل شد.

دیواره‌های این تنگه ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر ارتفاع دارند و طول دره ۵ کیلومتر است. از زیبایی‌های تنگه این شیر از هرچه بگوییم کم است و پیشنهاد می‌کنیم در سفر به استان لرستان حتماً از این تنگه زیبا دیدن کنید.

۱۹- آبشار برنجه شول آباد از جاهای دیدنی لرستان

آبشار تاف یا برنجه شول آباد از زیباترین آبشارهای الیگودرز
منبع عکس: گوگل مپ

آبشار تاف یا برنجه شول آباد از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان لرستان است که در منطقه شول آباد قرار گرفته است. این آبشار در نزدیکی روستای تاریخی پیر امام واقع شده است و یکی از آبشارهای فصلی این استان می‌باشد.

آبشار تاف ارتفاع بلندی دارد و از بالای کوه به بیشه تاف سرازیر می‌شود که شمایلی رویایی در برابر چشمان بیننده پدید می‌آورد. آبشار برنجه شول آباد به صورت سه طبقه و پلکانی است و در اوایل فصل بهار بیشترین میزان آبدهی را دارد. در کنار این آبشار پوشش گیاهی و جانوری غنی دیده می‌شود که شما را به طبیعت گردی دعوت می‌کند.

۲۰- آبشار افرینه، جذاب و با صلابت

آبشار عریض و صخره‌ای افرینه پلدختر
منبع عکس: نویسنده

یکی از پرآب‌ترین آبشارهای لرستان آبشار افرینه است که در مسیر خرم آباد به پلدختر می‌توانید آن را حتی در ماشین خود کنار جاده ببینید. آب این آبشار از میان صخره‌های پهن با شکل خاص به زمین سرازیر می‌شود. آبشار در بخش افرینه شهرستان پلدختر قرار گرفته و دسترسی آسان به آن سبب شده گردشگران بسیاری برای بازدید از آن اقدام کنند.

استخر بسیار بزرگی در پایین این آبشار وجود دارد که آب این آبراه‌ها را در خود جمع می‌کند و فرصت آبتنی در هوای گرم بهاری پلدختر را به گردشگران هدیه می‌دهد. همیشه این فرصت را داشته‌ایم که آبشار را از روبروی یا نمای پایین تماشا کنیم؛ ولی در کنار این جاذبه می‌توانیم آبشار را حتی از جایی که سرازیر می‌شود نیز ببینیم.

۲۱- تنگه هلت، هم‌زیستی صخره و آب

تنگه زیبای هلت و جدال آب و سنگ
منبع عکس: گوگل مپ

وقتی ساز آب و صخره در کنار هم کوک می‌شود و شروع به نواختن می‌کنند، فضای روح انگیز پدید می‌آورند که شما را به سکوت وا می‌دارد تا تنها گوش کنید و لذت ببرید. تنگه هلت در شهرستان پلدختر شما رو به شنیدن این سمفونی طبیعت دعوت می‌کند.

بیشتر گردشگرانی که در پی کاوش و هیجان در طبیعت هستند، اینجا را انتخاب می‌کنند. طول این تنگه تقریباً ۴ کیلومتر است و برای طی کردن آن نیاز به توانایی جسمانی مناسب دارید. آبتنی در میان آب‌هایی که از بین صخره‌ها عبور کرده‌اند لذت این طبیعت گردی را بیشتر می‌کند. در تنگه هلت چشمتان تنها آسمان سنگ و آب را می‌بیند و اینجا خبری از طبیعت سبز وجود ندارد.

۲۲- آبشار آب سفید

آبشار زیبای آب سفید الیگودرز
منبع عکس: گوگل مپ

آبشار آب سفید عروس زیبای الیگودرزی که بین گردشگران طرفداران بسیاری دارد. آبشار سفید در دامنه زاگرس واقع شده و ارتفاعی در حدود ۷۰ متر دارد. برخورد آب با صخره‌ها در این آبشار ترکیب جذاب به وجود آورده که آب را به شکل پودری و سفید رنگ نشان می‌دهد تا نام آب سفید را بر روی آن بگذارند. پوشش گیاهی و طبیعت دیدنی مثل قالی کوه و چشمه آب معدنی که در اطراف این آبشار وجود دارد شما را به گردش در جوار این جاذبه دعوت می‌کند.

۲۳- مخمل کوه، فرشی سبز و سیاه

مخمل کوه در فصل بهار
منبع عکس: گوگل مپ

مخمل کوه نام جاذبه‌ای زیبا در شهر خرم آباد است که تصاویر هوایی آن را در فضای مجازی بسیار دیده‌ایم. طبیعت گردی و پیاده‌روی در فضای این چنینی دلیلی است که شما را به سمت این جاذبه می‌کشاند. کوه و دشتی را تصور کنید که با مخملی سبز و مشکی پوشانده شده است. گل سنگ‌هایی که بر روی صخره‌ها وجود دارند با بارش باران به رنگ سبز در می‌آیند و با جلوه زیبای خود شما را غافلگیر می‌کنند.

اوایل فصل بهار بهترین فرصت برای بازدید از مخمل کوه لرستان است تا از آبشارهای فصلی کوچک و بزرگی که در اطرافتان وجود دارد غرق لذت شوید. پارک جنگلی مخمل کوه ۴۷۵ کیلومتر وسعت دارد و در شمال شهر خرم آباد قرار گرفته است.

اگر به کوهنوردی و طبیعت گردی علاقه‌مند هستید این جاذبه بهترین فرصت را به شما می‌دهد. در کنار این جاذبه تفریحاتی چون کافه، رستوران و آلاچیق برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

۲۴- بام شهر بر بلندای دره

دره زیبای خرم آباد از دریچه شب‌های بام
منبع عکس: نویسنده

جاذبه دیگری که پیشنهاد می‌کنیم در شب به سراغ آن بروید بام شهر خرم آباد است. در این نقطه سکوت و آرامشی که به دنبال آن آمده‌اید نصیبتان می‌شود. این جاذبه بر بلندای کوه قرار دارد و می‌توانید کل دره خرم آباد را زیر نظر داشته باشید.

آب و هوای مطبوع، امکانات رفاهی و رصدخانه کاسین از دلایلی است که بازدیدکنندگان را به بام شهر خرم آباد می‌کشاند. اینجا در سال ۹۳ به بهره‌برداری رسیده و لقب مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه را به دوش می‌کشد. اگر به آسمان شب و ستارگان آن علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به این جاذبه بزنید.

۲۵- آبشار ونایی

روستای ونایی و آبشار زیبای ونایی
منبع عکس: گوگل مپ

از دیدنی‌هایی که در شمال غربی بروجرد می‌توانید به سراغ آن بروید آبشار ونایی است. ونایی یکی از زیباترین آبشارهای لرستان است که در ارتفاعات گرین قرار گرفته است. در این منطقه آبشارها و چشمه‌های متعددی مثل آب سفید، دو روزنه، طوطیا و… وجود دارند.

طبیعت زیبای اینجا سبب حضور جانوران متعددی شده که اگر خوش شانس باشید می‌توانید در طول بازدیدتان آنها را ببینید. آبشار بنایی در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. اگر در ابتدای پاییز یا انتهای تابستان به اینجا بیایید فرصت این را دارید که در باغ‌های گردو، اطراف آن گشتی بزنید و سوغات لذیذی با خود به همراه ببرید.

۲۶- آبشار نوژیان، مرتفع‌ترین آبشار طبیعت لرستان

نوژیان مرتفع ترین آبشار لرستان
منبع عکس: نویسنده

به سراغ بلندترین آبشار لرستان برویم که برای دیدن آن باید سرتان را به سمت آسمان بکشانید. برای بازدید از این آبشار مسیر کوتاهی پیاده‌روی دارید، مسیر رسیدن به این آبشار یی از جذابیت‌هایی است که شما را تشویق به دیدن آن می‌کند. این آبشار ۹۵ متر ارتفاع دارد و در فصل بهار زیباترین جلوه آن را می‌توانید ببینید.

زیبایی و ارزش زیست محیطی که آبشار نوژیان دارد سبب شده که نام آن را در فهرست میراث طبیعی ایران بتوانیم ببینیم. آب این آبشار در اواخر فصل بهار و تابستان به کمترین میزان خود می‌رسد. یکی از کارهای جالبی که در کنار بازدید از این آبشار می‌توانید انجام دهید چیدن گیاهان دارویی است که در طبیعت اطراف آن وجود دارد.

آبشار عروس؛ آبشاری خروشان در دل طبیعت لرستان
ادامه مطلب

۲۷- دره نی گاه از جاهای دیدنی لرستان

دره نی گاه لرستان منطقه تفریحی گردشگری
منبع عکس: اینستاگرام

در لرستان تا چشم کار می‌کند دره، تنگه، جنگل، رود و کوه می‌بینید. دره نی گاه یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی استان لرستان است که در نزدیکی دریاچه گهر قرار دارد و حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد.

اغلب کسانی که اینجا را برای بازدید انتخاب می‌کنند کوهنوردهای خبره‌ای هستند که با تجهیزات کامل به سراغ آن می‌آیند. در دره نی گاه گیاهان و میوه‌های خوراکی مثل ریواس، بادام، پسته کوهی، گلابی، آویشن و… وجود دارد.

۲۸- تپه چغا، تفریح در بروجرد

تپه چغا و دریاچه تفریحی در کنار آن
منبع عکس: گوگل مپ

در بازدید از استان لرستان و شهر بروجرد اگر به دنبال فضایی تفریحی می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم سری به تپه چغا یا بام بروجرد بزنید. این تپه از مکان‌های تفریحی بروجرد است که در آن امکانات گردشگری و رفاهی متنوعی وجود دارد.

منظره زیبا، باغ پرندگان، باغ فدک، دریاچه، تفریحات آبی، آلاچیق، هتل، وسایل بازی کودک و… از امکانات و تفریحاتی است که در کنار این جاذبه در دسترس گردشگران قرار گرفته است.

۲۹- آبشار گریت، آبی گوارا در طبیعت لرستان

آبشار گریت کوتاهترین آبشار لرستان
منبع عکس: گوگل مپ

آبشار گریت از آبشارهای زیبای لرستان است که تا شهر خرم آباد فاصله چندانی ندارد. این آبشار به مانند آبشارهای دیگر قد رعنایی ندارد و ارتفاع آن به حدود ۱۵ متر می‌رسد.

شکل زیبای این آبشار و ریزش دسته دسته‌ای آب، چهره آن را با دیگر آبشارهای منطقه متفاوت کرده است. وجود درختان بلوط و زالزالک در اطراف آبشار طبیعت این منطقه را به شکل زیبایی درآورده است. آبشار گریت در بین مردم منطقه به آبشار تاف هفت چشمه نیز معروف است.

۳۰- دره کهمان، شاه نشین لرستان

سراب زیبای کهمان در روزهای آغازی بهار
منبع عکس: اینستاگرام

دره کهمان فضای گردشگری و باستانی که بسیاری از مردم لرستان آن را برای تفریح روزهای تعطیل خود انتخاب می‌کنند. در این دره آب و هوای فوق العاده مطبوع و خنکی و پوشش گیاهی غنی دارد. در دره کهمان چشمه‌های طبیعی متعددی را می‌بینید که از زمین جوشیده‌اند و رودهای پرباری را پدید آوردند.

در سراب کهمان باغ‌هایی با درختان بادام و گردو وجود دارد. دره کهمان که بین مردم محلی به تخت شاه نیز شهرت دارد از تفرجگاه‌های محبوب گردشگران لرستان محسوب می‌شود که برای گذراندن روزهای گرم تابستان به سراغ آن می‌روند.

۳۱- تنگه لی لی دورود

دره زیبای لی لی دورود در فصل بهار
منبع عکس: اینستاگرام

تنگه لی لی دورود از طریق فرسایش رود ماربره به وجود آمده است. در آن صخره‌های صاف و صیقلی را می‌بینید که به دره ستارگان قشم شباهت دارد. آب تنی در آب خنکی که از میان این تنگه عبور می‌کند و قایق سواری با وجود صخره‌های متعدد، ورزشی مهیج برای حرفه‌ای‌هایی که اینجا را انتخاب می‌کنند محسوب می‌شود.

تنگه لی لی در ۲۰ کیلومتری دورود قرار دارد. این تنگه حوضچه‌های طبیعی متعددی را در میان خود جای داده و آب خنک آن‌ها استخرهای طبیعی را به وجود آورده که گردشگران را مشتاق به حضور در اینجا کرده است.

۳۲- تونل برفی ازنا، خنکای لذت بخش در دل تابستان

تونل برفی ازنا و رودخانه خروشانی که از آن جاری می‌شود
منبع عکس: گوگل مپ

تونل برفی ازنا یکی از شگفتی‌های دیدنی لرستان است که نباید از آن غافل شد. این تونل در شهرستان ازنا قرار دارد و با نزدیک شدن به آن می‌توانید صدای چکه‌های آب را که از سقف آن جاری می‌شود بشنوید. این جاذبه طبیعی ۸۰۰ متر طول دارد و ارتفاع سقف آن بین ۲.۵ تا ۳ متر می‌باشد.

بهترین فصل بازدید از تونل برفی ازنا، بهار و تابستان است تا بعد از عبور از کنار طبیعت سرسبز و گیاهان دارویی به سراغ این تونل سفید بروید. برای رسیدن به تونل، باید از دو رودخانه خروشان عبور کنید و از صخره‌های متعدد بالا بروید تا به تونل برسید. بهتر است افراد کهنسال و کودکان زیر ۱۰ سال که توانایی پیمایش مسیرهای سخت را ندارند از سفر به اینجا امتناع کنند.

۳۳- منطقه حفاظت شده اشترانکوه

منطقه زیبای حفاظت شده اشترانکوه در فصل بهار
منبع عکس: گوگل مپ

یکی از زیباترین رشته کوه‌هایی که در استان لرستان وجود دارد اشترانکوه است. این رشته کوه ۵۰ کیلومتر طول دارد و در نزدیکی شهرستان ازنا، الیگودرز و دورود قرار گرفته است.

مقصدی پرچالش و هیجان انگیز برای کوهنوردانی که عاشق مسیرهای سخت و بکر هستند. برای دیدن یخچال‌های طبیعی و دائمی لازم نیست به قطب شمال بروید؛ تنها کافی است سری به اشترانکوه لرستان بزنید تا در جایی مثل قله چال کبود این یخچال‌ها را از نزدیک ببینید.

ارتفاع اشترانکوه ۴۱۰۰ متر است و بهتر است برای پیمایش در این مسیر با یک تیم حرفه‌ای همراه شوید. در اشترانکوه، چشمه‌ها و آبشارهای بزرگ و کوچک متعددی سر راهتان قرار گرفته است که می‌توانید از دیدن آنها لذت ببرید. از زیبایی‌های اشترانکوه وجود گیاهان دارویی کمیاب و پوشش جانوری است که در آن زیست می‌کنند.

جاهای دیدنی لرستان در تابستان

دریاچه کیو و پارک زیبا کنار
منبع عکس: گوگل مپ

در فصل تابستان استان چهار فصل لرستان، با جاهای دیدنی خود در شهرهایی مثل الشتر، ازنا و الیگودرز شما را حسابی غافل‌گیر می‌کند. در این بخش جاهای دیدنی لرستان در تابستان را معرفی می‌کنیم تا بتوانیم در برنامه سفر خود از آن کمک بگیرید.

  • سراب کهمان الشتر
  • تونل برفی ازنا
  • آبشار آب سفید الیگودرز
  • تنگه لی لی
  • بام شهر خرم آباد
  • تپه چغا بروجرد
  • دریاچه کیو
  • دریاچه گهر
  • منطقه حفاظت شده اشترانکوه

جاهای دیدنی لرستان در پاییز

نمای زیبای دریاچه کیو در فصل پاییز
منبع عکس: نویسنده

طبیعت زیبای لرستان در هر فصلی چهره‌ای زیبا دارد که دیدن آن گردشگران را بر سر ذوق می‌آورد. جاهای دیدنی لرستان در پاییز با شکوه و زیبایی‌های خود شما را حسابی سرگرم می‌کند و گردشی عاشقانه به جا می‌گذارد.

  • دریاچه کیو
  • قلعه فلک الافلاک
  • گرداب سنگی
  • خانه ابو
  • بازار سنتی
  • تنگه شیرز
  • دره خزینه
  • مناره آجری

جاهای دیدنی لرستان در زمستان

تنگه زیبای هلت و تابش غروب بر سنگ
منبع عکس: گوگل مپ

شهرهای نیمه شمال لرستان، بارش‌های زیادی را در فصل‌های سرد دارند، پس بهترین فرصت برای بازدید از جاهای دیدنی در شهرهای مثل معمولان، پل‌دختر و .. را دارید. جاهای دیدنی لرستان در زمستان را برای شما لیست می‌کنیم تا لذت گردش در این فصل را از دست ندهید.

  • آبشار افرینه
  • تنگه هلت
  • غار تاریخی کلماکره
  • غار تاریخی میرملاس
  • منار آجری
  • دره خزینه
  • تنگه شیرز
  • بازار سنتی خرم آباد
  • حمام سنتی گپ

جاهای دیدنی لرستان در بهار

منظره بهاری دره خزینه لرستان
منبع عکس: اینستاگرام

بهار لرستان واقعا تماشایی و دلکش است و گردشگران بسیاری این دیار را برای بازدید و سفر انتخاب می‌کنند. جاهای دیدنی لرستان در بهار را به شما معرفی می‌کنیم تا در برنامه سفر نوروزی و فصل بهار خود قرار دهید.

  • تنگه شیرز
  • تنگه لی لی
  • دشت لاله‌های واژگون
  • آبشار نوژیان
  • آبشار بیشه
  • آبشار وارک
  • آبشار آب سفید
  • بام شهر خرم آباد
  • دریاچه کیو
  • دریاچه گهر
  • قلعه فلک الافلاک
  • دره نی گاه
  • دره خزینه
  • سراب کهمان
  • تالاب‌های پلدختر

جاهای دیدنی دورود لرستان

فصل بهار و زیبایی های تنگه لی لی
منبع عکس: اینستاگرام

در دورود لرستان، مکان‌های تفریحی و گردشگری متعددی وجود دارد و لرستانی‌ها درود را پایتخت طبیعت این استان می‌دانند. در ادامه مهم‌ترین جاهای دیدنی دورود لرستان را معرفی خواهیم کرد.

  • دریاچه گهر
  • منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • دره نی گاه
  • آبشار گرمه
  • تالاب ازگن
  • تنگه لی لی
  • رودخانه سزار
  • کوه قارون

جاهای دیدنی ازنا لرستان

روستای زیبای کمندان
منبع عکس: گوگل مپ

ازنا طبیعت بهشتی و تاریخی کهن دارد و مردمانی مهربان که از گردشگران این شهر میزبانی می‌کنند. جاهای دیدنی ازنا لرستان را به شما معرفی می‌کنیم تا اگر شهر ازنا را برای بازدید در این استان انتخاب می‌کنید برای آن برنامه‌ریزی درستی داشته باشید.

  • رودخانه ماربره
  • غار ماهی کور
  • پارک جنگلی اشترانکوه
  • روستای کمندان
  • تونل برفی

جاهای دیدنی الیگودرز لرستان

چرخش ستاره‌ها بر فراز دشت لاله واژگون الیگودرز
منبع عکس: گوگل مپ

الیگودرز از شهرهای لرستان در همسایگی استان مرکزی و اصفهان است و گردشگران بسیاری آن را برای بازدید و سفرهای تفریحی خود انتخاب می‌کنند. جاهای دیدنی الیگودرز لرستان به بهشتی می‌مانند که هر گردشگری را به خود مشغول می‌سازد.

  • آبشار آب سفید
  • دشت لاله‌های واژگون
  • آبشار برنجه شول آباد
  • آبشار چکان

جاهای دیدنی بروجرد لرستان

مسجد زیبای امام در شهر بروجرد بزرگترین مسجد تاریخی غرب
منبع عکس: گوگل مپ

بروجرد‌ از شهرهای تاریخی  و جاهای دیدنی لرستان است که غیر از جاذبه‌های تاریخی، مکان‌های گردشگری و طبیعی بی‌شماری دارد که شما را تشویق به خوشگذرانی در این خطه می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر به این استان سفر کردید، به جاهای دیدنی بروجرد لرستان نیز سری بزنید که خالی از لطف نخواهد بود.

  • تپه چغا
  • آبشار ونایی
  • مسجد جامع بروجرد
  • مسجد تاریخی سلطانی
  • بازار قدیمی بروجرد
  • خانه طباطبایی
  • دشت سیلاخور
  • خانه بیرجندی

کلام پایانی

لرستان از دیدنی‌ترین مناطق ایران است که با وجود بی‌مهری و کمتر شناخته شدن آن در لیست مقصد‌های پر گردشگر قرار نمی‌گیرد. در این مقاله سعی کردیم با معرفی جاهای دیدنی لرستان شما را با بهشتی محجوب و کهن‌سال در غرب کشور آشنا کنیم تا چهره‌ تماشایی از ایران را نظاره‌گر باشید که در هیچ کجای دیگر مانندی برای آن پیدا نمی‌شود. اگر شما هم تجربه بازدید از این استان را داشته‌اید، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر