خانه >> ایرانگردی >> آبشارهای علی آباد کتول؛ جاذبه‌های بکر و دیدنی در دل جنگل‌های گلستان
آبشار شیرآباد از آبشارهای علی آباد کتول

آبشارهای علی آباد کتول؛ جاذبه‌های بکر و دیدنی در دل جنگل‌های گلستان

استان گلستان یکی از استان‌های نوار ساحلی کشورمان است. شهرهای گلستان هر کدام جاذبه‌هایی متنوع را در خود جای داده‌اند. علی آباد کتول شهری دیدنی با آب و هوایی مطبوع و طبیعتی کم‌نظیر در گلستان است. در میان تمام جاهای دیدنی استان گلستان، آبشارهای علی آباد کتول در میان گردشگران از شهرت بسیار برخوردارند.

با توجه به اهمیت این آبشارها و گردشگرپذیر بودن آنها قصد داریم در این مقاله به معرفی انواع آبشارهای علی آباد، جاذبه‌های دیگر اطراف علی آباد، شهر علی آباد و اقامت در این شهر بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید:

معرفی علی آباد کتول

آبشارهای هفتگانه شیرآباد
منبع عکس:گوگل مپ

در همین ابتدای مقاله بهتر است ابتدا با شهر علی آباد و ویژگی‌های مختلف آن آشنا شویم. شهر علی آباد کتول یکی از شهرهای شمالی کشورمان است. آب و هوای مطبوع، جنگل‌های انبوه و سر به فلک کشیده و از همه مهم‌تر آبشارهای علی آباد کتول هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران هستند.

در حقیقت علی آباد کتول همان جایی است که همه جاذبه‌ها را در آن به صورت یکجا می‌توان دید. کوه، جنگل، چشمه، آبشار و رودخانه همه و همه با هم یکی شده‌اند تا طبیعتی کم‌نظیر و منحصر به فرد را در علی‌آباد خلق کنند. آبشارهای این شهر جزو معروف‌ترین آبشارهای مازندران هستند.

پس از معرفی طبیعت و آب و هوای علی آباد نوبت به جمعیت، فرهنگ و تاریخچه این شهرستان زیبا می‌رسد. شاید در ابتدای شنیدن نام علی آباد به نظر این شهر منطقه‌ای تازه تاسیس به نظر برسد. اما داستان واقعی چیز دیگری را می‌گوید. یافته‌های باستان شناسان نشان از قدمت چند هزارساله این شهر دارد. تپه‌های تاریخی موجود در این شهر خود به تنهایی گویای تمام تاریخی است که بر شهر علی آباد کتول گذشته است.

لیست آبشارهای علی آباد کتول

همانگونه که گفتیم در میان تمام جاذبه‌هایی که در علی آباد وجود دارد، آبشارهای آن نسبت به دیگر جاذبه‌ها محبوب‌تر و شناخته تر شده‌تر هستند. تا جایی که برخی از گردشگران حرفه‌ای لقب شهر آبشارها را به این منطقه نسبت داده‌اند. برای آشنایی بیشتر با نام و خصوصیات این آبشارها ادامه مقاله را با ما همراه باشید:

١- آبشار کبود وال

نمایی از آبشار خزه‌ای کبود وال علی آباد کتول
منبع عکس: گوگل مپ

آبشار کبودوال یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین آبشارهای علی آباد است. کبود وال در گویش محلی به معنای کبود (آبی) و وال (جوی آب) است. شهرت آبشار کبودوال علی آباد فقط محدود به اهالی بومی این منطقه نمی‌شود. بسیاری از گردشگران از سراسر ایران به دلیل زیبایی این آبشار هر ساله برای رفتن به آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

جالب است بدانید علاوه بر خود آبشار، مسیر رسیدن به کبود وال نیز بسیار دیدنی و رویایی است. پس از اینکه سد کبود وال را پشت سر گذاشتید، با پارک وسیله نقلیه وارد مرحله پیاده‌روی در مسیری سنگ فرش و پلکانی خواهید شد.

مسافت این مسیر در حدود ١٠٠٠ متر است. پلکان‌های مسیر آبشار نیز در حدود ٣٠٠ پله سنگی هستند. در مجموع از ورودی آبشار تا خود آبشار چیزی در حدود ٢٠ دقیقه زمان باید صرف کرد. با اینکه شیب نسبتا تندی پیش روی شماست اما پیمایش آن سخت نیست.

از جمله دلایل شهرت این آبشار می‌توان به ارتفاع بلند آن (١٢ متری) اشاره کرد. اما این فقط ارتفاع بلند بالای آبشار نیست که موجب شهرت و محبوبیت آن شده است. آبشار کبود وال در حقیقت نام بلندترین آبشار خزه‌ای ایران را نیز به دوش می‌کشد. همچنین عمق حوضچه آبشار در حدود دو متر است.

300 پله سنگی مسیر آبشار کبودوال علی آباد
منبع عکس: گوگل مپ

از آنجا که اماکن طبیعی گردشگری در کشورمان همواره مورد کم‌مهری مسئولان قرار گرفته‌اند، آبشار کبود وال نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. تا جایی که قبل از سال ١٣٩٤امکانات رفاهی و تفریحی برای رفاه گردشگران در این منطقه دیده نمی‌شد.

جاهای دیدنی گرگان
ادامه مطلب

تا اینکه چند سال پیش با توجه به حجم گردشگر ورودی به آبشار، امکانات مختلفی در اطراف آن در نظر گرفته شد. علاوه بر امکانات رفاهی، جاذبه‌هایی مانند احداث پارک جنگلی کبود وال و موزه تاریخ طبیعی کبودوال از دیگر خدمات تازه تاسیس در این منطقه است.

جدای از امکانات در نظر گرفته در این منطقه در مسیر آبشار، آبشارهای ریز و درشتی نیز به چشم می‌خورد. عمق کم حوضچه‌های این آبشارها برای یک آبتنی حسابی جان می‌دهد. همچنین مسیر جنگلی و سرسبز رسیدن به آبشار، علاقه‌مندان به عکاسی را به ثبت تصویری کم‌نظیر از طبیعت اطراف آبشار تشویق می‌کند.

لازم به ذکر است که آب این آبشار تنها از چشمه بالا دست خود سرچشمه می‌گیرد. با توجه به شفافیت و زلایت بسیار چشمه بعید به نظر می‌رسد که آلودگی خاصی وارد آب آبشار شود. ویژگی‌هایی مانند زلالی آب، خزه‌ای بودن و وجود گیاهان و جانورن مختلف اطراف این آبشار موجب شده تا نام آبشار کبودوال در لیست میراث طبیعی کشورمان جای داده شود.

اگر شما هم مثل من علاقه‌مند به دیدن این جاذبه زیبا شدید با توجه به آب و هوای منطقه فصل بهار و و اواخر تابستان بهترین زمان‌ها برای تفریح در این آبشار و لذت بردن از زیبایی‌های کم‌نظیر آن است.

ناگفته نماند اگر به دیدن رنگ‌های پاییزی نیز علاقه‌مند هستید فصل پاییز، با شکوه خود جلوه‌ای زیبا و رویایی به این منطقه می‌دهد و در آخر اگر از علی آباد به سمت این آبشار حرکت می‌کنید مسافتی در حدود ٧.٥ کیلومتر را در پیش روی خود دارید. این مسافت در زمانی ١٤ دقیقه‌ای قابل پیمایش است.

آدرس آبشار کبودوال استان گلستان، ٧.٥ کیلومتری شهر علی آباد کتول، جاده کبودوال
لوکیشن موقعیت جغرافیایی آبشار کبودوال بر روی نقشه

٢- آبشار چلی

آبشار 60 متری چلی علی آباد کتول
منبع عکس: گوگل مپ

آبشار چلی یکی دیگر از چندین آبشار در خطه سرسبز و دیدنی علی آباد است. نام چلی برگرفته از مکان، گودی کم، عمق و گذرگاه است.  قرار گرفتن آبشار در منطقه مرتفع  و بالاتر از سطح دریا (١١٠٠ متری) آب و هوایی خنک و دلپذیر به آن داده است. از دیگر ویژگی‌های این آبشار می‌توان به ارتفاع ٦٠ متری آن اشاره کرد.

این آبشار در روستای چلی سفلی پایین واقع شده است. از روستای چلی تا این آبشار مسافتی در حدود یک کیلومتر وجود دارد. مسیر دسترسی به آبشار چلی مسیر سخت و ناهمواری نیست. این مسیر تقریبا شیب‌دار و زیبا از دل جنگل می‌گذرد.

همچنین با توجه به واقع شدن این آبشار در ارتفاع زیاد یکی از بهترین فصل‌ها برای بازدید از آن تابستان است. در ضمن از آنجا که در اطراف آبشار از امکانات رفاهی زیادی خبر نیست طبیعت اطراف آبشار تقریبا بکر و طبیعی باقی مانده است.

با اینکه از امکانات خبری نیست گردشگران از حوضچه پایین دست آبشار برای انجام بهترین تفریح (آبتنی) استفاده می‌کنند. اگر وسایل پیک نیک را هم با خود همراه بیاوردید می‌توانید لذت برپایی یک دورهمی‌ خانوادگی را نیز در دل طبیعت سرسبز شمال تجربه کنید.

و در نهایت خوب است بدانید از شهرستان علی آباد کتول تا آبشار چلی مسافتی بیشتر از آبشار قبلی (٣٢ کیلومتر) را در پیش روی خود دارید. شما می‌توانید با صرف زمانی کمتر از یک ساعت به این آبشار زیبا برسید.

آدرس آبشار چلی استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، روستای چلی
لوکیشن موقعیت جغرافیایی آبشار چلی بر روی نقشه

٣-آبشار آلامن

آبشار اوترنه و صخره‌های اطراف آن
منبع عکس: گوگل مپ

آبشار آلامن نیز به مانند دو آبشار دیگر علی آباد کتول دارای منظره‌ای زیبا و چشم‌اندازی کم‌نظیر است. نام دیگر این آبشار اوترنه است. قرار گرفتن این آبشار در میان انبوه جنگل‌های کبود وال یکی از ویژگی‌های بارز آبشار است.

از دیگر خصوصیات آبشار می‌توان به ارتفاع هفت متری و حوضچه یک متری آن اشاره کرد. آب آبشار با شکوه بسیار و طراوت و تازگی دلنشین از بلندای دیواره‌های صخره‌ای و مستحکم به پایین فرو می‌ریزد و با سخاوت تمام حوضچه و مناطق پایین دست خود را آبیاری می‌کند.

استخر هتل ونوس پلاس چالوس؛ لذت آبتنی در نمک‌ آبرود
ادامه مطلب

صخره‌ای بودن دیواره‌های اطراف آبشار آن را به محلی مناسب برای ورزش و تفریح صخره‌نوردان تبدیل کرده است. بسیاری از گردشگران اهل صخره‌نوردی تجهیزات صخره‌نوردی را به هنگام بازدید از آبشار با خود به همراه دارند. این گردشگران هم از طبیعت و صدای شرشر دل‌انگیز آبشار لذت می‌برند و هم تجربه‌ای وصف‌ناشدنی از صخره‌نوردی بر فراز آبشار را کسب می‌کنند.

علاوه بر زیبایی حیرت‌انگیز خود آبشار، مسیر دسترسی به آن نیز بسیار دیدنی است. مسیر جنگلی کبودوال در بخش غربی روستای آلامن جاده رسیدن به این آبشار است.

همچنین خوب است بدانید از علی آباد کتول تا آبشار اوترنه در حدود ١٨ کیلومتر مسافت وجود دارد. این مسافت را در زمانی ٢٥ دقیقه‌ای طی خواهید کرد.

آدرس آبشار آلامن استان گلستان، علی آباد کتول، روستای آلامن
لوکیشن موقعیت جفرافیایی آبشار آلامن بر روی نقشه

٤-آبشار چلم زرین گل

طبقات آبشار چلم زرین علی آباد کتول
منبع عکس: گوگل مپ

از دیگر آبشارهای علی آباد کتول می‌توان به آبشار چلم زرین گل اشاره کرد. یکی از خصوصیات آبشار چلم زرین گل فرود آن از طبقات مختلف است. در حقیقت آب به صورت پلکانی از طبقه‌ای به طبقه دیگر می‌ریزد.

طبقاتی بودن محل ریزش آبشار موجب شده تا نام زیبای هفت طبقه زرینگل را نیز بر آن بگذارند. روستای چلم زرین محل قرار گرفتن این آبشار خود جاذبه‌ای زیبا و طبیعی در منطقه علی آباد به شمار می‌رود.

علاوه بر این، در مسیر روستا به سمت آبشار چلم زرین گل جاذبه‌های دیگری مانند چشمه، رودخانه و چند آبشار ریز و درشت دیگر مانند آبشار دوقلوی زیرن گل، دردرانو، سیاه خاکی زرین گل و… برای بازدید و گردش وجود دارد. در ضمن این آبشار نیز به مانند آبشار اوترنه مسافتی ١٨ کیلومتری تا شهر علی آباد دارد.

آدرس آبشار چلم زرین گل استان گلستان، ١٠ کیومتری شهرستان علی آباد کتول، روستای چلم زرین گل
لوکیشن موقعیت جغرافیایی آبشار چلم زرین گل بر روی نقشه

٥-آبشار خلیندره

آبشار اول خلیندره علی آباد کتول
منبع عکس: گوگل مپ

آبشار خلیندره واقع در منطقه ییلاقی و کوهستانی در روزهای گرم سال میزبان گردشگران زیادی است. روستای زیبا و کوهستانی خلیندره محل واقع شدن آبشار خلیندره است. در این روستا علاوه بر دیدن جاذبه‌های مختلف از دو آبشار زیبا نیز دیدن می‌کنید.

یکی از این آبشارها آبشار اصلی و معروف خلیندره است. جنگل‌های هیرکانی این منطقه محل گذر گردشگران برای رسیدن به آبشار زیبای خلیندره هستند. با توجه به مسیر جنگلی پیش رو قبل از سفر از مسیر و نقشه راه به خوبی آگاهی‌های لازم را کسب کنید.

چراکه یک جنگل‌نوردی زیبا و البته ساده را در پیش روی خود دارید. لازم به ذکر است که به هنگام رسیدن به روستا راهنمایان محلی نیز می‌توانند به شما برای رسیدن به این آبشار کمک کنند. پس جای نگرانی نیست. با خیال راحت بارو بنه را ببندید و خود را برای یک پیاده‌روی تقریبا یک ساعته آماده کنید.

لازم به ذکر است که مسیر رسیدن به آبشار توسط گردشگران با سنگ مشخص شده است. همچنین رسیدن به آبشار اصلی سراشیبی نسبتا سخت‌تری نسبت به آبشار دوم دارد.

پس از طی کردن زمانی یک ساعته در ابتدا آبشار اول خلیندره را می‌بینید. اینجا محلی برای استراحت و بازیابی انرژی برای ادامه مسیر و رسیدن به آبشار دوم است. آبشار دوم نیز با گذر از دل جنگل‌ها و دیدن درختان مختلف منطقه هیرکانی قابل دسترسی است.

همچنین خوب است بدانید در مسیر رسیدن به این دو آبشار و در نزدیکی روستای خلیندره کلبه‌های جنگی و اقامتگاه‌هایی برای اتراق نیز وجود دارد. در مجموع می‌توان گفت آنچه این آبشار را نسبت به دیگر آبشارها متفاوت کرده مسیر پیاده‌روی طولانی‌تر و البته زیباتر است.

روستای آلاشت سواد کوه مازندران؛ سرزمین کهن
ادامه مطلب
آدرس آبشار خلیندره استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، روستای خلیندره
لوکیشن موقعیت جغرافیایی آبشار خلیندره بر روی نقشه

٦-آبشارهای شیرآباد

آبشارهای شیرآباد علی آباد کتول
منبع عکس: گوگل مپ

آبشارهای منطقه شیرآباد خود به تنهایی جاذبه‌هایی تمام عیار و کامل برای تفریح در منطقه علی آباد کتول هستند. این آبشارها از مهم‌ترین آبشارهای علی آباد کتول به شمار می‌روند. در اطراف روستای زیبا و دیدنی شیرآباد چندین آبشار زیبا با نام آبشارهای شیرآباد قرار گرفته‌اند. آبشارهایی زیبا و پلکانی که تعداد آنها هفت آبشار است.

همچنین به دلیل نزدیکی این آبشارها به شهر خان ببین به این آبشارها آبشارهای خان ببین هم می‌گویند. هر کدام از آبشارها زیبایی‌های مخصوص به خود را دارا هستند. اما پس از عبور از همه و در نهایت رسیدن به آبشار هفتم زیبایی خیره‌کننده و منظره‌ای شگرف انتظار دیدن شما را می‌کشد. بله آبشار هفتم با ارتفاعی در حدود ٣٠ متر زیباترین آبشار منطقه شیرآباد محسوب می‌شود.

نکته قابل ذکر به هنگام رفتن به آبشارها همراه بردن وسایل پیاده‌روی مانند کفش، کلاه، قمقمه آب و… است. چراكه برای دیدن هر كدام از آبشارها مسافت‌های مختلفی را با پای پیاده باید طی کنید.

با اینکه مسیر پیاده است و نیاز به قدرت جسمانی قابل قبولی دارید اما وجود دو حوضچه نسبتا عمیق و زیبا در طول مسیر شما را به یک آب تنی حسابی تشویق و خستگی راه را از تنتان بیرون می‌کند.

غار دیو سفید در مسیر آبشارهای شیرآباد
منبع عکس: گوگل مپ

از دیگر زیبایی‌های مسیر رفتن به آبشارهای شیرآباد وجود غاری با نام دیو سپید است. این غار آبی دارای طول و عمقی قابل توجه است. بدون شک دیدن آن در مسیر رسیدن به آبشارهای شیرآباد خالی از لطف نخواهد بود.

آدرس آبشارهای شیرآباد استان گلستان، رامیان، دو کیلومتری روستای شیرآباد
لوکیشن موقعیت جغرافیایی آبشار شیرآباد بر روی نقشه

جاهای دیدنی اطراف علی آباد کتول

دریاچه سد زرین گل علی آباد کتول
منبع عکس: گوگل مپ

با اینکه شهرستان علی آباد به داشتن آبشارهای مختلف و زیبا شهرت دارد اما در سفر به این شهر سرسبز و دیدنی از دیدن دیگر جاذبه‌های مختلف آن نیز غافل نشوید. در ادامه لیستی از بهترین جاهای دیدنی علی آباد کتول را برایتان می‌نویسیم:

  • دریاچه سد زرین گل
  • پارک جنگلی کبود وال
  • شغال تپه
  • سایت پروازی ریگ چشمه
  • موزه تاریخ طبیعی کبودوال
  • موزه مردم شناسی علی آباد کتول
  • تپه باستانی چینو
مه صبحگاهی در روستای نرسو از روستاهای اطراف علی آباد کتول
منبع عکس:گوگل مپ

علاوه بر جاذبه‌ها و آبشارهای ذکر شده در بالا، علی آباد به داشتن روستاهای زیبا، بکر و سرسبز نیز شهرت دارد این روستاها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • روستای چه جا
  • روستای افراتخته
  • روستای سیاه مرزکوه
  • روستای نرسو
  • روستای تاویر
  • روستای میان رستاق
  • روستای شیرین آباد
  • روستای مایان

رزرو هتل و اقامتگاه در علی آباد کتول

آلاچیق‌های محوطه هتل پارمیس علی آباد کتول
منبع عکس: گوگل مپ

یکی از مهم‌ترین کارها در ابتدای سفر به هر منطقه و جاذبه‌ای رزرو هتل و اقامتگاهی مناسب برای اقامتی آرام و بدون دغدغه است. با وجود اقامتگاه‌های بومگردی فراوان و کلبه‌های جنگلی اقامت در اطراف جاذبه‌های گردشگری علی آباد بسیار راحت است.

هتل های علی آباد نیز با تنوع و امکانات مناسب مکان‌هایی ایده‌آل برای سکونت چند روزه و بازدید از جاذبه‌ها و آبشارهای علی آباد کتول هستند.

در ضمن اگر پس از رفتن به شهر علی آباد استان گلستان هوس دیدن جاذبه‌های گردشگری استان مازندران را نیز کردید، هتل های قائمشهر با تنوع و اتاق‌های مناسب میزبان لحظات زیبای شما در طی سکونت در این شهر هستند.

جمع‌بندی

سفر به شمال و خطه سرسبز استان گلستان همواره حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یکی از شهرهای استان گلستان با نام علی آباد کتول خود به تنهایی انواعی از جاذبه‌ها از جمله آبشارهای مختلف را در خود جای داده است. در این مقاله با هم سفری کوتاه به شمال کشور و آبشارهای علی آباد کتول داشتیم. امیدواریم توانسته باشیم با توصیفات گفته شده نقش کوچکی در شناخت این جاذبه‌های گردشگری بکر ایفا کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر