خانه >> جهانگردی >> برترین نقاط گردشگری در شهر ونیز (پارت دو)
برترین نقاط گردشگری در شهر ونیز (پارت دو)

برترین نقاط گردشگری در شهر ونیز (پارت دو)

9 – کلکسیون ” پگی گوگنهایم، Peggy Guggenheim ” .

کلکسیون شخصی هنری ” پگی گوگنهایم ” در خانه ی پیشین او، قصر ” ونیر دی لئونی، Venier dei Leoni “، در کنار ” کانال بزرگ ” نگهداری می شود. با اینکه بیشتر موزه های فوق العاده ی هنری ایتالیا، با آثار استادان قرون وسطی و رنسانس پر شده اند، این موزه ی شخصی بیشتر بر روی هنر اروپا و آمریکا از نیمه ی اول قرن بیستم تمرکز داشته است. این ساختمان کوتاه، با فضای دلباز و دیوار های داخلی سفید رنگش مکان بسیار مناسبی را برای این آثار دراماتیک و بعضاً جسورانه از سبک های ” کیوبیست، Cubist “، ” فیوچریست، Futurist “، ” اکسپرسیونیسم انتزاعی، Abstract Expressionist “، ” سورئالیست، Surrealist ” و دیگر مکتب های آوانگارد نقاشی و مجسمه سازی، فراهم کرده است.

این کلکسیون ابدی آثاری از هنرمندانی چون ” پیکاسو، Picasso “، ” دالی، Dali “، ” براک، Braque “، ” لگر، Léger “، ” موندریان، Mondrian “، ” کاندینسکی، Kandinsky “، ” کلی، Klee “، ” ارنست، Ernst “، ” ماگریت، Magritte ” و ” پولاک، Pollock ” را به همراه هنرمندانی دیگر، در نمایشگاه های متعدد خود جای داده است. در بوستان های مجسمه سازی این موزه، کار هایی از ” کالدر، Calder “، ” هولتزر، Holzer “، ” کارو، Caro “، ” جود، Judd ” و ” هپورث، Hepworth ” قرار دارد که هیچ کس نباید فرصت دیدن ابن اماکن را از دست دهد پس سریعا رزرو آنلاین هتل خود را انجام داده و به ونیز سفر کنید.
10 – ” سانتا ماریا گلوریوسا دی فراری، Santa Maria Gloriosa dei Frari ” .
Santa Maria Gloriosa dei Frari
ساخت این کلیسای گوتیک در سال 1340 و توسط حکومت ” فرانسیسکایی ها، Franciscans ” کلید خورد و تکمیل نمای داخلی و بیرونی و دو کلیسای کوچک بیرون محوطه در اواسط قرن پانزدهم به پایان رسید. برج قرن چهاردهمی این کلیسا از نظر ارتفاع در شهر دوم است. با اینکه طراحی داخلی این کلیسا طبق رسومات فرانسیسکایی ساده انجام شده است، اما گنجینه ی بسیار بزرگی از آثار هنری را در خود جای داده است. در جناح راست کلیسا مجسمه ی چوبی ارزنده ی ” سنت جان تعمید دهنده، St. John the Baptist ” قرار دارد، که توسط مجسمه ساز مشهور اهل فلورانس، ” دوناتلو، Donatello ” و در سال 1451 میلادی ساخته شده است. در اتاق کشیش ها، تابلوی سه گانه ” مدانا و فرزند توسط 4 فرشته بر تخت می نشینند، Madonna and Child Enthroned with Four Saints ” اثر ” جیووانی بلینی، Giovanni Bellini ” قرار دارد. در جناح سمت چپ، مجسمه ی ” سنت جان تعمید دهنده ” بر روی قدح ” کاپلا کورنارو، Cappella Cornaro ” قرار دارد و توسط استاد مجسمه سازی ” جاکوپو سانسووینو، Jacopo Sansovino ” طراحی و ساخته شده است .

” هم سرایان راهب، The Monks’ Choir ” یکی از برترین و برجسته ترین نمونه کار های چوب ” مارکو کوتسی، Marco Cozzi ” به شمار می رود و کنده کاری هایی از فرشتگان و چشم انداز های ونیز بر روی آن طراحی شده است. محراب کلیسا هم جایگاه ” مقبره ی دو کنت، the tomb of two Doges ” اثر ” آنتونیو ریتسو، Antonio Rizzo ” می باشد. بر روی مذبح اصلی کلیسا هم ” آسونتا، Assunta ” اثر ” تیتیان ” قرار دارد، که در بین سال های 1516 و 1518 نقاشی شده است .
آرامگاه ” تیتیان ” در ردیف صندلی های جنوبی، هدیه ی فردیناند اول پادشاه اتریش می باشد، که در زمان حکومت او بر لمباردی – ونتو به این کلیسا اهدا شده است. از دست دادن منظره ی مقبره ی مثلثی شکل ساخته شده توسط شاگردان مجسمه ساز معروف ” آنتونیو کانووا، Antonio Canova ” که در ریف های شمالی قرار دارد و هم چنین مجسمه ی بزرگ اهدایی به ” تیتیان ” در طرف مقابل آن هم کار بسیار مشکلی است !

در کنار ” کاپلا امیلیانی، Cappella Emiliani ” که یک تابلوی زیبای قرن پانزدهمی دو تصویری به همراه مجسمه های مرمرین می باشد، ” مدانا دی کاآ پزارو، Madonna di Ca’ Pesaro ” قرار گرفته است که در سال 1526 میلادی ساخت آن به پایان رسیده است و یکی از مهم ترین کار های ” تیتیان ” به حساب می آید .
11 – ” موزه ی هنر های برتر، Gallerie dell’Accademia ” .
Gallerie dell'Accademia

این موزه ی حاضر در کنار کانال، با نام ” آکادمیا ” هم شناخته می شود و مهم ترین و کامل ترین کلکسیون نقاشی های ونیزی قرن پانزدهم تا هجدهم در جهان را در خود جای داده است. بیشتر آثار این موزه از کلیسا ها و صومعه های بسته شده و از قصر های خانواده های اشرافی جمع آوری شده است و هم اکنون در صومعه ی ” سانتا ماریا دلا کاریتا، Santa Maria della Carità ” برای نمایش به عموم مردم آماده می باشد. بعضی از گالری های موجود، که نقاشی های ونیزی گوتیک در آن ها نگهداری می شود، سقف هایی با طلا کاری های بسیار زیبا و پر جزئیات قرن پانزدهمی دارند. مجموعه ی آثار بر اساس زمان دسته بندی شده اند، به همین دلیل نه تنها شما می توانید پیشرفت ها و تغییرات سبک ها را از نزدیک ببینید، بلکه می توانید حتی آن ها را با دیگر هنرمندان دوره ی خود مقایسه کنید .
از نقاشی های برجسته ی قرن های پانزدهم و شانزدهم موجود در این کلکسیون می توان به کار های زیر اشاره کرد :

” سنت جورج، St. George ” اثر ” آندریا مانتگنا، Andrea Mantegna “، ” سنت جروم و یک بخشنده، St Jerome and a Donor ” اثر ” پیرو دلا فرانچسکا، Piero della Francesca “، ” مدانا و فرشتگان، Madonna and Saints ” اثر ” جیووانی بلینی “، ” تصویر عیسی مسیح، Portrait of Christ ” اثر ” ویتوره کارپاچیو، Vittore Carpaccio “، ” مدانا در زیر درخت پرتقال، Madonna under the Orange Tree ” اثر ” چیما دا کنلیانو، Cima da Conegliano “، ” سنت جان تعمید دهنده، St. John the Baptist ” و ” پیتا، Pietà ” اثر ” تیتیان “، ” هابیل و قابیل، Cain and Abel ” و ” معجزه ی سنت مارک، The Miracle of St. Mark ” اثر ” تینتورتو “، ” ازدواج سنت کاترین، Marriage of St. Catherine ” و ” ضیافت در خانه ی لوی، Supper in the House of Levi ” اثر ” پائولو ورونسه، Paolo Veronese “، ” سنت اورسولا، St. Ursula ” اثر ” ویتوره کارپاچیو ” و چندین مورد از کار های ” جیامباتیستا تیه پولو، Giambattista Tiepolo ” .
12 – ” سانتا ماریا دی میراکولی، Santa Maria dei Miracoli ” .
 Santa Maria dei Miracoli
بعد از بازدید از کلیسا های بزرگی مانند ” سنت مارک ” و ” فراری، Frari “، این شاهکار معماری رنسانس، که توسط ” پیترو لومباردو، Pietro Lombardo ” ساخته شده است، باعث ایجاد مقداری تنوع می شود. این گنجینه ی ساخته شده از مرمر منبت شده ی آبی رنگ از سال 1481 تا 1489 و برای بزرگداشت تصویری از مریم مقدس ساخته شده است. برخلاف دیگر کلیسا های ونیز، که در طراحی نمای بیرونی خود از جلوه ها و تزئینات نگارشی معماری استفاده می کردند، ” لومباردو ” با دقتی فرا انسانی از موزائیک هایی با رنگ های هم خوان و برای ساخت الگو های دایره ای و هشت ضلعی و شکل گل و صلیب استفاده می کند. این متود در داخل کلیسا هم ادامه می یابد، که باعث بیشتر شدن زیبایی سقف گنبدی شکل طلایی رنگ بالای دیوار های خاکستری و مرمر های مرجانی، شده است. جایگاه کشیش در این کلیسا با یک نرده ی مجسمه دار سبک رنسانس تزئین شده است. از آن جایی که درون این کلیسا یکی از زیبا ترین های شهر می باشد، جای تعجبی نیست که به مکان مورد علاقه ی ازدواج ونیزی ها تبدیل شده است !
13 – ” پالاتزو رتزونیکو، Palazzo Rezzonico ” .
Palazzo Rezzonico

همان طور که ” کا د اورو ” این فرصت را به ما می داد، که به قرون وسطی نیم نگاهی بیاندازیم، ” پالاتزو رتزونیکو ” هم تصویر زنده ای از زندگی در دوران های ” باروک، Baroque ” و ” روکوکو، Rococo ” در قرن هجدهم را به ما نشان می دهد. طراحی این قصر و شروع ساخت آن به دست استاد معماری ” باروک ” ونیز یعنی ” بالتازار لونگهنا، Baldassare Longhena ” کلید خورد و بعد از یک قرن و در سال 1750 میلادی به دست ” جیورجیو مازاری، Giorgio Massari ” به پایان رسید. مبلمان و وسایل و هم چنین کلکسیون دکوراسیون داخلی ابریشمین، جزئیات ریز کارانه ی همه چیز و پرده های نقش دار دانمارکی، این شاهکار را تکمیل می کنند .

مجموعه ی لباس های حاضر در این کاخ نیز بر اهمیت تولید ابریشم ونیزی در اواخر قرن هجده و رقابت سر سخت این شهر با لیون فرانسه تأکید می کند. در آن دوران، قوانین فنی بسیار سخت گیرانه ای برقرار بود و همین نکته در فرایند تولید ابریشم، دلیل اصلی بالا بودن کیفیت و زیبایی شگفت آور محصولات بوده است. ارزش و جایگاه ابریشم آن چنان بالا بوده است، که حتی در دوران های جنگ با ترک ها، میدان های نبرد برای کشتی هایی که از ابریشم پوشیده شده بودند باز می شده و آن ها بدون هیچ صدمه ای می گذشتند. این موزه به جزئیات اهمیت کالا های لوکس، به خصوص لباس ها و فشن برای اقتصاد ونیز در قرن هجدهم می پردازد. زمانی که پارچه های ابریشمین با طلا و نقره دوخته می شدند و در تمام اروپا و دنیای جدید به عنوان گنجینه از آن ها یاد می شد !
14 – جزیره ی ” تورچلو، Torcello ” .
Torcello Island

شهر ونیز در قرن هفتم و برای اولین بار در این جزیره پایه گذاری شد و تا قرن دوازدهم به یک شهر پیشرفته ی بازرگانی تبدیل شده بود. در میان تمام قصر ها، کلیسا ها، بندر گاه ها و اسکله های آن، تنها دو کلیسا و چند خانه باقی مانده است، که در سراسر جزیره پراکنده می باشند. از روی کلیسای جامع بزرگ شهر، که در سال 639 میلادی به ” سانتا ماریا آسونتا، Santa Maria Assunta ” اهدا شده است، می توانید به اهمیت بالای ” تورچلو ” پی ببرید. از این کلیسای عظیم به عنوان بهترین نمونه ی معماری ونیزی – رومی یاد می شود. در سال های 834 و 1008 بازسازی شده است. ایوان و تاج این کلیسا هم در قرن نهم به آن اضافه شدند. ساخت بیشتر فضای این بنا به قرن یازدهم باز می گردد. موزائیک های به کار رفته در طراحی داخلی آن هم بسیار زیبا و شگفت انگیز می باشند .
قدیمی ترین در میان آن ها، محراب سمت راست داخل کلیسا است، که فرشتگان یک مدال بزرگ قرن یازدهمی بندگان خدا را با طراحی الهام گرفته از روم باستان به نمایش گذاشته است. پدران کلیسا یعنی ؛ ” گرگوری ، Gregory “، ” مارتین، Martin “، ” امبروس، Ambrose ” و ” آگوستین، Augustine “، به همراه ” عیسی مسیح در میان دو فرشته ی مقرب، Christ in Majesty between two Archangels ” بعد ها اضافه شدند. موزائیک های قرن دوازدهمی در تاج اصلی کلیسا و ” پاکدامن و کودک، Virgin and Child ” در بالای حاشیه های دوازده حواریونی که دور تا دورشان را گل فرا گرفته است، دارای یک پیش زمینه ی طلا هستند .

دیوار غربی هم با موزائیک های رومی قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهمی و به شکل ” آخرین قضاوت، Last Judgment ” پوشیده شده است. علاوه بر مرمر های کار شده ی روی صلیب ، به کف موزائیک شده ی قرن یازدهمی و به منبر هم نگاهی بیاندازید، که در قرن سیزده و با استفاده از تکه های قدیمی تر سر هم شده است. کلیسای کوچک قرن یازدهمی ” سانتا فوسکا، Santa Fosca ” با یک طراحی کاملاً رومی و با یک ایوان، درست در کنار این کایسای جامع ساخته شده است. بلیط شما، شامل بازدید از این موزه ی تاریخی کوچک، به همراه عتیقه جات باستانی قرن شانزدهمی آن هم می شود .
15 – ” لیدو، Lido ” .
Lido

این ساحل 12 کیلومتری شنی، تالاب ونیز را از دریای ” آدریاتیک، Adriatic ” جدا می کند و اولین ساحل تفریحی در اروپا به حساب می آمده است. این ساحل زیبا در دوران اوج خود، تقریباً اواخر قرن بیستم، محل استراحت خانواده های اشرافی و افراد مشهور دوران بوده است. امروزه، هتل های بزرگ آن هم چنان در حال کار هستند و صاحب این ساحل بسیار جذاب می باشند، اما شما هم اکنون می توانید با یک پرداخت کوچک ساحل را با دیگر مهمانان سهیم شوید. ساحل های عمومی در شمال جزیره و در نزدیکی ” سن نیکولو، San Nicolo ” قرار دارند، که جایگاه مجسمه ی ” سنت نیکولاس، St. Nicholas ” می باشد. بعد از درگیری های بین ونیز و ” باری، Bari ” درباره ی صاحب شدن این مجسمه، یک متخصص آناتومی این نکته را اثبات کرد، که هردو شهر به یک اندازه از آن سهم می برند. نیمی از اسکلت، به علاوه ی جمجمه، در ” باری ” قرار دارد و نیمه ی دیگر در ” لیدو “. صومعه های حاضر در این مکان بسیار دوست داشتنی هستند و در داخل کلیسا نقاشی هایی از ” پالمای بزرگ، Palma The Elder ” و ” پالمای جوان، Palma The Younger ” وجود دارد .

شما می توانید بعد از سفر ده دقیقه ای خود با قایق از ” سنت مارک “، به تور دوچرخه و یا پیاده ی ” لیدو ” بپیوندید. این جزیره پر از ویلا ها و هتل هایی است، که به روش هنر های نو ساخته شده اند. برای بازدید از آن ها به خیابان های فرعی بروید. در ماه های آگوست و سپتامبر، ” لیدو ” محل برگزاری فستیوال بین المللی فیلم می باشد، که در ” پالاتزو دل سینما، Palazzo Del Cinema ” جای می گیرد .
16 – موزه ی تاریخ و مجموعه ی سلاح های نظامی نیروی دریایی .
 The Arsenal and the Museum of Naval History

انبار مهمات و لنگر گاه کشتی های جمهوری ونیز، تا اواخر قرن هفدهم، یکی از بزرگ ترین و شلوغ ترین های نوع خود به حساب می آمده اند. بعد از پیدایش آن در سال 1104 میلادی، به سرعت گسترش داده شد. تا جایی که در دوران اوج خود، بیش از 16000 کارگر را استخدام کرده بود. این محل تحت مراقب بسیار شدیدی بود تا رمز و راز های روش ساخت کشتی در یک روز آن ها بر ملا نشود. این انبار بزرگ فقط از دو راه قابل دسترسی بوده است. یکی از خشکی و یکی از دریا. این امنیت و مراقبت جمهوری آن قدر سختگیرانه بوده است، که این رمز و راز های کشتی سازی تا سال 1550 میلادی پنهان مانده اند. در جلوی دروازه ی راه زمینی آن یک طاق بزرگ و با ابهت به سبک رنسانس وجود داشته است، که توسط شیر هایی که بعد از فتح ” پلوپونیس، Peloponnese ” یونان، در قرن هفدهم به تاراج برده شده بودند، محافظت می شده است. شیر سمت چپ که بزرگ تر هم بوده است بر بالای دروازه ی ” پیرائوس، Piraeus ” نگهبانی می داده است، در حالی که شیر سمت راست بر جاده ی متصل کننده ی شهر های آتن و ” الئوسیس، Eleusis ” دیدبانی می کرده است .
در کنار لنگر گاه کشتی ها موزه ی تاریخ نیرو های دریایی قرار دارد، که مجموعه ی عظیمی از غنیمت های جنگی نبرد های جمهوری را، در کنار کلکسیون های حیرت برانگیز نقاشی های اهدایی کشیده شده بر روی پنل های چوبی برای تقدیر از ناجیان دریایی، برای بازدید مردم به نمایش گذاشته است. این تصویر های جذاب برای جلوه های طبیعی، که به تصویر کشیده اند با ارزش و جالب به نظر می رسند و بخاطر ظرافت های هنری شناخته نمی شوند. مدل ها و مصنوعات مربوط به ساخت کشتی، انواع کشتی های مواج در دوران های گوناگونی که ونیز قدرت دریایی به حساب می آمده است و سنگر های نظامی جمهوری در سراسر دریای ” آدریاتیک ” می باشند. یکی از برجسته ترین اشیاء حاضر، یک مدل بزرگ از کشتی افسانه ای استان ” بوچینتورو، Bucintoro “، که گالری رسمی و فاخر کنت به شمار می رفته است، می باشد .

سفر به بوداپست در زمستان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر