خانه >> ایرانگردی طبیعت >> آبشار پونه زار؛ بهشت گمشده اصفهان کجاست؟
آبشار پونه زار اصفهان

آبشار پونه زار؛ بهشت گمشده اصفهان کجاست؟

طبیعت زیبای استان اصفهان در پس چهره هنرمندانه آن پنهان شده است و بیشتر مردم در مورد تاریخ، فرهنگ و هنر آن صحبت می‌کنند. بسیاری از جاهای دیدنی اصفهان، در دل شهر و برخی دیگر مثل آبشار پونه زار در اطراف آن قرار دارند. فریدون‌ شهر یکی از شهرهای مهم استان است که برای تفریح در کنار این آبشار زیبا باید به سراغ آن برویم. لبخند بر لب بنشانید و ذهنتان را آزاد کنید تا با معرفی آبشار پونه زار، شما را با چهره جذاب دیگری از استان اصفهان آشنا کنیم.

معرفی آبشار پونه زار اصفهان

بهار زیبای آبشار پونه زار
منبع عکس: گوگل مپ

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری فریدون‌شهر، آبشار پونه زار است که با جلوه باشکوه خود توانسته گردشگران بسیاری را راهی این دیار کند. اغلب گردشگران اینجا را به بهشت گمشده اصفهان می‌شناسند. این آبشار از چشمه سارهای زیبای متنوع در ارتفاعات زاگرس باشکوه و ذوب شدن برف‌ یخچال‌ها شکل گرفته است.

یکی از جذابیت‌های این آبشار دیواره‌های آن است که از خزه پوشیده شده و جلوه آن را دو چندان ساخته است. آبشار پونه زار در اصفهان ۴۰ متر ارتفاع دارد و یکی از زیباترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود.

احتمالا شما نیز با شنیدن نام این آبشار به یاد گیاه خوش عطر بویی افتاده‌اید که در طبیعت به صورت خودرو یافته می شود و در آشپزی و داروسازی کاربرد فراوانی دارد. وجود گیاه پونه در مسیر رسیدن به آبشار و  اطراف آن سبب شده تا نام پونه زار را برای این جاذبه انتخاب کنند.

حتی در راه رسیدن به این آبشار نیز قرار است لذت ببرید، چه برسد به مواجه با صورت زیبای این عروس زیبا. آبشار پونه زار چهار فصل است، اما سرمای سخت زمستان‌های منطقه سفر به اینجا را با چالش‌هایی روبرو می‌کند.

آبشار پونه زار اصفهان کجاست؟

نمای زیبایی از آبشار پونه زار در تابستان
منبع عکس: اینستاگرام

آبشار پونه زار یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف اصفهان است که بسیاری از گردشگران را شیفته خود ساخته است. برای بازدید از این آبشار، باید راهی شهرستان فریدون شهر اصفهان یکی از بلندترین شهرهای کشور شوید تا در جوار طبیعتی خاص، پوشیده از گیاه پونه، زرشک کوهی و گل‌های رنگارنگ راه را به شما نشان دهد.

آدرس آبشار پونه زار اصفهان

معرفی هتل عالی قاپو اصفهان - هتلی در خیابان چهارباغ
ادامه مطلب

مسیر اصفهان تا آبشار پونه زار

آبشار پوشیده از خزه پونه زار
منبع عکس: گوگل مپ

فاصله آبشار پونه زار تا فریدون شهر، تنها ۲۵ کیلومتر است که با زمانی کمتر از نیم ساعت به این جاذبه دسترسی خواهید داشت. این آبشار زیبا در غرب شهر اصفهان قرار دارد و در صورت مساعد بودن هوا، مسیری حدود ۳ ساعت پیش روی شماست.

از اصفهان که راهی اینجا می‌شوید، ابتدا باید به سمت نجف آباد از شهر خارج شوید و با پشت سر گذاشتن شهرهایی چون تیران، دامنه، داران و فریدون شهر به مسیرتان ادامه دهید. از فریدون شهر، مسیر روستای چغیورت یکی از روستاهای گردشگری اصفهان را پیش بگیرید تا به سه راهی برسید و راه رسیدن به آبشار را به سمت راست ادامه دهید.

فاصله اصفهان تا آبشار پونه زار

آبشار پونه زار از نمای بالا
منبع عکس: اینستاگرام

اگر شما هم بعد از خواندن مقاله راهنمای سفر به اصفهان مشتاق بازدید از دیدنی ‌های این استان شده‌اید و قصد سفر به این دیار را دارید؛ آبشار پونه زار را نیز باید در لیست خودتان قرار دهید. مسافت اصفهان تا آبشار پونه زار، مسیری به طول ۲۱۳ کیلومتر است که با طی کردن زمانی در حدود ۳ ساعت رانندگی به این جاذبه زیبای گردشگری خواهید رسید.

مسیر آبشار پونه زار

صخره‌های بزرگ در کنار آبشار پونه زار
منبع عکس: اینستاگرام

از هر مبدایی که قصد بازدید و تفریح در آبشار پونه زار اصفهان را دارید باید ابتدا به فریدون شهر اصفهان بیایید. بعد از رسیدن به محلی برای پارک خودرو در نزدیکی آبشار، حدود ۱۵ دقیقه مسیر پیاده‌روی پیش پایتان است. در این بخش مسیرهای رسیدن به آبشار پونه زار را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • اگر از سمت شهرکرد راهی این آبشار زیبا هستید، باید مسیرتان را از جاده شبان، اسکندری، داران و سپس فریدون شهر دنبال کنید تا به آبشار پونه زار برسید.
  • اگر از گردشگرانی هستید که از غرب کشور و استان‌هایی مثل لرستان راهی بازدید از آبشار پونه زار استان اصفهان می‌شوید؛ باید ابتدا خودتان را به شهرستان الیگودرز برسانید. از الیگودرز به سمت چمن سلطان حرکت کنید و مسیر، نوغان، فریدون شهر و چغیورت را پشت سر بگذارید تا به این جاذبه برسید.
  • گردشگرانی که از سمت شمال و تهران راهی اینجا می شوند باید ابتدا مسیر جاده قم را پیش رو داشته باشند و به سپس به سمت گلپایگان، خوانسار، برف انبار و در نهایت فریدون شهر حرکت کنند. از اینجا به بعد مسیر را با پشت سر گذاشتن چغیورت تا رسیدن به پونه زار پیش رو دارند.

آب و هوای آبشار پونه زار

بهار پر گل و گیاهان خودرو در طبیعت زیبای آبشار
منبع عکس: اینستاگرام

در کنار آبشار و طبیعت اطراف آن، شاهد هوای مطبوع و خنکی هستید که پناهی آرامش‌بخش برای فرار از گرمای بهار و تابستان محسوب می‌شود. اینجا شرایط آب و هوایی کوهستانی و سردی دارد و حتی در گرم‌ترین روزهای سال نیز دمای آن به بالای ۲۵ درجه سانتیگراد نمی‌رسد. دمای هوا در این منطقه در روزهای سرد زمستانی به زیر ۵ درجه و منفی می‌رسد، طوری که شرایط را برای پیمایش و بازدید گردشگران سخت و ناممکن می‌سازد.

كریسمس در جلفای اصفهان جشنی با شكوه و بی نظیر
ادامه مطلب

شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه سبب به وجود آمدن پوشش گیاهی و جانوری غنی شده است که بازدید از این جاذبه را خاص‌تر می‌کند. در طبیعت زیبای اینجا انواع گیاهانی چون پونه، شوید، کنگر، گلپر، شنگ و… رشد می‌کنند که خاصیت دارویی و کاربرد خوراکی دارند. در چنین فضای بکر و دلنشینی، جانورانی مختلفی مثل، سنجاب، مارمولک، سمندر، بزمجه، پرندگان شکاری و… زندگی می‌کنند.

بهترین فصل بازدید از آبشار پونه زار

نمای از زیر آبشار و ریزش زیبای آب به سمت حوضچه
منبع عکس: اینستاگرام

بهترین فصل بازدید از آبشار پونه زار برای هر گردشگری می‌تواند متفاوت باشد. اگر با خانواده به همراه کودکان و کهنسالان به این منطقه سفر می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم فصل زمستان را بری بازدید انتخاب نکنید. با این وجود بسیاری از گردشگران که عاشق چالش‌های زمستانی هستند، به صورت گروهی به همراه راهنما، فصل زمستان و چهره برفی آن را برای زمان سفر انتخاب می‌کنند.

اگر می می‌خواهید تفریحی در نهایت لذت و آرامش در هوای مطبوع داشته باشید و از زیبایی‌های این منطقه غرق لذت شوید؛ فصل بهار و تابستان و اوایل مهر ماه بهترین زمان بازدید از آبشار پونه زار خواهد بود.

نکات مهم بازدید از آبشار پونه زار

کمپینگ گردشگران در طبیعت اطراف آبشار
منبع عکس: اینستاگرام

بعد از انتخاب آبشار پونه زار به عنوان مقصد گردشگری، پیشنهاد می‌کنیم به نکات مهم بازدید از این جاذبه توجه کنید تا سفری لذت‌بخش داشته باشید.

  • در فاصله کوتاهی تا آبشار، پارکینگ وجود دارد که می‌توانید، خودرو خود را آنجا پارک کنید.
  • در این منطقه سرویس بهداشتی و آلاچیق‌هایی برای استراحت تعبیه شده که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • لبه‌های صخره‌ای آبشار خطرناک است و بهتر است از بازی و تفریح در کنار آن‌ها خودداری کنید تا دچار مشکل نشوید.
  • زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید و بعد از جمع‌آوری آن‌ها را با خود به همراه بیاورید تا چهره زیبای طبیعت مخدوش نشود.
  • اگر برای گرما یا طبخ غذا شعله آتشی روشن کردید، قبل از ترک منطقه از خاموش شدن آن به صورت کامل مطمئن شوید.
  • اگر به دنبال آرامش به اینجا می‌آیید، پیشنهاد می‌کنیم روزهای غیر تعطیل را برای بازدید انتخاب کنید.
  • با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه، بهتر است قبل از سفر از وضعیت مساعد آب و هوا مطمئن شوید.

تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار پونه زار

تصویر زیبایی از آبشار و طبیعت بهشتی اطراف آن
منبع عکس: اینستاگرام

در هر سفر تفریحی و بازدید از جاذبه‌های طبیعی به همراه بردن تجهیزات، برای داشتن رفاه بیشتر و سفری مطمئن از موارد ضروری است که باید دقت داشته باشیم. در ادامه لیستی از تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار پونه زار را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

  • در اطراف آبشار، فروشگاه مواد غذایی و آب آشامیدنی وجود ندارد و بهتر است قبل از عزیمت به فکر تهیه آن باشید.
  • اگر از دارویی خاصی استفاده می‌کنید از همراه داشتن آن مطمئن شوید، چون تا کیلومترها دسترسی به داروخانه وجود ندارد.
  • بهتر است در سفرهای تفریحی خارج از شهر وسایل کمک‌های اولیه به همراه داشته باشید.
  • کفش کوهنوردی و طبیعت گردی، کرم ضدآفتاب، عینک و کلاه آفتابی، لباس مناسب و وسایل شخصی مورد نیاز را از قبل در کوله پشتی خود قرار دهید.
  • اگر قصد استراحت و پیک‌نیک یا کمپینگ و شب مانی در کنار آبشار را دارید بهتر است تجهیزاتی مثل، کیسه‌خواب، لباس گرم، چادر، زیرانداز و… را به همراه بیاورید.
آرامگاه بابا رکن‌الدین اصفهان
ادامه مطلب

تفریحات آبشار پونه زار

طبیعت زیبای آبشار در فصل تابستان
منبع عکس: اینستاگرام

در کنار لذت بردن از زیبای‌های آبشار پونه زار فریدون شهر می‌توانید به سراغ تفریحاتی بروید که گردش شما را لذت‌بخش و به‌یادماندنی‌تر می‌سازد. در این بخش، تفریحاتی که در کنار آبشار فرصت انجام آن را دارید، لیست می‌کنیم.

  • طبیعت‌گردی و پیاده‌روی
  • عکاسی از مناظر طبیعی
  • کمپینگ و بر پایی پیک‌نیک
  • طبخ غذا در دل طبیعت
  • ورزش و مدیتیشن

جاهای دیدنی نزدیک آبشار پونه زار

در نزدیکی آبشار پونه زار جاذبه‌های متعددی وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم، حالا که تا اینجا آمده‌اید اگر فرصتی دست داد به سراغ بازدید از آن‌ها بروید که خالی از لطف نخواهد بود.

  • غار باووک در فاصله ۲۸ کیلومتری از آبشار پونه زار
  • غار پیرهشتاد در فاصله ۲۶ کیلومتری از آبشار پونه زار
  • چشمه لنگان در فاصله ۳۵ کیلومتری از آبشار پونه زار
  • چشمه سیرزار در فاصله ۷ کیلومتری از آبشار پونه زار
  • چشمه وارگه پلیزی و دشت لاله های واژگون در فاصله ۱۱ کیلومتری از آبشار پونه زار

در سفر به آبشار پونه زار کجا اقامت کنیم؟

هتل ۵ ستاره پارسیان کوثر
منبع عکس: گوگل مپ

اگر خیال اقامت در این سفر را دارید، بهتر است قبل از عزیمت به فکر محل اقامتتان باشید. برخی از گردشگران ترجیح می‌دهند شب را در دامن طبیعت بمانند و کمپینگ در نزدیکی آبشار را انتخاب می‌کنند که باید از قبل تجهیزاتی را با خود به همراه بیاورند.

اینجا معمولا شب‌های سردی دارد و بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند به دنبال فضای مسقف و اقامتگاهی امن‌تر باشند و البته سفری سبک بار داشته باشند. امکان اقامت و رزرو هتل های اصفهان از طریق ایران هتل آنلاین، به راحتی چنین موقعیتی را در اختیار شما می‌گذارد و لذت این تفریح را برایتان دوچندان خواهد کرد.

کلام پایانی

بعد از آشنایی با آبشار پونه زار، با چهره زیبای طبیعت استان اصفهان بیشتر آشنا می‌شوید و از این پس اینجا را تنها با هنر و فرهنگ آن نخواهید شناخت. تغییر ندادن و آسیب نزدن به چهره زیبای طبیعت، درس بزرگی است که در چنین سفرهایی نصیب گردشگران می‌شود تا بیش از هر زمانی قدردان نعمت‌های خداوند باشیم. اگر شما هم از این آبشار زیبا دیدن کرده‌اید، تجربه سفر خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

3.6/5 - (27 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
24 روز قبل

سال ۱۴۰۰ رفتیم علیرغم اینکه طبیعت بسیار زیبایی داره بسیار مهجور و هیچگونه امکانات بهداشتی حتی درحد یک سرویس بهداشتی فعال نداره

نویسنده ایران هتل آنلاین
مدیر
نویسنده ایران هتل آنلاین
21 روز قبل
پاسخ به  زهرا

زهرا عزیز ممنون که نظرتون رو در مورد آبشار پونه زار با دیگر کاربران در میون گذاشتین

سهیل
سهیل
18 روز قبل

طبیعت بسیار زیبایی داره و برای کسایی که دنبال عکاسی تو یه مکان خاص هستن مثل بهشت می‌مونه.ولی متاسفانه ناشناخته مونده

نویسنده ایران هتل آنلاین
مدیر
نویسنده ایران هتل آنلاین
18 روز قبل
پاسخ به  سهیل

سهیل عزیز ممنون که نظرتون رو راجع به آبشار پونه زار با دیگر کاربران به اشتراک گذاشتین

علی
علی
11 روز قبل

خیلی طبیعت خوبه

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر