خانه >> ایرانگردی >> دهاقان اصفهان؛ عکس، مسیر دسترسی + جاذبه های دیدنی
دهاقان

دهاقان اصفهان؛ عکس، مسیر دسترسی + جاذبه های دیدنی

استان اصفهان یکی از زیباترین استان های ایران است که با تاریخ کهن و تنوع دیدنی‌های خود در هر شهر، گردشگران را غافل‌گیر می‌کند. امروز قصد داریم به سراغ دهاقان، یکی از شهرهای توریستی و جاهای دیدنی اصفهان برویم که شاید تعداد کمی از گردشگران با آن آشنایی داشته باشند. دهاقان از شهرهای جنوبی اصفهان است که بعد از خواندن این مقاله و آشنایی بیشتر برای همیشه نام آن در ذهنتان باقی می‌ماند.

تاریخچه دهاقان اصفهان

پاییز زیبای دهاقان
منبع عکس: گوگل

در راهنمای سفر به اصفهان، به دهاقان یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری مهم استان اصفهان می‌رسید که محبوبیت بالایی دارد. قدمت اینجا به دوران قبل از اسلام می‌رسد و با توجه به یافته‌ها می‌توان گفت با شهری تاریخی روبرو هستیم که برای آن ۷۰۰ سال سن آن را تخمین زده‌اند. آثار تاریخی به جا مانده از دوره ساسانی و بقایایی از سکونت در کنار گورستان قدیمی این شهر تاییدی بر قدمت تاریخ کهن آن است.

در رابطه با وجه تسمیه شهر دهاقان، روایات‌های مختلفی نقل می‌شود. عده‌ای معتقدند دهاقان از کلمه جمع دهاقانان به معنی ده نشین و دهقان می‌آید. برخی می‌گویند دهاقان از ده آقایان گرفته شده است و اینجا پیش‌تر ساکنین سید داشته که این معنا را به آن داده است.

با این وجود تعداد زیادی باور دارند که دهاقان از واژه طاقان گرفته شده است که هنوز در آن منطقه به این شهر تاقان یا تاقون می‌گویند و این نام به دلیل سبک معماری ساختمان‌ها در عهد ساسانی بر روی آن گذاشته شده است.

دهاقان کجاست؟

اگر شما هم بعد از شنیدن نام دهاقان مشتاق هستید بدانید دهاقان کجاست، باید بگوییم این شهر زیبا و توریستی در جنوب استان اصفهان قرار دارد. دهاقان در دامنه شرقی کوه‌های زاگرس، میانه راه بروجن و شهررضا واقع شده و در سال ۱۳۴۵ شهرداری به آن اختصاص داده شده است.

دهاقان اصفهان کجاست؟

زمستان و تابستان دهاقان در یک قاب
منبع عکس: گوگل

دهاقان اصفهان کجاست؛ سوالی که بسیاری از گردشگران بعد از شنیدن وصف این شهر به دنبال جواب آن می‌گردند. دهاقان در منطقه سردسیر و کوهستانی از استان اصفهان قرار گرفته است. این شهر با سابقه تاریخی کهنی که دارد، گردشگران بسیاری را به سمت خود کشانده است.

فاصله دهاقان تا اصفهان

اگر از مرکز استان اصفهان قصد سفر به دهاقان را داشته باشید، مسیری در حدود یک ساعت و نیم پیش روی شماست. این شهر از جاهای دیدنی اطراف اصفهان می‌باشد و فاصله دهاقان تا اصفهان ۱۰۹ کیلومتر است.

فاصله دهاقان تا شهررضا

شهر رضا در شمال شرقی اصفهان قرار دارد و برای رسیدن به آن فاصله‌ای کمتر از نیم ساعت پیش روی شماست. اگر بعد از بازدید از جاهای دیدنی شهرضا اصفهان راهی دهاقان می‌شوید بهتر است بدانید، فاصله دهاقان تا شهررضا تنها ۲۵ کیلومتر است که این فاصله کم به گردشگران فرصت بازدید از هر دو شهر را می‌دهد.

روستای سرمرغ سفلی در خرم آباد
ادامه مطلب

فاصله دهاقان تا شهرکرد

از دهاقان تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال بختیاری، زمانی در حدود یک ساعت و نیم وجود دارد. فاصله دهاقان تا شهرکرد ۱۰۱ کیلومتر است. شهرکرد در شمال غربی دهاقان واقع شده است.

 آب و هوا دهاقان

طبیعت زیبای دهاقان
منبع عکس: گوگل

دهاقان اصفهان آب و هوای سرد و خشک کوهستانی دارد و دمای متوسط در این منطقه ۱۴ درجه سانتی‌گراد است. در اقلیم اینجا زمستان‌های سرد و سخت و تابستان‌های معتدلی حاکم است.

آب و هوای مساعد دهاقان بستری برای رونق کشاورزی و تولید محصولات مرغوبی از نوع سیب، انگور، انار، گردو، گندم، جو، حبوبات و… فراهم آورده است. با توجه به شرایط جغرافیایی و طبیعت منطقه می‌توان گفت بهترین فصل سفر به دهاقان، بهار و تابستان است تا در هوایی مطبوع از گردش در اینجا لذت ببرید.

نژاد مردم دهاقان

بهار زیبای دهاقان
منبع عکس: گوگل

نژاد مردم دهاقان، فارس است و دین اسلام و مذهب شیعه دارند. مردم دهاقان با لهجه‌ای نزدیک به لهجه بروجنی صحبت می‌کنند و واژگانی از زبان لری نیز در گویش آن‌ها شنیده می‌شود. در شهر دهاقان جمعیت زیادی از ترکان قشقایی زندگی می‌کنند و گفته می‌شود جهانگیر خان قشقایی نیز در این شهر متولد شده است.

جمعیت دهاقان اصفهان

در دهاقان اصفهان بیش از ۶۰۰۰ خانوار سکونت دارد. طبق آخرین سرشماری جمعیت دهاقان اصفهان، حدود ۱۸۰۰۰ نفر می‌باشد.

جاهای دیدنی دهاقان

آثار تاریخی دهاقان
منبع عکس: گوگل مپ

اما به سراغ جاهای دیدنی دهاقان اصفهان برویم که با تنوع بالایی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گردشگری روبرو خواهیم شد. در این بخش قصد داریم شما را با جاهای دیدنی دهاقان اصفهان آشنا کنیم تا در برنامه سفر خود به این شهر برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

مسجد میر

مسجد میر مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بنای تاریخی در شهر دهاقان است که قدمت آن را به دوره سلجوقی و اوایل ایلخانی نسبت دادند. این مسجد در وسط بازار و در شمال مسجد جامع قرار گرفته است. نکته جالب در مورد این مسجد این است که برخلاف مسجدهای اطرافش کف آن از سطح بالاتر است و از نظر معماری نیز ظاهری ساده‌تر دارد.

مسجد میر، بارها تعمیر شده است و در حال حاضر نیز، به تعمیری اساسی نیاز دارد. اهالی معتقدند که اینجا نیز به مانند بسیاری از مساجد ایران، بقایای یک آتشکده پیش از اسلام بوده است. متاسفانه این مسجد به دلیل رطوبت ناشی از برف و باران در حال تخریب است.

مسجد جامع دهاقان

مسجد جامع از جاهای دیدنی دهاقان است که قدمت آن به دوره قاجاریه برمی‌گردد. این مسجد در یک مسیر ورودی حیات کوچک و شبستان ستون‌دار قرار گرفته و پوشش آن به صورت چهار ضربی می‌باشد.

شبستان آجری اینجا جلوه زیبایی دارد که نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند و با تزیینات و گچبری‌هایی از نقوش اسلامی آراسته شده است. در پشت بام مسجد یک ساعت آفتابی قرار دارد که زمان اذان ظهر را نشان می‌دهد.

مقبره سلطان محمد

مقبره سلطان محمد از جاهای دیدنی دهاقان، بنایی تقریباً نوساز در یک فضای مسقف و ساده است. قدمت این مقبره را به سال ۷۵۵ هجری قمری نسبت دادند. این مقبره در کنار بازار و بافت قدیمی شهر واقع شده است. مساحت کلی مقبره سلطان محمد ۱۰۴ متر مربع است.

معرفی 8 آرامگاه در اصفهان
ادامه مطلب

کاروانسرای دهاقان

کاروانسرای قدیمی دهاقان
منبع عکس: گوگل

از مهم‌ترین سازه‌ها در معماری اسلامی کاروانسراها هستند. کاروانسرایی که از آن صحبت می‌کنیم به دوره صفویه برمی‌گردد؛ دوران طلایی استان اصفهان که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. در کاروانسرای دهاقان که محلی برای اقامت و مبادله کالاهای بازرگانان بوده خدمات مناسبی نیز ارائه می‌شده است.

در این کاروانسرا امکاناتی مثل نانوایی، اصطبل، انبار علوفه، مخزن آب، آسیاب، حمام، بارانداز، دکان و…  وجود داشته است. نکته جالب در مورد کاروانسرای دهاقان، حضور آن در داخل بازار و روبروی مسجد میر است که فرصت بازدید از چند جاذبه را همزمان به شما می‌دهد.

خانه تاریخی جهانگیر خان قشقایی

جهانگیرخان قشقایی از مهم‌ترین افراد این شهر در زمان گذشته بوده است که قصد داریم به سراغ خانه تاریخی آن برویم. همه چیز در این خانه زیبا و متفاوت است. نقاشی زیبای آب طلا که بر قسمت داخلی گنبد خانه، توسط صاحبخانه انجام شده، از دیدنی‌های این جاذبه می‌باشد.

اینجا یکی از خانه‌های اعیانی و زیبای دهاقان است که در حال حاضر به متروکه‌ای تبدیل شده و در حال تخریب می‌باشد. فضایی که در زمان گذشته برو بیایی داشته و بسیاری از اهالی شهر آرزوی برگزاری جشن‌های خود در حیات اینجا را داشتند.

چشمه علی دهاقان

طبیعت زیبای چشمه دهاقان
منبع عکس: گوگل مپ

دهستان همگین از توابع شهرستان دهاقان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین روستاهای گردشگری اصفهان، جاذبه‌ای تاریخی و گردشگری به نام چشمه علی دارد. طبیعت زیبایی که در اینجا شاهد آن هستیم مدیون همین چشمه پر آبی است که سال‌های سال زمین را سیراب می‌کند.

در اطراف چشمه و طبیعت باشکوه آن، کوه‌های سر به فلک کشیده زاگراس را می‌توانید ببینید که چشم‌ها را نوازش می‌کنند. اهالی اینجا نسبت به چشمه علی اعتقادات خاصی دارند؛ چشمه‌ای که حتی در فصل‌های خشکسالی نیز پرآب و جوشان است و آن را معجزه عصای امام رضا و عبور ایشان از این منطقه می‌دانند.

چشمه مردنگ دهاقان

چشمه مردنگ دهاقان و رودخانه جاری آن
منبع عکس: گوگل مپ

این چشمه در جاده بوجان و در فاصله ۶ کیلومتری از دهاقان قرار دارد. مزارع حیدرآباد، جمجمه و قسمت‌های شمال و شمال شرقی شهر از آب روان و زلال این چشمه سیراب می‌شوند. آب اصلی دماغان اصفهان که به آب ده معروف است از دو قنات و دو چشمه معروف به نام سیرک و مردنگ و دیگر چشمه‌های کوچکی که در مسیر آن قرار دارند تامین می‌شوند.

دشت لاله‌های واژگون

دشت لاله های واژگون دهاقان
منبع عکس: گوگل مپ

دشت لاله‌های واژگون دهاقان در بین گردشگران دوستدار طبیعت هوادران بسیاری دارد. از شهر دهاقان تا این دشت رویایی ۲۰ دقیقه فاصله وجود دارد تا با چهره‌ای زیبا و متفاوت از طبیعت دهاقان روبرو شوید.

لاله واژگون، اشک مریم، اشک سیاوش و گل سر به زیر از عمده گل‌هایی هستند که به طبیعت اینجا چهره‌ای بهشتی بخشیده‌اند. بهترین زمان بازدید از این دشت، زمان باز شدن گل‌ها در فصل بهار از اوایل فروردین تا اوایل خرداد است.

بازار قدیمی دهاقان

بازار تاریخی دهاقان از آثار گردشگری مهم این شهر است که بخشی از قدمت آن را به دوش می‌کشد. بازاری که در نزدیکی خود مسجد میر و مسجد حاج مهدی قرار دارد. این بازار، از قدیم تاکنون از مراکز مهم تجاری اصفهان بوده که بازرگانان کالاهای خود را به آن می‌فرستاند تا نیاز مردم برطرف شود. بازار قدیمی دهاقان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاخ عالی قاپو اصفهان، شمه ای از معجزه هنر و معماری ایرانی
ادامه مطلب

سایر جاهای دیدنی دهاقان

طبیعت زیبای دهاقان و اطراف آن فرصت گردشگری و تفریح در این دیار را برای مردم به خوبی فراهم آورده است. چشمه‌های پر آبی که در کنار هر کدام طبیعت بکر پدید آمده و شما را به تفریح و گردش در کنار خانواده و دوستان تشویق می‌کنند. در ادامه، سایر جاهای دیدنی دهاقان را لیست می‌کنیم تا بتوانید در سفر به این منطقه از آن استفاده کنید.

  • خانه حسن خان خطایی در دوران زندیه
  • بقعه بابا شیخ حسین انصاری و بی بی خاتون دهاقان
  • آسیاب ۲۲۵ ساله محمد رحیم از آسیاب‌های ۱۸ گانه دهاقان
  • تختگاه و دره شاه صفی در جنوب دهاقان
  • مسجد حاج مهدی
  • پل سطل
  • چشمه بازن
  • قنات بنوی
  • قنات و باغ‌های بودجان
  • تخت چمن
  • بیشه درج
  • دشتک
  • هرندی
  • چشمه حیدر
  • چشمه سیرک
  • چشمه گنجشکی

غذای محلی دهاقان

ارزن پلو و کاچی از غذاهای محلی دهاقان
منبع عکس: گوگل مپ

از ویژگی‌های هر شهری که گردشگران را به خود جلب می‌کند، غذاهایی است که طبخ می‌کنند. خوردن دستپخت کدبانوهای روستای دهاقان اصفهان لذت سفر به اینجا را دو چندان می‌سازد و شما را نمک‌گیر خود می‌سازد.

برای برخی از خوراکی‌های اینجا روایات و باورهایی توسط مردم نقل می‌شود که نظر گردشگران را جلب می‌کند. مثلا اهالی معتقدند، فرزندان پسرشان نباید از کاجی بی‌بی حور و بی‌بی نور بخورند؛ چون ممکن است دزد و بزهکار شوند.

با سفر به دهاقان اصفهان و نشستن بر سفره پر برکتشان‌ می‌توانید از خوردن غذای محلی دهاقان مثل دنگو، پلو ارزن، کباب آبی، مغولی، کوفته، گندی (کتلت محلی)، پلو گندمی، کاچی شیر، خال بی‌بی، شیر بلغور، چوبه، کباب گندمی، مرغی، حلوا کنجدی، نان جوش شیر برگ یا برگ شیر و… بهره‌مند شوید. غذاهایی که چشیدن طعم لذیذ و متفاوت هر کدامشان، این سفر را برایتان خاطر‌ه انگیز می‌سازد.

سوغات دهاقان

دهاقان اصفهان سوغاتی‌های خوراکی خوشمزه‌ای دارد که در کنار صنایع دستی ساخته شده توسط هنرمندان اینجا سبد خرید سوغات شما را کامل می‌کند. از صنایع دستی که در دهاقان می‌توانید با خود به یادگار ببرید، می‌توان به مواردی مثل گیوه دوزی، پارچه بافی، گلیم بافی، قالی یلمه، تخت کشی، قفل سازی، نخ ریسی و… اشاره کرد.

از خوراکی‌های لذیذ‌ اینجا محصولات خوشمزه‌ای چون سوهان عسلی، بیسکویت شکری، باقلوا، گردو، میوه خشک و… را می‌توانید به عنوان سوغات دهاقان با خودتان به همراه ببرید.

کلام آخر

بعد از آشنایی با دهاقان اصفهان و سفر به این خطه، به خوبی می‌دانیم این مقصد می‌تواند گردشی متفاوت در این استان حیرت‌انگیز و باشکوه را برای گردشگران رقم بزند. مقصدی ناشناخته که با انتخاب آن، شما را برای همیشه شیفته خود می‌سازد تا برای بار دیگر نیز آن را در لیست گردش‌های خود قرار دهید. اگر شما نیر تجربه بازدید از دهاقان را دارید، نظر خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

4.5/5 - (11 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر