خانه >> ایرانگردی >> بندر دیلم کجاست؟ عکس + آدرس

بندر دیلم کجاست؟ عکس + آدرس

وقتی در سوز و سرمای زمستانی شهر خودتان هوس تفریح و سفر می‌کنید و می‌دانید در گوشه‌ای از خاک همین کشور که هستید می‌توانید گرمای لذت بخش خورشید را حس کنید بیشتر عاشق ایران چهار فصل می‌شوید. پس بهتر است دل دل نکنید و دست بجنبانید که شهری چون بندر دیلم در استان بوشهر شما را صدا می‌زند.

با انرژی خاصی که مخصوص اهالی جنوب و بندر است آماده باشید که قرار است به شهر دیلم برویم؛ بر شن‌های ساحلی قدم بزنیم و طعم خوش غذاهای دریایی را روی زبانمان حس کنیم، ماهیگیران را در با تورهای در دستشان، در اسکله ببینم و شاهد غروب و طلوع خورشید در دل دریا باشیم.

بندر دیلم کجاست؟

بندر دیلم کجاست؟

دیلم قدیمی‌ترین بندر ایران است که در استان بوشهر قرار دارد. دیلم شمالی‌ترین شهرستان استان بوشهر است و در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری از مرکز استان واقع شده است. این شهرستان دارای دو بخش به نام‌های بخش مرکزی و بخش امام حسن دارد که بندر امام حسن و  شهر دیلم  و ۳۷ روستا را شامل می‌شوند. این شهرستان از شمال به بهبهان و ماهشهر، از غرب به خلیج فارس، از جنوب به گناوه و از شرق با کهگیلویه و بویراحمد هم‌جوار است.

مسیر دسترسی

مسیر دسترسی به بندر دیلم

برای رفتن به شهر دیلم از هر را‌هی که فکر کنید امکان‌پذیر است. مسیرهای هوایی، دریایی و جاده‌ای از طرق مختلفی دسترسی به این شهر را برای شما ممکن می‌کند.  اگر از تهران عازم اینجا هستید باید بدانید که مسیری در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر پیش رویتان است. از تا شهرهای بزرگ دیگری، چون اصفهان ۶۵۰ کیلومتر، شیراز ۳۷۰ کیلومتر، اهواز ۲۵۰ کیلومتر و بوشهر ۱۸۵ کیلومتر فاصله وجود دارد.

اگر قصد استفاده از قطار را دارید باید ابتدا خودتان را به اهواز و یا بوشهر برسانید و سپس با اتوبوس یا تاکسی به دیلم بروید. از فرودگاه امام حسن در شهرستان دیلم به شهر تهران و شیراز پرواز وجود دارد. مسیرهای آبی نیز از طریق شهرها و بندرهایی که با این شهر هم‌ مرز هستند ممکن خواهد بود.

درباره شهرستان دیلم

اسکله بندر دیلم

شهرستان دیلم به مرکزیت بندر زیبای دیلم، بیش از ۶۵ کیلومتر با ساحل نیلگون خلیج فارس هم‌جواری دارد. این بندر با کوه‌های کم ارتفاع و ساحل زیبایش شهرت دارد. در مورد پیشینه و قدمت این شهرستان باید بگوییم طبق اسناد، اینجا حدود ۲۳۰۰ سال قدمت دارد که در کتاب‌های چون صوره الارض ابن حوقل و سفرنامه ناصـرخسرو در مورد آن نوشته شده است. در قدیم به این بندر «مهروبان» می‌گفتند. این شهر در سال ۱۳۷۴ از جمع شدن چند شهر به وجود آمدهاست و ۲۷۳۵ کیلومترمربع مساحت دارد.

نژاد مردم بندر دیلم

نژاد مردم بندر دیلم

بندر زیبای دیلم یکی از شهرهای دیدنی استان بوشهر است که با قدم زدن در هر گوشه‌ از آن و گپ و گفت با مردم خونگرمش بیشتر عاشق آن می‌شوید. این شهر جمعیتی در حدود ۳۵۰۰۰ نفر دارد که شغل اصلی آن‌ها ماهیگیری و تولید صنایع‌دستی است. از آنجایی که دیلم شهری بندری است و واردات کالاهای خارجی در این شهر بیشتر از شهرهای دیگر است، خرید و فروش اجناس برای گردشگرانی که به اینجا می‌آیند یکی از مهم‌ترین شغل‌های مردم یعنی تجارت را ساخته است.

المان دیلم در کنار ساحل

شاید تصور کنید چون به شهری بندری و جنوبی آمده‌اید باید با مردمی از نژاد عرب مواجه شوید؛ ولی بعد از هم‌کلامی با اهالی این شهر شاهد نژادی متفاوت خواهید بود. مردم شهرستان دیلم از قوم لر هستند و به گویش لیراوی نزدیک به لری جنوبی صحبت می‌کنند.

شهرهای دیدنی استان بوشهر
ادامه مطلب

بهترین زمان سفر به بندر دیلم

بهترین زمان سفر به بندر دیلم

در تصاویر بندر دیلم که تا کنون دیده‌اید می‌توانید حدس بزنید که وضعیت جغرافیایی و طبیعی آن به چه صورت است. دیلم آب و هوای گرم و شرجی دارد، در این شهر دمای هوا در کمترین حالت ۱۸ درجه و در بیشترین حالت تا ۴۰ درجه می‌رسد. شاید ۴۰ درجه را با تابستان‌های تهران یا شهرهای دیگر مقایسه کنید، اما بهتر است شرجی طاقت‌فرسا را نیز به این دما  اضافه کنید تا زمان مناسب برای سفر را بدست آورید.

نخلستان های بندر دیلم

زمانی که در نیمه دوم سال هوس سفر به سرتان می‌زند و دنبال جایی برای فرار از سرما هستید قطعاً بهترین انتخاب شهرهای جنوبی مثل شهرستان دیلم است. پاییز و زمستان و روزهای ابتدایی فروردین در این شهر هوایی شبیه به ماه‌های اول بهار در تهران دارد که همین مطبوع و خوش بودن هوا، سبب جذب بیشتر گردشگرها می‌شود. اگر سفر به بندر دیلم را به‌قصد بازدید از جاذبه های دیدنی بوشهر و یا این شهر برنامه‌ریزی می‌کنید بهتر است از انتخاب گزینه تابستان پرهیز کنید که تحمل شرایط گرما و شرجی اینجا برایتان بسیار دشوار خواهد بود.

جاهای دیدنی بندر دیلم

جاهای دیدنی بندر دیلم

احتمالاً تصاویر بندر دیلم را پیش از انتخاب این شهر به‌عنوان مقصد گردشگری دیده باشید. شهرستان دیلم یکی از شهرهای بندری و ساحلی جنوب غربی ایران است که به‌واسطه جاذبه های بسیار، هرساله میزبان تعداد بسیاری از گردشگران است. در این بخش به معرفی برخی از جاذبه های این شهر زیبا می‌پردازیم تا در سفر به بندر دیلم انتخاب بهتری برای بازدید داشته باشید.

کمپ ساحلی

کمپ ساحلی در بندر دیلم

گستره مرزی با خلیج نیلگون فارس، ساحلی زیبا و رؤیایی با شن‌های نرم طلایی رنگ را به وجود آورده است. در شهرستان دیلم امکان سه کمپینگ اقامتی برای مسافران وجود دارد. کمپ ساحلی، کمپ بازارچه ساحلی و کمپ خیابان گلزار شهدای گمنام. ویژگی اصلی این کمپ‌ها استراحت و اقامت در کنار ساحل دریاست؛ اما علاوه‌ بر آن، امکانات کمپینگ مثل: پارکینگ، آبخوری، آلاچیق، تانکر مخصوص شستشو، مسجد، اقامتگاه امن، رستوران، بوفه و حمام عمومی سبب رفاه و جذب بیشتر گردشگران و مسافران این بندر شده است.

ساحل ماسه‌ ای و پلاژ

ساحل ماسه‌ ای بندر دیلم

یکی از جاذبه های دیدنی و تفریحی شهر دیلم ساحل ماسه ای و پلاژ این شهر است که با دیدن تعداد زیادی از گردشگران می‌توانید حدس بزنید که تا چه اندازه محبوب است. ماسه‌ های نرمی که از خور یُفره «آبراه اصلی دیلم» تا خور جِن «یکی از خورهای معروف دیلم» امتداد دارد. چشم‌انداز اینجا بسیار هیجان‌انگیز است و شما را به خود جذب می‌کند. بی شک تماشای غروب و طلوع خورشید در چنین مکانی، رؤیایی خواهد بود و نمی‌توان آن را از دست داد.

این جاذبه بخشی وسیع از ساحل را دربرگرفته و مسافران می‌توانند با خودروهای شخصی خود به اینجا بیایند. موتور سواری، بادبادک‌ بازی، قدم زدن با پای برهنه، اسب سواری، قایق سواری و شنا تفریح و لذت‌هایی هستند که همگی با حضور در این کنار این جاذبه دیلم برایتان فراهم می‌شود.

تفرجگاه‌ های دیلم

پارک جنگلی عامری

ازآنجایی‌که این شهر به‌عنوان شهری پر مسافر شناخته می‌شود و گردشگران بسیاری به اینجا می‌آیند، می‌توانید شاهد تفرجگاه‌های متعدی باشید. پارک جنگلی عامری، کوه بیکس، جنگل بیدو و جنگل دره امیری از جمله تفرجگاه‌هایی هستند که نظر مسافران را به خود جلب می‌کنند. خوبی چنین جاهایی امکاناتی است که در اختیار گردشگران قرار داده می‌شود. در این تفرجگاه‌ها امکاناتی مثل نمازخانه، بوفه، آبخوری، سرویس بهداشتی، رستوران، کافه و تعدادی وسایل بازی برای بچه‌ها در نظر گرفته شده است. علاوه بر این شما در چنین تفرجگاه‌هایی امکان کمپ زدن را نیز دارید.

تالاب حله بوشهر، نگینی در نزدیکی خلیج فارس
ادامه مطلب

اسکله صیادی و بازار ماهی فروشان

بازار ماهی فروشان

همان‌طور که می‌دانید شغل بسیاری از مردان دریا صیادی است. برکتی که سفره خلیج نیلگون فارس به مردمان هم‌جوار خود داده است. منابع نفتی، صنعت کشتیرانی و صید آبزیان در بنادر جنوب ایران مثل دیلم صورت می‌گیرد. در سفر به بندر دیلم یکی از جاذبه هایی که می‌تواند اینجا  را به‌خوبی معرفی کند اسکله صیادی دیلم است. تماشای صیادانی که با دست پر از برکت‌های دریایی به اسکله می‌رسد شورانگیز است و حس زیبای جریان زندگی در این شهر را القا می‌کند. اگر دوست دارید تماشای این صحنه را از دست ندهید بهتر است در ساعت‌های ابتدایی صبح به اسکله بروید که صیادان تازه از دریا رسیده را، با تور‌های صیدشان ببینید.

صید این بندر ماهی، میگو و دیگر آبزیان خلیج فارس است که به‌صورت تازه در بازار ماهی فروشان این شهر می‌توانید تهیه کنید. شاید بوی ماهی خام و تازه این بازار به مشام برخی خوش نیاید، اما وقتی تکه‌ای از آن را طبخ کنید و بر دهان بگذارید نظرتان کاملاً عوض می‌شود. ماهی آب‌های شور از مرغوب‌ترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های دنیاست که در سفر به شهرستان دیلم نباید از آن گذشت.

بندر امام حسن

بندر امام حسن

این بندر در ۳۰ کیلومتری مرکز دیلم واقع شده است و با وجود تفرجگاه‌های زیاد گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. پارک ساحلی خلیج فارس، پارک سینیز، نخلستان و بقعه امامزاده حسن (ع) از مکان های دیدنی شهر به‌حساب می‌آید که بازدید از آن‌ها خالی‌ از‌ لطف نیست.

قلعه آقا خان حصار

قلعه حصار یکی دیگر از جاذبه های دیدنی دیلم است که در فاصله ۲۳ کیلومتری از شهر قرار گرفته است. قدمت این قلعه تاریخی به دوره ساسانیان می‌رسد و وسعتی در حدود ۴۰۰۰ مترمربع دارد. برای دیدن این قلعه باید خودتان را به روستای حصار برسانید که فرصت خوبی برای بازدید از جاهای دیدنی این روستا نیز دارید.

در این قلعه ۱۵ اتاق، یک حمام و چهار برج نگهبانی وجود دارد. این بنا را با کمک مصالحی چون بوریا، چوبی به نام چندل و ساج و ملاتی به نام چاری ساخته‌اند.

بندر تاریخی حماد

بندر تاریخی حماد

بندر حماد، بندری تاریخ است که به دوره صفویه مربوط می‌شود و از نظر استراتژیک اهمیت بالایی دارد. در آن زمان دیلم به لحاظ مبادرات کافی نبوده و به همین علت بندر حماد ساخته می‌شود. بافت قدیمی و دست‌نخورده ساختمان‌ها، اینجا را تبدیل به جاذبه‌ای دیدنی کرده است.

بندر حماد در شمال شهر دیلم قرار دارد و با جلو‌ه‌هایی بی‌نظیر از طبیعت خود، چشمان گردشگران را نوازش می‌دهد. در اینجا می‌توان انواع آبزیانی چون انواع‌ گَبگابهای (خرچنگ) کوچک و بزرگ، گُچ (صدف) ‌، گوش‌ماهی، حلزون‌ و “شِلَمبو” (نوعی‌ ماهی‌ دوزیست‌) را دید.

سایر جاهای دیدنی دیلم

ساحل بندر دیلم

عمارت تاریخی حاج رئیس‌التجار، عمارت دیلمی‌پورد، امامزاده بی‌بی حلیمه، قلعه چاه تلخ، کاروان‌سرای حاج حسن خان لیراوی، آب‌انبارهای ساروج و سنگ که در محوطه تاریخی اسلجان واقع در روستای شیهرویران قرار دارند، قلعه آقاخان مسیح خان واقع در روستای باستین و همچنین خرابه‌های بندر مهروبان در 24 کیلومتری شمال دیلم نیز جزو جاذبه های تاریخی این شهر به‌حساب می‌آیند که در زمان اقامت خود می‌توانید با برنامه‌ریزی از آن‌ها نیز بازدید کنید.

خرید از شهر دیلم

بازار کویتی بندر دیلم

بازار کویتی بندر دیلم

خوشبختانه به‌واسطه صادرات، بندر کشتیرانی و گردشگرپذیر بودن دیلم، بازارهای این شهر رونق خوبی دارند، طوری که در فصل‌های پر مسافر تردد از آن‌ها دشوار است. قیمت مناسب و تنوع بالای محصولات سبب جذب گردشگران بسیاری به این بازارها می‌شود که بازار کویتی دیلم نیز یکی از آن‌هاست. ایام نوروز و اسفند ماه این بازار شلوغ‌ترین روزهای خود را می‌بیند که باوجود مسافران کسب‌وکار تاجران رونق بیشتری می‌گیرد. این بازار در مرکز شهر است و بسیاری از مسافران تنها با هدف خرید در بازار کویتی به این شهر می‌آیند.

قلعه خورموج بوشهر
ادامه مطلب

بازار تاریخی دیلم

بازار تاریخی دیلم

بازار تاریخی دیلم جایی است که می‌توانیم از آن به‌عنوان جاذبه ای گردشگری یاد کنیم. شور و هیجان فروشندگان و مردمی که برای خرید به اینجا می‌آیند جریان زندگی به اینجا بخشیده است. اینجا به‌عنوان بازار دست‌فروشان نیز محسوب می‌شود، جایی که همه جور جنسی از کالای داخلی تا اجناس از آب گذشته دیده می‌شود. شلوغی این بازار بی‌دلیل نیست، تنوع بالا و قیمت مناسب، سال‌هاست که سبب رونق این بازار شده است.

شاید واژه ته لنجی به گوشتان خورده باشد، هر لنجی می‌تواند به همراه خود تعدادی کالای خارجی را وارد کند که صاحب لنج از طریق بازاری‌ها، اجناس را به فروش می‌رساند.  در ته لنجی‌ها همه جور کالایی می‌توانید بخرید، دست‌فروشانی را می‌بینید که هر کدام با شور و هیجان به دنبال متقاعد کردن مشتریان و چانه زنی با آن‌ها هستند. این بازار در اسفند ماه و ایام نوروز بسیار شلوغ است و هیچ روزی تعطیل نیست.

بازارچه ساحلی

در انتهای خیابان ساحلی جنوبی بازار دیگری را می‌بینید که به نام بازارچه ساحلی شهرت دارد. بازارچه ساحلی از بازارهای مهم این شهر که گردشگران این شهر به‌ویژه مسافران نوروزی را به سمت خود می‌کشاند. با بازارگردی در اینجا، هم بخش خرید سفر را انجام می‌دهید و هم به ساحل بندر دسترسی بهتری خواهید داشت.

سوغات بندر دیلم

قاسق سواری در بندر دیلم

اگر در خودروی خودتان یخچال سیاری داشته باشید، بهترین سوغاتی که از اینجا می‌برید آبزیانی چون ماهی و میگو هستند. اگر هم امکان حمل آن در مسیر برگشت را ندارید حتماً تا اینجا هستید از آن‌ها امتحان کنید. اما جز ماهی و خوراکی‌های دریایی، هنر دست مردم این شهر سوغاتی ارزشمند و ماندگار برایتان خواهد بود تا هر بار که به آن نگاه می‌کنید یادآور سفر به شهر دیلم باشد.

زنان و مردان هنرمند و خوش‌ذوق دیلمی صنایع‌دستی زیبایی چون گلیم، گبه، زری دوزی و لباس‌های محلی را تولید می‌کنند که می‌توانید در بازارگردی‌هایتان از آن‌ها خرید کنید. غیر از صنایع‌دستی، خرما و فراورده‌های بسیار متنوع خرمای دیلم انتخاب خوبی برای سوغات و مصرف شخصی خودتان است.

اقامت در بندر دیلم

اقامت در بندر دیلم

شهرستان دیلم با بازارهای رنگارنگ و جاذبه های طبیعی بسیارش آن‌قدر جذاب است که بخواهید یک یا چند روزی را در آن اقامت کنید. با رزرو اقامتگاه‌های شهر دیلم مثل اقامتگاه سنتی ارسطو بندر دیلم در ایران هتل آنلاین، می‌توانید خیال خود را  از بخش اقامتی سفرتان راحت کنید.

اقامتگاه سنتی ارسطو بندر دیلم

اقامتگاه سنتی ارسطو بندر دیلم

این اقامتگاه با وجود فضای سنتی و امکانات رفاهی مناسب هر روزه از شهرهای مختلف میزبان مسافران و گردشگران بندر زیبای دیلم است. با سفر به بندر دیلم و داشتن اقامتگاهی مناسب، امکان بازدید از جاذبه‌هایی چون پارک ساحلی خلیج فارس، بارگاه امام حسن بن عبدالله، تفریحگاه ساحلی لیلتین، تفرجگاه بینک، تنوب، ساحل و پلاژ دیلم و پارک جنگلی عامری را دارید. برای حضور در اقامتگاه سنتی ارسطو بندر دیلم باید به آدرس آن در شهرستان دیلم، بین بندر گناوه و دیلم، بندر امام حسن بروید.

کلام آخر

شاید پیش از مطالعه این مقاله شما هم تصورتان راجع به شهرستان دیلم چیز دیگری بوده است، اما حالا با آگاهی بیشتر، بهتر می‌توانید سفرتان را برنامه‌ریزی کنید. بعدها که تصاویر بندر دیلم را می‌بینید دلتان برای قدم زدن‌های ساحلی و گرمای زندگی‌بخش آفتاب بیشتر تنگ می‌شود و خاطرات خوش سفر را مرور می‌کنید.

4.6/5 - (5 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر