خانه >> ایرانگردی >> فیلبند؛ روستایی ییلاقی محصور در میان اقیانوسی از ابرها
فیلبند

فیلبند؛ روستایی ییلاقی محصور در میان اقیانوسی از ابرها

روستاهای شمال از زیباترین و بکرترین مناطق گردشگری در این منطقه محسوب می‌شوند. آب و هوای مطبوع، جنگل، رودخانه و چشمه‌های اطراف روستا همواره مقصدی مناسب برای یک شب اقامت و اتراق است. فیلبند یکی از همین روستاها است.

در این مقاله می‌خواهیم سفری رویایی به این روستا و ابرهایی که آن را به زیبایی پوشانده‌اند داشته باشیم. با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های این منطقه، آدرس، طبیعت روستا، فاصله آن از شهرهای مختلف و… آشنا شوید.

روستای فیلبند کجاست؟

روستای فیلبند کجاست؟

استان مازندران محل قرار گرفتن روستای فیلبند مازندران است. اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر آدرس را بیان کنیم باید بگوییم فیلبند یکی از روستاهای دهستان خوشرود شهرستان بابل محسوب می‌شود.

البته این نکته هم قابل ذکر است که به دلیل فاصله کم فیلبند تا آمل خیلی‌ها آن را با فیلبند آمل نیز می‌شناسند. در حقیقت اگر بخواهیم از سمت آمل آدرس بدهیم کیلومتر ٢٥ جاده هراز – آمل به پلور محل واقع شدن روستای فیلبند است.

مسیر فیلبند آمل

مسیر فیلبند آمل

مسیر فیلبند اصلا مسیر سخت و پیچیده‌ای نیست. از آنجا که از تهران تا این منطقه فاصله زیادی وجود ندارد بسیاری از تهرانی‌ها در تعطیلات دو سه روزه خود سفر به این روستا را ترجیح می‌دهند. از تهران که بیرون زدید مسیر سرسبز به سمت آمل و جاده هراز را در پیش روی خود دارید.

خوبی مسیر ییلاق فیلبند آن است که از آنجا که این روستا آخرین روستای منطقه چلاو است در طول مسیر روستاها و مناطق سرسبز زیادی را نیز می‌بینید. هنگامی که هنوز به بخش جنوبی آمل نرسیدید جاده‌ای فرعی را می‌بینید. در این زمان باید جاده فرعی را به طرف شرق ادامه دهید. در ادامه مسیر تابلوی فیلبند شما را به روستا هدایت می‌کند.

عکس روستای فیلبند

دانستن این نکات نیز در سفر به فیلبند شاید به دردتان بخورد:

  • از تهران تا مسیر آغازی روستا چیزی در حدود ١٤٠ کیلومتر مسافت را باید طی کنید. زمانی که به مسیر ابتدایی روستا یا در واقع همان مسیر فرعی می‌رسید مسافتی در حدود ٣٠ تا ٤٠ کیلومتر دیگر در پیش دارید. طی کردن مسیر پر پیچ خم فرعی فیلبند در حدود یک ساعت به طول می‌انجامد.
  • در ابتدای جاده فرعی ابتدا روستای پاشکلا را خواهید دید و سپس پس از گذر از سنگچال به روستای فیلبند می‌رسید. پیمودن مسیر جاده فرعی فیلبند مازندران در فصل پاییز و زمستان به دلیل بارش‌های زیاد و متعدد برف و باران کمی سخت‌تر از دیگر فصول است.
  • اگر مسیر رسیدن شما از شهرهای شمال شرقی شروع می‌شود در ابتدا باید وارد ساری، سپس بابل و در ادامه به آمل شوید و در نهایت به فیلبند برسید.
  • اهالی شهرهای بخش شمال غربی کشور هم در ابتدا مسیر رشت و پس از عبور از جاده زیبای ساحلی شهرهای نور و آمل را پیش رو خواهند شد.
  • دیگر شهرهای کشور مسیر تهران و جاده هراز را باید طی کنند تا به فیلبند برسند.
  • لازم به ذکر است که اگر دسترسی به مسیر و طی کردن آن به صورت شخصی برایتان سخت است می‌توانید با تورهای گردشگری ویژه این منطقه به این روستای گردشگری سفر کنید.

فاصله شهرهای مختلف تا روستای فیلبند آمل

فاصله شهرهای مختلف تا روستای فیلبند آمل

از آنجا که اکثر شهرهای شمالی و البته تهران فاصله کمی تا روستای فیلبند دارند برای آگاهی بیشتر شما مسافت شهرهای مختلف شمالی را تا این روستا به صورت جداگانه و دقیق ذکر می‌کنیم:

فاصله تهران تا فیلبند

تهران یکی از شهرهای غیر شمالی نزدیک فیلبند است. برنامه‌ریزی برای رفتن به این روستا از سمت تهران قطعا زمان زیادی از پایتخت‌نشینان نمی‌گیرد. اگر ساکن پایتخت هستید یا از سمت تهران به روستای فیلبند زیبا سفر می‌کنید باید مسافتی ١٩٣ کیلومتری را طی کنید. این مسافت در زمان تقریبی ٣ ساعت و ٤٧ دقیقه‌ای قابل پیمایش است.

فاصله ساری تا فیلبند

ساری مرکز استان مازندران نیز از جمله شهرهایی است که به راحتی می‌توانید از آنجا به فیلبند سفر کنید. از ساری تا ییلاق فیلبند مسیری کوتاه‌تر نسبت به تهران در حدود ١٢٨ کیلومتر را باید طی کنید. زمانی که برای طی کردن این مسیر باید در نظر بگیرید در حدود ٢ ساعت و ٤٣ دقیقه است.

فاصله بابل تا فیلبند

همانگونه که در بخش آدرس فیلبند مازندران نیز اشاره کردیم فیلبند از توابع بابل محسوب می‌شود. فاصله کم این منطقه گردشگری تا بابل موجب شده تا بسیاری از مسافران در سفر به بابل این موقعیت استثنائی و سفر به این منطقه گردشگری را از دست ندهند. از بابل تا فیلبند چیزی در حدود ٨٤ کیلومتر مسافت را باید بپیمایید. پیمایش این مسافت نسبتا کوتاه در زمانی ٢ ساعته با خودرو امکان‌پذیر است.

عکس روستای فیلبند

فاصله محمودآباد تا فیلبند

محمود آباد یکی دیگر از شهرهای ساحلی شمال کشورمان است. بسیاری از مهمانان به قصد رفتن به ساحل زیبای آن هر ساله روانه محمودآباد می‌شوند. اگر پس از اقامت در محمودآباد و لذت بردن از سواحل آن هوس رفتن به روستای فیلبند را کردید خوب است بدانید از محمودآباد تا فیلبند در حدود ٨١ کیلومتر مسافت را باید طی کنید. طی کردن این مسافت در زمانی نزدیک به دو ساعت امکان‌پذیر است.

فاصله رامسر تا فیلبند

رامسر یکی از شهرهای زیبای مازندران است. سواحل زیبا و رویایی این شهر نیز به مانند محمودآباد همواره پذیرای مسافران هستند. اگر پس از گشت و گذار و تفریح در سواحل رامسر قصد رفتن به فیلبند را کردید خوب است بدانید از رامسر تا این روستا در حدود ٢٤٠ کیلومتر راه دارید. همچنین این مسافت را در زمانی بیشتر نسبت به محمودآباد (٥ ساعت و ١٠ دقیقه) طی خواهید کرد.

فاصله مشهد تا فیلبند

پس از زیارت و تفریح در شهر مشهد اگر از شهرهای شمالی کشورمان برای بازگشت به شهر خود عبور می‌کنید، می‌توانید از این روستا نیز دیدن کنید. از مشهد تا فیلبند مسافتی زیاد در حدود ٨٦٥ کیلومتر را در پیش روی خود دارید. پیمودن این مسافت نیاز به صرف زمانی ١١ ساعت و ٢٤ دقیقه‌ای دارد.

عکس روستای فیلبند

فاصله چالوس تا فیلبند

چالوس از دیگر شهرهای مازندران است که با فیلبند در حدود ١٦٢ کیلومتر فاصله دارد. برای پیمایش این فاصله باید زمانی ٣ ساعت و ٢٠ دقیقه‌ای را در نظر بگیرید.

فاصله بابلسر تا فیلبند

بابلسر مازندران نیز با فاصله ٩٩ کیلومتری از فیلبند فاصله‌ای نسبتا کوتاه با این روستا دارد. برای طی کردن این مسافت نیاز به صرف زمانی ٢ ساعت و ١٤ دقیقه‌ای دارید.

فاصله گرگان تا فیلبند

گرگان مرکز استان سرسبز و زیبای گلستان نیز یکی از شهرهایی است که از طریق آن می‌توانید به فیلبند آمل برسید. برای رسیدن به ییلاق فیلبند از طریق گرگان باید از شهرهایی مانند آمل، بابل، ساری، بهشهر عبور کنید. عبور از این شهرها و و رسیدن به فیلبند از گرگان نیاز به طی مسافتی ٢٦٢ کیلومتری دارد. این مسافت را می‌توانید در زمانی ٤ ساعت و ٤٥ دقیقه طی کنید.

فاصله کلاردشت تا فیلبند

کلاردشت زیبا نیز یکی دیگر از شهرهایی است که با طی مسافت ٢٠٧ کیلومتری از آن می‌توانید به این تفرجگاه برسید. پیمایش این مسیر در حدود ٤ ساعت و ٢٠ دقیقه به طول می‌انجامد. لازم به ذکر است زمانی که از کلاردشت شروع به سفر به سمت این ناحیه از مازندران می‌کنید شهرهایی همچون چالوس، نوشهر، محمودآباد آمل و… را در پیش دارید.

عکس روستای فیلبند

فاصله تنکابن تا فیلبند

تنکابن از توابع استان مازندران واقع در نوار ساحلی خطه سرسبز شمال فاصله‌ای ٢١٦ كيلومتری تا این روستا دارد. برای طی این مسافت نیاز به زمانی ٤ ساعت و ٤٠ دقیقه‌ای دارید. همچنین از تنکابن تا فیلبند مازندران شهرهای زیبا و ساحلی مانند سلمان‌شهر، چالوس، نوشهر، محمودآباد، آمل و.. را را باید پشت سر بگذارید.

سلمانشهر
ادامه مطلب

از دیگر شهرهایی که فاصله تقریبا کمی با این منطقه از مازندران دارد می‌توان به شیرگاه سوادکوه اشاره کرد. از شیرگاه تا این روستای گردشگری چیزی در حدود ١٢٠ کیلومتر فاصله است.

همچنین شهر زیبای لاریجان که از سمت غربی به بابل می‌رسد نیز یکی از شهرهایی است که مسافران پس از گردش و تفریح در آن می‌توانند راهی این روستای دیدنی شوند.

از دیگر شهرهایی که مهمانان پس از تفریحی حسابی در آن می‌توانند به این ییلاق برسند، دودانگه ساری است. دودانگه نیز به مانند این روستا یکی از زیباترین ییلاق‌های ساری و استان مازندران محسوب می‌شود. از دودانگه تا فیلبند مسافتی در حدود ١٨٤ کیلومتر را باید طی کنید.

فاصله فیلبند تا دریا

با توجه به اینکه این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته به مانند خیلی از شهرها و مناطق شمالی دریا ندارد. اما اگر پس از تفریح و لذت بردن از آب و هوای این منطقه ییلاقی قصد رفتن به دریا و ساحل را داشتید می‌توانید ساحل محمودآباد را انتخاب کنید. ساحل محمود آباد نزدیک‌ترین ساحل به این روستا است. از روستای فیلبند تا ساحل محمودآباد در حدود ٨٠ کیلومتر مسافت وجود دارد.

آب و هوای فیلبند

آب و هوای فیلبندجغرافیای فیلبند آمل و قرار گرفتن آن در ارتفاعات نسبتا زیاد، به این روستا آب و هوایی متفاوت‌تر از نقاط پایین دست بخشیده است. ارتفاع زیاد این روستا نسبت به سطح دریا آب و هوایی سرد و ییلاقی دارد.

با توجه به قرار گرفتن این روستا در ارتفاعات زیاد در زمان‌های زیادی از سال غرق در انبوهی از ابرهای درهم تنیده است. رطوبت زیاد هوا و حاکم بودن هوای سرد بر آن دلیل اصلی تشکیل ابر بر فراز این روستا است.

تشکیل ابر در فاصله نزدیک از روستا و دادن چهره‌ای زیبا و رویایی به آن یکی از عمده‌ترین دلایل سفر گردشگران به این منطقه است. بدون شک تماشای روستایی غرق در ابرهای مخملی چشمان هر ببیننده‌ای را نوازش و برای لحظاتی غرق در رویایی دلپذیر می‌کند. در مجموع می‌توان گفت در بیشترمواقع سال آب و هوای نسبتاً سرد و خنک بر فیلبند حاکم است.

هواشناسی فیلبند مازندران قبل از سفر

هواشناسی فیلبند مازندران

اگر شما هم تجربه سفر به شمال را داشتید حتما با این حرف من موافق هستید که آب و هوای این منطقه کمی نسبت به دیگر نقاط کشور غیر قابل پیش‌بینی است. گاهی باران، گاهی برف، گاهی پوششی از مه و در برخی اوقات گرما و رطوبت زیاد تمام آن چیزی است که در شمال می‌گذرد.

روستای فیلبند نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی خود در بیشتر مواقع غیر قابل پیش‌بینی است. غیر قابل پیش‌بینی بودن هوای ییلاق فیلبند در زمستان و پاییز بیشتر خود را نشان می‌دهد. گاهی در زمستان بارش‌های برف و باران بیشتر از آنچه انتظار می‌رود صورت می‌گیرد.

اما خبر خوب اینکه در تابستان هر چه هم که هوا غیر قابل پیش‌بینی باشد باز هم سرما و بارش‌ها به حدی نیست که شما را آزرده کند. در مجموع با توجه به کوهستانی بودن منطقه، همواره خوب است قبل از سفر به فیلبند آب و هوای آن را از طریق هواشناسی استان چک کنید.

فیلبند در بهار

فیلبند در بهار

اوایل بهار در این ناحیه کوهستانی بارش‌های باران به مانند زمستان اما به نسبت کمتری جریان دارد. با اینکه بارش‌ها در بهار کمتر است اما همچنان کوه‌های پوشیده از برف سرمای هوا را در روستا حفظ کرده‌اند.

در فصل بهار به مانند دیگر نقاط کشورمان جوانه‌ها و شکوفه‌ها سر از خاک بیرون زده و چهره‌ای دیدنی به طبیعت روستای فیلبند بخشیده‌اند. هوای تازه و اکسیژن خالص را با تمام وجود می‌توان در بهار این روستا تنفس کرد.

اوایل بهار هوا در فیلبند مازندران همچنان سرد است. اگر در این فصل به روستا سفر می‌کنید حتما لباس‌های مخصوص زمستانی را به همراه داشته باشید چرا که شرایط ییلاقی منطقه ممکن است با بارش برف یا باران شما را غافلگیر کند. در حقیقت در یک ساعت ممکن است آفتاب، باران، رنگین کمان و انبوهی از ابر را با هم یکجا تجربه کنید.

با توجه به تعطیلات نوروزی و مساعد بودن هوا در بهار، بسیاری از گردشگران بهار را برای رفتن به این منطقه کوهستانی و ییلاقی انتخاب می‌کنند. پس اگر پس از رسیدن به روستا با تعداد زیادی از گردشگران روبرو شدید تعجب نکنید.

روستای فیلبند در تابستان

روستای فیلبند در تابستان

تابستان یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به این ییلاق زیبا است. اگر می‌خواهید خنکی دلپذیر و مطبوع هوا را با تمام وجود در این منطقه کوهستانی احساس کنید پیشنهاد ما تابستان است. سرمای هوا در تابستان‌های این منطقه به حدی است که در برخی شب‌ها از وسایل گرمایشی مانند پتو و بخاری باید استفاده کرد.

با توجه به ارتفاع زیاد فیلبند از دریا در تابستان می‌توان بهترین شرایط آب و هوایی را در آن احساس کرد. چرا که خنکی هوا به حدی نیست که مانند زمستان شما را اذیت کند و مجبور به پوشیدن لباس‌های کلفت و حجیم باشید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که با توجه به طبیعت سرسبز منطقه و مفرح بودن هوا در آن تعداد زیادی از گردشگران تابستان را برای سفر به روستا انتخاب می‌کنند. پس اگر در تابستان به دنبال مکانی بکر و خالی از مسافر باشید در این روستا این امکان وجود ندارد.

ییلاق فیلبند در پاییز

ییلاق فیلبند در پاییز

اگر چه پاییز در فیلبند رنگ‌های خاص و ویژه خود را در طبیعت به نمایش می‌گذارد اما آب و هوای سرد و بارش‌های متعدد رفتن به این روستا را سخت می‌کند. حتی مسیر فرعی جاده منتهی به فیلبند آمل در این فصل با بارش‌های باران و برف صعب‌العبور می‌شود و با خطرات خاص خود همراه است.

اگر در این فصل هوس رفتن به ییلاق فیلبند را کنید درست است جمعیت کمتری را نسبت به بهار و تابستان در روستا مشاهده می‌کنید اما سختی‌ راه و سرمای منطقه را نیز باید به جان بخرید.

سفر به فیلبند در زمستان

filband 4

زمستان‌های فیلبند همراه با بارش برف و سرمای زیاد در روستا است. سرما و بارش سنگین برف خود اهالی روستا را نیز مجبور به کوچ کردن به مناطق پایین دست می‌کند. روستا و مناطق اطراف آن به صورت کامل پوشیده از برف سفید و سنگین می‌شود.

درختان به خواب زمستانی فرو می‌روند و پرندگان و جانوران بومی منطقه از آذوقه جمع‌آوری شده خود در فصل تابستان استفاده می‌کنند. مسیر دسترسی به روستا نیز به مانند پاییز بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر مي‌شود. تا جایی كه خود اهالی روستا نیز در زمستان امكان عبور و مرور به روستا را ندارند. به همين دليل قبل از شروع سرما بار و بندیل خود را جمع و به مناطق پايين‌دست و گرم‌تر كوچ می‌كنند؛ به طوری كه روستا خالی از سكنه و مسافر می‌شود.

هتل و اقامتگاه در فیلبند

اقامتگاه در فیلبند

مطمئنا برای شما هم مثل من به هنگام سفر به فیلبند سوال پیش آمده که آیا امکان اقامت در این روستا وجود دارد. و آیا اینکه در این روستا مکانی برای اتراق و شب ماندن در نظر گرفته شده است. همچنین آیا در میان هتل های مازندران هتلی با امکانات مناسب و نزدیک به این روستا برای اقامت وجود دارد.

در پاسخ این سوال‌ها باید بگوییم اگر در سفرهای خود اهل اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های آنچنانی با امکانات ویژه هستید، درست است که خود روستا و اطراف آن هتلی برای اقامت ندارد؛ اما هتل های آمل در فاصله نزدیک به این منطقه با تنوع زیاد پذیرای مهمانان هستند.

با توجه به قرارگیری این ییلاق در شهر بابل هتل های بابل نیز گزینه‌ای مناسب برای اقامتی چند روزه و راحت محسوب می‌شوند. در ضمن بسیاری از شهرهای اطراف این روستا نیز که فاصله کمی با روستا دارند گزینه‌های مناسبی برای داشتن اقامتی بدون دغدغه و راحت هستند.

معرفی رستوران های هتل ونوس پلاس چالوس
ادامه مطلب

یکی از این شهرها قائم‌شهر است. قائم شهر تا این ییلاق مسافتی ١٠٧ کیلومتری دارد. شما به راحتی می‌توانید قبل از سفر هتل های قائمشهر را برای اقامت انتخاب و رزرو کنید و سپس با خیالی راحت راهی این منطقه شوید.

عکس روستای فیلبند

این ییلاق محبوب دارای خانه‌های زیبا به سبک و سیاق روستایی است. اهالی منطقه در فصل گردش مسافران به این روستا این خانه‌های محلی را به مسافران و مهمانان اجاره می‌دهند. پس اگر علاقه‌مند به تجربه یک زندگی روستایی و با حال و هوای مطبوع کوهستانی هستید تردید نکنید و راهی فیلبند مازندران شوید.

البته این را هم بگوییم در فصل بهار و به خصوص تابستان با توجه به ازدحام جمعیت در فیلبند ممکن است همین خانه روستایی ساده هم گیر شما نیاید. در این صورت راه‌حلی دیگر را هم در پیش روی خود دارید. اتراق و کمپینگ در طبیعت، آخرین پیشنهاد ما برای شما در روستا است.

شاید سقفی بالای سر شما نباشد اما آسمان آبی و پر از ستاره فیلبند خود به تنهایی سقفی آرام و پناهگاهی امن برای داشتن شبی خاطره‌انگیز در دامان طبیعت است. اگر اقامت در طبیعت را دوست دارید حتی در فصل تابستان لباس و وسایل لازم را حتما با خود همراه داشته باشید. از دیگر نکاتی که به هنگام کمپ کردن در طبیعت باید رعایت کنید این است که حتما قبل از تاریکی هوا محل اتراق و چادر زدن خود را انتخاب کنید تا با مسیر آشنا شوید.

البته این نکته هم از قلم نیفتد که در خود روستا تکیه‌ای برای اجاره اتاق به مسافران وجود دارد. این تکیه را حتما بسیاری از شما که به روستای فیلبند سفر کرده‌اید می‌شناسید. اگر هم جزو افرادی هستید که برای اولین بار به ییلاق فیلبند سفر می‌کنید بهتر است بدانید که با اجاره اتاقی در تکیه می‌توانید شب را به صبح برسانید.

عکس روستای فیلبند

 البته در اتاق‌های تکیه خبر خاصی از امکانات ویژه و خاص نیست. تنها وسایل ساده گرمایشی و سرویس بهداشتی که اقامتی ساده و کاملا روستایی را برای شما رقم می‌زند. حال که صحبت از اقامت و اتراق در این روستای زیبا شد لازم می‌دانم نکات مد نظر خود را نیز برای شما هم یادآوری کنم:

  • اگر قصد دو سه شب ماندن در این روستا را دارید حتما در مصرف برق، آب و وسایل گرمایشی نهایت دقت را داشته باشید. چرا که با وجود کوهستانی بودن منطقه و سرمای هوا و البته امکانات زیرساز ضعیف امکان قطعی آب و برق دور از انتظار نیست.
  • بسیاری از مسافران البته که امیدوارم شما جزو این دسته نباشید در سفر به مناطق خوش آب و هوا و مطبوع، محیط زیست را به طرز فجیعی ویران می‌کنند. ریختن زباله در منطقه و برپا کردن آتش نمونه‌ای از ده‌ها تخریب زیست محیطی انجام شده توسط مسافران بی‌ملاحظه است.
  • در پایان بدون شک بسیاری از مسافران تجربه اقامت یک شب ماندن در ییلاق فیلبند و اتراق کردن در ابرهای در هم تنیده را به ساعتی ماندن در رستوران‌های لوکس و آنچنانی و خوردن غذایی لذیذ ترجیح می‌دهند. اگر شما هم با این نظر موافقید و جزو این دسته از افراد هستید درنگ نکنید و برنامه سفر به این ییلاق خوش آب و هوا را با دوستان و خانواده بچینید.

اجاره ویلا در فیلبند

اجاره ویلا در فیلبند

همانگونه که در بالا نیز ذکر کردیم خانه‌های روستایی یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید در روستا برای اجاره استفاده کنید. بی‌شک اقامت در خانه‌های بوم‌گردی با حال و هوای روستایی تجربه‌ای جدید و فراموش نشدنی برای شما در سفر به این منطقه خواهد ساخت.

علاوه بر خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی که به صورت مخصوص برای اجاره به مسافران ساخته شده‌اند. می‌توانید از کلبه‌هایی که به شکل چوبی در فیلبند ساخته شده نیز برای شبی اقامت استفاده کنید. بسیاری از این کلبه‌ها و خانه‌های بوم‌گردی به صورت آنلاین قبل از سفر قابل رزرو هستند.

بهترین زمان سفر به فیلبند مازندران

بهترین زمان سفر به فیلبند مازندران

با توجه به شرایط آب و هوایی فیلبند که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، مطمئنا فصل پاییز و زمستان زمان‌های خوبی برای سفر به این منطقه نیست؛ چراکه شرایط نامساعد آب و هوایی اجازه لذت بردن از طبیعت منطقه و دیگر تفریحات مانند کمپ زدن و… را به شما نمی‌دهد.

پس پیشنهاد ما برای شما سفر به این ییلاق در فصل بهار و تابستان است. شاید بگویید فیلبند آمل در بهار و تابستان شلوغ است و از آرامش طبیعت خبری نیست. برای این مسئله نیز راه‌حلی ساده وجود دارد. شما می‌توانید در روزهای کاری هفته (اواسط هفته) که این ییلاق خلوت‌تر است به این مکان سفر کنید.

زمان تشکیل اقیانوس ابر در فیلبند

زمان تشکیل اقیانوس ابر در فیلبند

تشکیل اقیانوسی انبوه از ابرهای متراکم یکی از زیباترین و بکرترین تصویری است که می‌توانید در سفر به فیلبند مشاهده کنید. در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این روستای ییلاقی همین ابرهای در هم تنیده تشکیل شده در نزدیک زمین هستند.

در برخی از روزهای سال ابرهای این روستا به جای اینکه مثل دیگر نقاط در دل آسمان جای گیرند در فاصله نزدیکی از سطح زمین جا خوش می‌کنند. تماشای این صحنه رویایی بدون تردید یکی از صحنه‌هایی است که شاید در کمتر سفری با آن مواجه شوید.

اما دلیل بروز این پدیده زیبا چیست؟ بله درست حدس زدید موقعیت جغرافیایی ییلاق فیلبند و واقع شدن آن در سطحی بالاتر موجب شده تا به ابرها دسترسی نزدیک‌تر و راحت‌تری داشته باشد. هنگامی که بارش باران و برف در این منطقه زیاد است به وفور می‌توان از دیدن این صحنه لذت برد. اما گاها در فصل بهار و تابستان هم در اثر بارش‌های ناگهانی این پدیده رخ می‌دهد.

همزمان با بارش باران و برف رطوبت بسیار سطح روستا را فرا می‌گیرد و با سرد شدن هوا ابرها تشکیل می‌شوند. این ابرها در میان کوه‌های اطراف روستا محاصره می‌شوند و بی‌آنکه خود بدانند یکی از زیباترین صحنه‌های طبیعی را پدید می‌آورند.

جاهای دیدنی فیلبند

جاهای دیدنی فیلبند

اگر قبلا در مورد این روستا مطالعه کرده باشید حتما می‌دانید که جاذبه‌های فیلبند محدود به همین طبیعت بکر و سرسبز نمی‌شود. اگر هم تازه با این ییلاق زیبا آشنا شدید در ادامه با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی فیلبند مازندران آشنا شوید:

روستای سنگچال

روستای سنگچال

یکی از جاهای دیدنی فیلبند روستاهای آن هستند. روستای سنگچال روستایی زیبا در منطقه‌ای سرسبز و و مرتفع است. چیزی که این روستا را جذاب و جالب کرده، وجود کلبه‌هایی ساخته شده در آن از جنس چوب است. این کلبه‌ها یکی از دلایلی است که مسافران به دلیل اقامتی به دور از هیاهو در آنها به روستای فیلبند سفر کنند.

منظره زیبای کلبه‌ها روی چمن سرسبز روستا فیلم‌های کودکانه و رویایی کارتون‌ها را برای شما تداعی می‌کند. اما این فقط کلبه و طبیعت سنگچال نیست که شما را مجذوب خود می‌کند. اهالی روستا با داشتن آیین و رسم و رسومات خاص خود اوقات فراغت شما را برای ساعت‌ها پر می‌کنند. چشیدن لبنیات محلی روستا قطعا در این منطقه کوهستانی تجربه‌ای جدید خواهد بود.

در ضمن بسیاری از مردم این منطقه علاوه بر داشتن شغل دامپروری، از صنایع دستی نیز برای امرار معاش استفاده می‌کنند. هر ساله در زمان‌های خاصی از سال جشنواره و مراسم‌هایی برای فروش این صنایع دستی برپا می‌شود.

امامزاده یحیی و امامزاده قاسم

filband 26

منطقه شمال کشورمان از آن دسته مناطقی است که امامزاده‌های زیادی برای زیارت دارد. شاید یکی از دلایلش همین خوبی آب و هوا و سکونت آنها در این نواحی بوده است. روستای سنگچال نیز مانند بسیاری از روستاهای مازندران میزبان دو امامزاده با نام امامزاده یحیی و قاسم است.

آتشکده کوسان بهشهر مازندران
ادامه مطلب

مسیری که به زیارت این امامزاده‌ها ختم می‌شود مسیری ناهموار و البته کمی سخت است. پس برای رسیدن به آن بهتر است از راهنمایان محلی استفاده کنید.

گاوبانگی

طبیعت اطراف فیلبند همواره با رخدادهای متفاوت و زیبا شما را غافلگیر و حیرت‌زده می‌کند. گاو بانگی یا گوگوره نیز یکی از این پدیده‌های جالب و منحصر به فرد است. گاو بانگی در حقیقت زمانی است که گوزن‌های زیبای قرمز بالای قله فیلبند برای جذب ماده‌ها به سمت خود غرش و آواز سر می‌دهند. این پدیده زیبا در مواقعی خاصی از سال اتفاق می‌افتد پس بهتر است حتما برای دیدن آن از کمک راهنمایان محلی استفاده کنید.

قله اندار

اندار از مناطق دیدنی با طبیعت سرسبز و حیرت آور در این ناحیه گردشگری است. به مانند فیلبند این منطقه نیز در ارتفاعی بالاتر از سایر نقاط حوالی خود قرار گرفته است. با اینکه بخشی از مسیر رسیدن به این قله پیچیده و سخت است اما به یک بار دیدن آن می‌ارزد.

بی شک پیمودن این مسیر برای عاشقان طبیعت بسیار لذت‌بخش خواهد بود. جنگل و کوهستان هر دو راه‌هایی هستند که از طریق آنها می‌توان به این قله رسید. منطقه و قله اندار نواحی بسیاری مانند جنگلی دره، بزرگ کلاه، دز گردنه، سیاه بیشه و… را در برگرفته است.

چشمه لار

یکی از دلایل جذابیت دو چندان فیلبند وجود چشمه‌های متعدد در طبیعت آن است. چشمه لار یکی از چشمه‌های محبوب و معروف این منطقه است. از آنجا که آب این چشمه از مناطق بالا دست و کوهستانی تامین می‌شود دارای خواص معدنی زیادی است. از جمله خواصی که برای آن ذکر کرده‌اند می‌توان به تاثیر آن در سلامت کلیه، استخوان و… اشاره کرد.

سایر جاذبه های نزدیک به فیلبند

  • همچنین اگر از طبیعت زیبای جنگل و رفتن به آن لذت می‌برید جنگل نارنجلو بابل نیز با قرار گرفتن در فاصله کمی از این روستا مکانی مناسب برای گشت و گذاری مفرح و به دور از هر دغدغه و هیاهو است.
  • در ضمن خوب است بدانید برخی از آبشارهای مازندران فاصله‌ای اندک (١١٦ کیلومتر) با این روستای سرسبز و محبوب گردشگری دارند. برخی از مسافران در تورهای گردشگری خود پس از دیدن این آبشارها راهی فیلبند نیز می‌شوند. آبشار کیمون یکی از همین آبشارها است. این آبشار فاصله‌ای اندک (١١٦ کیلومتر) با این روستای سرسبز و محبوب گردشگری دارد.
  • سد لفور نیز یکی از مناطق جذاب و سرسبز مازندران است. زیبایی‌های کم‌نظیر منطقه لفور هر سال میزبان خیال عظیمی از گردشگران است. اگر از لفور راهی روستای فیلبند می‌شوید مسافتی ١٢٧ کیلومتری را باید طی کنید تا به روستا برسید.

جنگل ابر فیلبند آمل

جنگل ابر فیلبند آمل

بی‌گمان جنگل ابر فیلبند یکی از پدیده‌‌های گردشگری نادر کشورمان است. حتی تصور بودن در کنار دریایی عظیم و بی‌کران از ابرهای در هم فرو رفته برای لحظه‌ای احساسی آرام‌بخش و خوشایند در وجود ما خلق می‌کند.

با اینکه پیدایش این جنگل انبوه از ابر در فصول سرد سال بیشتر اتفاق می‌افتد، اما اگر شانس بیاورید در برخی از روزهای تابستان و بهار نیز آن را از نزدیک خواهید دید. هر چه به انتهای روستا نزدیک می‌شوید راحت‌تر و در فاصله‌ای کمتر ابرها را خواهید دید. تا جایی که می‌توانید در گوشه‌ای دنج اتراق کنید و ابرهای در حال گذر را بر فراز آسمان آبی فیلبند به تماشا بنشینید.

جنگل فیلبند

جنگل فیلبند

جنگل فیلبند به جنگل چلاو نیز شهرت دارد. در حقیقت یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری چلاو آمل همین جنگل است. از آنجا که این جنگل جزو جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود قدمتی بسیار دارد. در این جنگل گونه‌های جانوری و گیاهی بسیاری نیز زندگی می‌کنند. درختان فیلبند آمل شامل بلوط، ممرز، سرخدار و… هستند.

پدیده گاوبانگی که در بالا در مورد آن صحبت کردیم در این جنگل روی می‌دهد. از دیگر جنگل‌ها با فاصله بیشتر از فیلبند آمل می‌توان به جنگل بلیران آمل اشاره کرد. این جنگل در روستایی با همین نام واقع شده است. این منطقه در فاصله ٧٠ کیلومتری فیلبند مازندران جا خوش کرده است.

سوغات فیلبند

اگر فکر می‌کنید تنها شهرهای بزرگ و پر از جمعیت سوغاتی برای خرید دارند سخت در اشتباهید. ییلاق فیلبند روستایی کوچک اما با تنوعی بالا از سوغاتی‌های گوناگون و با اصالت است. در ادامه با با همراه باشید تا انواع سوغاتی‌های خوراکی و غیرخوراکی موجود در روستا را برای شما شرح دهیم:

  • شمد

شمد

شمد یکی از صنایع دستی است که توسط مردم این منطقه به صورتی هنرمندانه تولید می‌شود. این محصول دست‌ساز بافتی بسیار نرم و لطیف دارد. از این شمدها به عنوان روانداز در فصول معتدل سال مانند تابستان در روستای فیلبند استفاده می‌کنند.

  • گلیم و جاجیم

گلیم و جاجیم

یکی از زیباترین و اصیل‌ترین صنایع دستی که در روستا می‌توانید مشاهده کنید، جاجیم و گلیم است. بر روی گلیم‌های سنتی این روستا می‌توانید نقوش زیبای هندسی را که به شکلی هنرمندانه بافته شده‌اند ببینید. جنس این جاجیم‌ها معمولا از پشم است و از آنها برای تزئین منزل در شهرها استفاده می‌شود.

  • قالیچه

قالیچه

قالیچه‌های سنتی با نقش و نگار زیبا از دیگر صنایع دستی موجود در مازندران و فیلبند است. زنان روستا به صورتی هنرمندانه نقوش اصیل ایرانی را بر روی دار قالی به قالیچه‌ای زیبا تبدیل می‌کنند. یکی از نقوشی که به وفور می‌توان در طرح قالی‌های اين منطقه دید طرح طبيعت و جنگل است.

  • صنایع چوبی

از آنجا که این منطقه دارای درختان جنگلی فراوان است. از برخی از آنها که دارای تنه قوی و محکمی هستند برای ساخت وسایل چوبی استفاده می‌کنند. ظروف چوبی، تابلوهای زیبایی معرق و منبت نمونه‌هایی از این نوع صنایع دستی هستند.

  • بافتنی‌های رنگارنگ

هنر کاموا بافی و قلاب‌بافی از آن دسته هنرهایی است که اکثر زنان ایرانی در آن استاد هستند. اهالی و زنان مازندران نیز از این امر مستثنی نیستند. زنان هنرمند این روستا با استفاده از کامواهای رنگی انواع عروسک‌های زیبا و تزئینی مانند کلاه، لباس و.. را به زیبایی می‌بافند.

دیگر صنایع دستی که در فیلبند می‌توان به عنوان سوغاتی خرید کرد شامل موارد زیر است:

  • سفال
  • ملحفه‌دوزی
  • چرم‌دوزی

علاوه بر صنایع دستی اگر اهل بردن سوغاتی‌های خوراکی هستید می‌توانید از خوراکی‌های خاص این ییلاق مانند ازگیل، انار، شیرینی‌ و نان‌های محلی، عسل و سبزیجات محلی برای بردن سوغاتی استفاده کنید.

عکس جاده فیلبند

عکس جاده فیلبند

همانطور که در بالا و در بخش مسیر دسترسی گفتیم مسیر نهایی منتهی به این روستا جاده‌ای باریک اما زیبا است. این جاده در فصل‌هایی مانند بهار و پاییز جلوه‌ای خاص به خود می‌گیرد؛ تا جایی که در طول رانندگی در مسیر چشمانتان خسته نمی‌شود. عکس‌های جاده فیلبند خود گویای همه آنچه که گفتیم است.

عکس روستای فیلبند

عکس روستای فیلبند

در این مقاله سعی کردیم با نوشته و گفته‌ها در مورد فیلبند شما را برای لحظاتی هم که شده در رویای زیبای این روستا غرق کنیم. اگر می‌خواهید بیشتر با طبیعت و جزئیات منطقه آشنا شوید پیشنهاد ما دیدن عکس‌های مقاله حال حاضر است.

 جمع‌بندی

در این مقاله از روستای زیبا و دیدنی فیلبند برای شما صحبت کردیم. روستایی که حتی فکر کردن به طبیعت آن برای لحظاتی شما را به رویایی دوردست می‌برد. سعی کردیم برای شما  از امکان اقامت در روستا و بهترین هتل های شمال صحبت کنیم. امیدواریم توانسته باشیم با توضیحاتی که در مورد این روستا و ویژگی‌های آن دادیم راهنمایی برای سفر شما به این ییلاق دیدنی باشیم. شما هم اگر تجربه سفر به این منطقه را داشتید برای ما بنویسید.

پرسش و پاسخ

آدرس روستای فیلبند مازندران کجاست؟

فیلبند در استان مازندران، شهرستان بابل، دهستان خوشرود واقع شده است.

رزرو هتل و اجاره ویلا در فیلبند چگونه است؟

در این روستا و روستاهای اطراف آن خانه‌های روستایی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کلبه‌های چوبی برای اجاره وجود دارد. در روستای فیلبند هتل و اقامتگاه‌های آنچنانی با امکانات خاص برای اجاره وجود ندارد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر