خانه >> آداب و رسوم >> سوغات همدان، از شیرینی‌های لذیذ تا صنایع دستی زیبا
سوغات همدان

سوغات همدان، از شیرینی‌های لذیذ تا صنایع دستی زیبا

در دامنه کوه‌های الوند در غرب کشور ایران، استان همدان قرار دارد که یکی از مقصدهای مهم گردشگری برای مسافران می‌باشد همدان به داشتن آب و هوای کوهستانی معروف است و گردشگران بسیاری را برای نیمه اول سال به خود جذب می‌کند. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از لذت بخش‌ترین قسمت‌های این سفر آشنا کنیم و به معرفی سوغات همدان بپردازیم.

در کنار بازدید از جاهای دیدنی همدان مثل غار علیصدر، آرامگاه ابوعلی سینا، باباطاهر عریان و… پرداختن به خرید سوغاتی همدان و آشنایی با بازارهای این شهر را باید در نظر داشته باشیم. بهتر است همین ابتدای کار خیالتان را راحت کنیم که دست خالی از دیار همدان برنمی‌گردید. از خوراکی‌های خوشمزه گرفته تا صنایع دستی که نظیر آن را در هیچ جا نمی‌توانید پیدا کنید، سبد شما را پر خواهد کرد. تنوع محصولات بازار سوغاتی همدان به قدری زیاد است که به خوبی سلیقه هر گردشگری را پوشش می‌دهد.

سوغات خوراکی همدان

نان کماج شیرینی محلی و سوغات خوراکی همدان
منبع عکس اینستاگرام

سوغات خوراکی همدان سبدی رنگارنگ و پرتعداد، برای شما کنار هم می‌چیند که از خوردن هر کدام از آن‌ها غرق لذت می‌شوید و طعم خوش آن‌ها تا همیشه با شما می‌ماند. در این بخش به معرفی خوشمزه‌های همدان می‌پردازیم تا بتوانید از بین آنها انتخاب‌های خوبی داشته باشید.

1. انگشت پیچ همدان

انگشت پیچ سوغات لذیذ و لطیف همدان
منبع عکس اینستاگرام

اولین خوراکی لذیذی که به سراغ آن می‌رویم انگشت پیچ است که همدانی‌ها این خوراکی خوشمزه را به بهترین شکل ممکن تهیه می‌کنند. این شیرینی بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و بافت آن کمی سفت‌تر از عسل است. برای تهیه این شیرینی از سفیده تخم مرغ، شکر، آبلیمو، هل، عرق بیدمشک و آب استفاده می‌کنند. همانطور که از نام این سوغات همدان پیداست؛ با پیچاندن این شیرینی بر دور انگشت باید آن را خورد تا بیشتر لذت ببرید.

2. کماج خوشمزه از سوغات همدان

کماج، شیرینی محلی خوشبو
منبع عکس اینستاگرام

از دیگر خوراکی‌های سوغاتی همدان نان کماج است. نان کماج نیز قدمت بسیاری در این شهر دارد. این نان خوشمزه با ترکیبی از شکر، گردو، آرد و دارچین تهیه می‌شود. با یک بار خوردن این نان طعم خوش آن برای همیشه بر زبانتان می‌ماند. جالب است بدانید نان کماج همدان به ثبت ملی نیز رسیده است.

3. معجون انرژی بخش

گیاهان دارویی استان همدان از جمله ترکیباتی هستند که رد آن را در بسیاری از خوراکی‌های این شهر می‌توانید پیدا کنید. معجون همدان یکی از خوراکی‌های لذیذ و انرژی بخش این شهر است که در تولید آن از گیاهان دارویی نیز استفاده شده است. برای تهیه این معجون از ترکیب آرد، جوز هندی، میخک، گردو، پسته، پودر زنجبیل، عرق نعنا، روغن گیاهی، پودر نارگیل و… استفاده می‌کنند.

جالب است بدانید که غلظت این معجون مثل حلواست و بیشتر آن را در وعده‌هایی مثل صبحانه استفاده می‌کنند تا انرژی لازم را برای داشتن یک روز شاد داشته باشند. معجون همدان بین کودکان در حال رشد و ورزشکاران طرفداران بسیاری دارد.

4. حلوا زرده

حلوا زرده، خوراکی محبوب همدانی‌ها
منبع عکس: گوگل مپ

اگر هنوز می‌خواهید بدانید سوغات همدان چیه و چطور باید آن را تهیه کرد در ادامه مقاله به جواب خود خواهید رسید. بسیاری از خوراکی‌های همدان مثل حلوا زرده به ثبت ملی هم رسیده‌اند. این خوراکی خوشمزه که از آن صحبت می‌کنیم ظاهری شبیه به فرنی دارد اما کمی غلیظ‌تر است و رنگ آن نیز به دلیل داشتن زعفران به زردی می‌زند، به همین دلیل به آن حلوا زرده می‌گویند.

در تهیه حلوا زرده از ترکیباتی مثل زرده تخم مرغ، نشاسته یا آرد برنج، زعفران، گلاب، شکر و روغن استفاده می‌کنند. همدانی‌ها این خوراکی خوشمزه را در منوی عصرانه خود می‌آورند.

5. باسلق از سوغاتی های همدان

باسلق‌های رنگی شیرینی لذیذ و نرم همدان
منبع عکس اینستاگرام

ملایر یکی از شهرهای دیدنی استان همدان است که در آن می‌توانید سوغاتی‌های خوبی پیدا کنید. باسلق یکی از شیرینی‌های معروف و لذیذ ایرانی است که در استان همدان نوع مرغوبی از آن تولید می‌شود. اگر گذرتان به شهر ملایر در استان همدان خورد، از خرید باسلق آن غافل نشوید که ارزش امتحان کردن را دارد. برای تهیه باسلق از ترکیب مغز بادام یا گردو، نشاسته و شیره انگور محلی استفاده می‌کنند.

6. آب‌نبات‌ قیچی، طعم کودکی

ظرف آبنبات قیچی خوراکی لذیذ ایام کودکی
منبع عکس: اینستاگرام

آبنبات قیچی یکی دیگر از گزینه‌های انتخابی شما برای پر کردن سبد سوغاتی همدان است. شیرینی لذیذ و خاطره‌انگیز که شما را به یاد دوران خوش کودکی می‌برد. زمانی که دستمالی پر از آبنبات قیچی در جیب مادربزرگ‌ها بود و از آن به عنوان جایزه برای نوه‌های خود استفاده می‌کردند تا کام آن‌ها را شیرین کنند.

غار علیصدر همدان بزرگترین غار آبی جهان
ادامه مطلب

زعفران، روغن، آب و شکر از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده آبنبات قیچی هستند که البته در طعم‌هایی مثل زعفرانی، هل‌دار، زنجبیلی و پسته‌ای نیز تولید می‌شود.

7. صنل (سنل)

بشقاب سنل در کنار فنجان چای
منبع عکس: اینستاگرام

یکی دیگر از شیرینی‌های بومی استان همدان که در شهر نهاوند تولید می‌شود، سنل است. اهالی اینجا سنل را با آرد بوداده، زنجبیل، جوز هندی، دارچین، روغن و شکر طبخ می‌کنند. این شیرینی بسیار لذیذ و انرژی بخش است و همدانی‌ها آن را به عنوان سوغات شهر خود به گردشگران توصیه می‌کنند.

8. برساق همدان

بشقابی پر از برساق‌های لطیف و خوش رنگ
منبع عکس: اینستاگرام

از شیرینی‌های محبوبی که در استان‌های غرب ایران مثل کردستان، لرستان، کرمانشاه و همدان می‌توانید پیدا کنید، شیرینی برساق است. این شیرینی لذیذ در شهر همدان طعم متفاوت‌تری دارد که با چشیدن آن به خوبی متوجه خواهید شد. در تهیه برساق از ترکیباتی مثل دارچین، گردو، زردچوبه، شیر، آرد، شکر و روغن محلی استفاده می‌کند.

9. گز نهاوند

گز آردی همدان با مغر بادام در کنار فنجان چای
منبع عکس: اینستاگرام

تا نام گز به میان می‌آید به یاد شهرهایی مثل اصفهان و کرمان می‌افتیم اما بهتر است بدانید که در استان همدان نیز گز مرغوبی تولید می‌شود که سابقه‌ای بیش از ۱۰۰ سال دارد.

گز نهاوند بین گردشگران این استان طرفداران خاص خودش را دارد و کیفیت بالای آن شما را به سمت خود جذب می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این استان از خریدن گز آردی به عنوان سوغات همدان غافل نشوید.

10. شیره انگور

شیره انگور سفید ملایر با دورچینی از انگورهای تازه
منبع عکس: اینستاگرام

در راهنمای سفر به همدان با شهرهایی آشنا می‌شوید که علاوه بر جاذبه های گردشگری و تاریخی محصولات کشاورزی و تولیدات سنتی متعددی نیز دارند که شما را مجاب می‌کند از بین آن‌ها انتخاب‌هایی برای تهیه سوغات همدان داشته باشید.

شیره انگور از مقوی‌ترین و سالم‌ترین خوراکی‌هایی است که پزشکان توصیه می‌کنند. شیره انگور در بسیاری از شهرهای ایران تولید می‌شود اما شیره انگوری که در استان همدان و شهر ملایر تولید می‌شود طعم متفاوتی دارد.

همدانی‌ها شیره انگور را با انگورهایی از نوع فخری و گزنه‌ای فرآوری می‌کنند. شیره ملایر از نوع سفت‌ بوده و رنگ آن قهوه‌ای روشن است. از این خوراکی برای درمان کم خونی و تهیه خوراکی‌ها و شیرینی‌ها استفاده می‌کنند.

11. عسل همدان

عسل طبیعی همدان
منبع عکس: اینستاگرام

بیشتر ما تا نام عسل مرغوب به میان می‌آید به یاد استان‌های شمال غربی کشور می‌افتیم؛ اما خوب است بدانید که در غرب کشور نیز به دلیل پوشش گیاهی متنوع و جغرافیای غنی، عسل مرغوبی تولید می‌شود که همدان نیز از آن بی‌بهره نیست.

رواج زنبورداری در همدان و استفاده از بستر طبیعی آن، سبب شده تا عسل بسیار مرغوبی در اینجا تولید شود که طعمی متفاوت دارد. عسل همدان خواص درمانی متفاوتی نیز دارد که باید از آن بهره برد و در لیست خرید سوغات خود قرار دهید.

12. چای بغدادی، سوغاتی همدان

چای خوش عطر و طعم بغدادی در فنجان شیشه‌ای
منبع عکس: اینستاگرام

اگر در فصل سرد، به همدان سفر کردید از خوردن چای بغدادی این استان غافل نشوید که طعمی متفاوت با هر چای که تا حالا نوشیده‌اید به شما می‌دهد. چای بغدادی سوغات ویژه همدان است که طعم گیاهان دارویی در آن، گرمای خاصی به وجود شما می‌بخشد.

در چای بغدادی طعم جذاب دارچین، زنجبیل، میخک، هل و عرقیات گیاهی به خوبی احساس می‌شود و به خاطر طبع گرم آن بیشتر در فصل‌های زمستان و پاییز استفاده می‌شود. نوشیدن یک استکان چای بغدادی در کنار نان چای، یکی دیگر از سوغات همدان در هوای سرد، گرمای لذت بخشی به جان شما می‌بخشد.

13. خشکبار همدان

خشکبار تازه در کنار برگه زردآلو
منبع عکس: اینستاگرام

از آب و هوای مطبوع همدان، خشکبار و میوه‌های مرغوبی به عمل می‌آید که سوغات بردن از آنها خالی از لطف نخواهد بود در باغ‌های این استان درخت‌هایی مثل بادام، گردو، انگور، هلو، سیب، زردآلو و… کشت می‌شود.

به سوغات بردن برخی از میوه‌ها برای بسیاری از گردشگران دشوار است و ترجیح می‌دهند از خشکبار و میوه‌های خشک استفاده کنند. گردو و بادام تویسرکان همدان، کشمش و مویز ملایر، قیسی، برگه زردآلو و میوه‌های خشک از سوغاتی‌های سالمی هستند که گردشگران در سبد خوراکی‌های این شهر قرار می‌دهند.

صنایع دستی همدان

ظروف مسی قلم زنی شده در اندازه های مختلف
منبع عکس: اینستاگرام

در همدان مردان و زنان هنرمندی وجود دارد که صنایع دستی را با ذوق و هنر خود تولید می‌کنند. کسانی که با هنر خود خاک را به سفالی زیبا تبدیل می‌کنند و از یک تکه چوب ساده سازه‌هایی ارزشمند می‌سازند که در حیرت می‌مانید. در این بخش با صنایع دستی استان همدان آشنا می‌شوید و پیشنهاد می‌کنیم حتماً چند تکه از آن‌ها را به عنوان سوغات همدان به خانه‌های خود بیاورید.

1. سفالگری از سوغات همدان

کوزه های سفالی زیبا در رنگ های مختلف
منبع عکس: اینستاگرام

نام سفال و سفالگری که به میان می‌آید به یاد شهر لالجین همدان می‌افتیم که به عنوان قطب سفالگری در ایران شناخته شده است. در هر کوی و برزن از این شهر، بوی سفال به مشامتان می‌خورد.

آرامگاه بو علی سینا همدان
ادامه مطلب

سفالگری در استان همدان به لالجین محدود نمی‌شود و در شهرهای دیگر مثل کبودرآهنگ، رزن، تویسرکان، ملایر، نهاوند و… نیز سفال تولید می‌شود. تولید سفال به دست هنرمندان همدانی قدمتی بیش از ۸۰۰ سال دارد و می‌توانیم آن را به عنوان یکی از ارزشمندترین سوغات همدان و ایران نام ببریم.

2. چرم، از قدیمی‌ترین سوغات همدان

اما به سراغ کالای با ارزش دیگری به نام چرم برویم که در دباغ خانه‌های همدان تولید می‌شود. اولین کارخانه چرمسازی ایران در همدان بوده و قدمت تولید چرم در استان همدان به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش می‌رسد. در گذشته به همدان دباغخانه نیز می‌گفتند. در همدان سه دباغخانه معروف به نام‌های سنگشیر، خانه آقایی و خانه قانتور وجود دارد. در بازارهای سنتی همدان هنوز هم می‌توانید چرم‌های مرغوب با کیفیت بالا خریداری کنید.

3. صنایع چوبی سوغاتی خاص همدان

ظرف‌های چوبی دست ساز هنرمندان همدانی
منبع عکس: اینستاگرام

شهر ملایر و تویسرکان از مهم‌ترین قطب‌های تولید صنایع چوبی در ایران هستند. کارهای معرق، منبت کاری، خراطی و… از پرطرفدارترین صنایع چوبی هستند که در این استان تولید می‌شود و گردشگران بسیاری به واسطه همین هنر راهی همدان می‌شوند.

تابلوهای منبت، قاب‌های زیبا، مبلمان خاص و ظروف چوبی منحصر به فرد از سوغات ارزشمندی است که در استان همدان به دست هنرمندان اینجا ساخته می‌شوند تا گردشگران به عنوان سوغات با خود به همراه می‌برند.

4. گلیم‌بافی و قالی بافی از مهم‌ترین سوغات همدان

مغازه زیبای فرش و گلیم در بازار همدان
منبع عکس: اینستاگرام

در غرب ایران گلیم بافی و قالی بافی از هنرهای بسیار قدیمی است که زنان عشایر آن را به بهترین و زیباترین شکل ممکن تولید می‌کردند. همدان گلیم و قالی‌های مرغوبی دارد که در طرح‌های ضربدری، خرچنگی، جناقی، اسلیمی، گل سبدی و… بافته می‌شود. نقشه‌های گلیم‌ نهاوند شهرت جهانی دارد و بسیاری از گردشگران آن را در اولویت خرید سوغات خود قرار می‌دهند.

5. مسگری، قلم‌زنی، طلاکوبی و نقره کوبی

سینی‌های مسی قلم زنی خوش نقش و نگار
منبع عکس: اینستاگرام

به سراغ هنر دیگری به نام مسگری و قلم زنی در استان زیبای همدان می‌رویم که با دیدن آنها هوش از سرتان می‌رود. در بازار قدیمی همدان که قدم می‌زنید، استادانی را در حال قلم زنی بر روی ظروف مسی و تابلوهای زیبا می‌بینید که برای لحظاتی شما را به خود مشغول می‌سازد.

غیر از مسگری، طلاکوبی و نقره کوبی نیز از هنرهای قدیمی است که در بین همدانی‌ها رواج بسیاری دارد. هنرمندان اینجا با ظرافت تمام، نقش‌های زیبا را بر روی صفحه‌های نازک طلا و نقره هک می‌کنند تا کالایی گران‌بها و خاص بیافرینند.

6. ظروف شیشه‌ای همدان

گلدان‌های آبی رنگ شیشه‌ای با گل‌های زیبا از صنایع دستی همدان
منبع عکس اینستاگرام

از زمان‌های قدیم تاکنون هنر شیشه‌گری در همدان به شکل سنتی رواج داشته و طرفداران بسیاری دارد. صنعت شیشه‌گری که با ذوب کردن و دمیدن در مواد مذاب و شکل دادن به این جسم بی‌جان کالایی نفیس تولید می‌کند و گردشگران را به سمت خود جذب کرده تا از آن سوغاتی با خود به همراه ببرند. در این کارگاه‌ها ظروفی مثل آبگینه، گلدان، جام، کوزه و ظرف‌های زینتی ساخته می‌شود تا زیبایی بخش منزل شما باشد.

سوغات همدان از کجا بخریم؟

از شیرینی‌های خوشمزه و صنایع دستی چشم نواز به عنوان سوغات همدان صحبت کردیم و احتمالاً شما هم کنجکاو شده‌اید که بدانید از کجا می‌توانیم سوغات همدان را تهیه کنیم. در ادامه بازارهایی برای تهیه سوغاتی همدان به شما معرفی می‌کنیم که از آن‌ها دست خالی برنمی‌گردید.

1. بازار سنتی همدان

بازار سرپوشیده و تاریخی همدان با حجره های متعدد
منبع عکس: اینستاگرام

یکی از جذاب‌ترین کارهایی که در سفرهایمان به شهرهای ایران می‌توانیم داشته باشیم سر زدن به بازارهای سنتی هر شهر است. همدان از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است و به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن شناخته می‌شود.

بی شک در چنین دیاری بازار سنتی وجود دارد که قدمت بالایی دارد و برای گردشگران هم بازارگردی است و هم بازدید از جاذبه تاریخی. قدمت بازار همدان به دوره قاجار می‌رسد و از دالان‌ها و پیچ و خم‌های متعددی تشکیل شده است. اینجا تقریباً ۳۰ راسته دارد که هر کدام از آنها به فروش محصولات خاص مربوط می‌شود.

بازار قصاب‌ها، بازار قنادها، کفشدوزها، حلاج خانه، سمسارخانه، بازار مسجد جامع و… از جمله مکان‌های مسقف در بازار سنتی همدان هستند که بازدید از هر کدام از آن‌ها برایتان جالب خواهد بود. در بازار سنتی همدان ۲۶ کاروانسرا وجود دارد که در زمان قدیم برای مسافران و تاجران جاده ابریشم کاربرد فراوانی داشته است.

در بازار سنتی همدان محصولات متنوعی مثل آجیل، خشکبار، شیرینی، طلا، ظروف مسی، ظروف شیشه‌ای، محصولات چوبی و… به فروش می‌رسد و فرصت خوبی برای تهیه سوغات همدان به گردشگران می‌دهد. بازار سنتی همدان در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سوغات ارومیه، هدایایی ارزشمند از شیرینی‌ تا صنایع دستی
ادامه مطلب

2. بازار کفاشخانه

یکی از مهمترین بازارهایی که گردشگران در سفر به همدان آن را در لیست بازارگردی خود قرار می‌دهند، بازار کفاشخانه است. اینجا در گذشته دو راسته کفاشخانه بزرگ و کوچک بوده است.

کفاشخانه بزرگ برای دوختن کفش‌ها و کفاشخانه کوچک برای فروش محصولاتی که تولید می‌کردند به کار برده می‌شد. با گذشت زمان هر دو راسته به خرید و فروش کفش‌ها اختصاص پیدا می‌کند. امروزه این بازار به مانند سابق برای دوخت و دوز کفش رونق ندارد، اما بازدید از آن برای شما خالی از لطف نخواهد بود.

3. برج زاگرس همدان

نمایی از برج زیبای زاگرس همدان
منبع عکس: اینستاگرام

با معرفی برج زاگرس به سراغ بازارهای امروزی در همدان برویم. این برج ۱۵ طبقه، یکی از بازارها و مراکز خرید مدرن در استان همدان است که جلوه زیبایی دارد. هفت طبقه از این برج زیبا به واحدهای تجاری و مغازه‌هایی برای فروش کالاهایی مثل لباس‌های زنانه مردانه و بچگانه، ساعت و اکسسوری، عینک، کیف و کفش و… اختصاص داده شده است. وجود کافه و رستوران در طبقات این برج فرصت تفریح را در کنار خرید به گردشگران این مجموعه می‌دهد.

4. برج پاستور همدان

یکی دیگر از محبوب‌ترین و معروف‌ترین مراکز تجاری در استان همدان برج پاستور است که در خیابانی هم نام خود قرار گرفته است. نزدیک بودن این برج برای خرید به آرامگاه ابوعلی سینا، فرصت تفریح و گردش را در یک روز به شما می‌دهد.

در غرفه‌های فروشگاهی برج پاستور همدان، انواع کالاها مثل پوشاک، زیورآلات، عینک و… به فروش می‌رسد. این برج یک رستوران بین المللی دارد که می‌توانید از خوردن غذاهای لذیذی که در آن طبخ می‌شود لذت ببرید.

5. مرکز خرید میلاد

فضای داخلی و نمای بیرونی پاساژ میلاد همدان
منبع عکس: اینستاگرام

از مدرن‌ترین و به روزترین مراکز تجاری در همدان، مرکز خرید میلاد است. معماری مدرن این مجتمع تجاری در لحظه اول نظر شما نظر شما را جلب می‌کند. در این مرکز تجاری کالاهایی متنوع به فروش می‌رسد. در هر طبقه مرکز خرید میلاد، کافه‌ای وجود دارد که می‌توانید برای رفع خستگی و گرسنگی به سمت آن بروید.

6. پاساژ شهرآرا

پاساژ شهرآرا همدان از دیگر مراکز تجاری مهم این شهر است که در چهار طبقه کالاهای خود را در غرفه‌های متنوع به مشتریان ارائه می‌دهد. در ۱۹۴ واحد تجاری که در این پاساژ وجود دارد انواع لباس‌های مجلسی، کیف و کفش، اکسسوری و… در تنوع و کیفیت بالا به فروش می‌رسد. از امکانات این مرکز تجاری می‌توان به کافی شاپ، رستوران، آسانسور، پله برقی و پارکینگ اشاره کرد.

اقامت در همدان

سوئیت سه تخته هتل پارسیان همدان

از بخش‌های مهمی که در هر سفر باید از پیش برای آن به فکر بود، محلی برای اقامت است. اقامت در همدان به شما این فرصت را می‌دهد، تا سر حوصله به بازارگردی و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری متعدد این شهر برسید. با وجود هتل ‌های همدان دغدغه‌ای برای اقامت در این شهر نخواهید داشت و می‌توانید یکی از بهترین سفرهای خود را بسازید.

امکان رزرو بهترین هتل همدان از طریق ایران هتل آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که مکانی برای اقامت با توجه به سلیقه و نیاز خود داشته باشید و از پشتیبانی ۲۴ ساعته این سایت برخوردار باشید.

سخن آخر

با خرید سوغاتی در هر سفر، انگار نشان‌های آن شهر و دیار را با خودمان به خانه‌هایمان آورده‌ایم و یاد آن سفر تا همیشه با ما می‌ماند. سوغات همدان، خاطره خوش سفر و چهره زیبای این شهر اصیل را برای همیشه در ذهن ما ماندگار می‌کند. در این مقاله به معرفی سوغات همدان پرداختیم تا راهنمایی باشد برای شناخت بهتر این دیار و سفر شما. اگر اهل همدان هستید و یا تجربه خرید سوغاتی همدان را دارید، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مبینا
مبینا
8 روز قبل

آخرین باری که همدان رفتم ۵ سال پیش بود و مزه انگشت پیچ لذیذش هنوز یادمه. خیلی کامل و عالی بود خداقوت

نویسنده ایران هتل آنلاین
مدیر
نویسنده ایران هتل آنلاین
8 روز قبل
پاسخ به  مبینا

مبینا جان خوشحالیم که تونستیم نظر شما رو در مورد مقاله سوغات همدان جلب کنیم.

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر