خانه >> ایرانگردی >> چشمه آبگرم محلات، آرامش‌بخش و درمانی
چشمه آبگرم محلات

چشمه آبگرم محلات، آرامش‌بخش و درمانی

سفر کردن می‌تواند دلیل داشته باشد، برخی برای انجام کارهای شخصی و اداری سفر می‌کنند و برخی برای گردش و بازدید، راهی سفر می‌شوند. در این بین بسیاری از گردشگرانی که استان مرکزی را برای مسافرت انتخاب می‌کنند مقصدی به نام چشمه آبگرم محلات را نیز در اولویت سفر خود قرار می‌دهند. اگر شما هم مشتاق هستید تا در مورد این جاذبه بیشتر بدانید، امروز با ما همراه باشید تا هر آنچه لازم است را به شما بگوییم.

علت پیدایش چشمه آب درمانی محلات اراک

آبگرم محلات در استان مرکزی و شهر محلات قرار دارد. در راهنمای سفر به اراک احتمالا نام جاذبه‌هایی چون بازار گل محلات و چشمه های آب گرم اینجا را شنیده‌اید؛ جاذبه‌هایی که این شهر را خاص و محبوب کرده‌اند. از روزگار قدیم تا به امروز، مردم از آب گرم‌ها برای تسکین دردهای مفصلی، روماتیسیم، بیماری‌های پوستی و… استفاده می‌کردند. اغلب چشمه‌های آب گرم در اطراف کوه‌های آتشفشانی شکل می‌گیرند، اما در مورد محلات داستان کمی متفاوت است.

آب گرم محلات مانند چشمه های آب گرم سرعین مقصد گردشگری بسیار از مسافران است. در بخار آب گرم محلات، گازی که نشان از مواد مذاب داشته باشد دیده نشده و گفته می‌شود، علت پیدایش این چشمه‌ها و آبگرم آن‌ها، دمای بالای لایه‌های زیر زمین، عمق جوشش و واکنش با املاح معدنی فراوان است. در چشمه‌ های آبگرم محلات املاح و مواد معدنی مختلفی مثل منیزیم، ید، آهن، کلسیم، پتاسیم، سیلیس، آمونیاک و… وجود دارد که بسیاری برای برطرف شدن و تسکین دردها از آن استفاده می‌کنند.

معرفی چشمه های آب گرم محلات

چشمه آبگرم محلات در واقع مجموعه‌ای از ۶ چشمه آب گرم است که در ارتفاعات شمال شرق محلات واقع شده‌اند. عمق این چشمه‌ها  در بخش‌های مختلف متفاوت است. در برخی نقاط عمق آب به ۲۰۰۰۰ متر می‌رسد. درجه حرارتی آب نیز در هر چشمه با دیگری فرق می‌کند و دمایی متفاوت دارد. در این بخش به معرفی این چشمه‌ها می‌پردازیم.

  • چشمه آبگرم حکیم محلات، یکی از معروفترین چشمه‌های محلات است که دمایی بین ۲۸ تا ۳۸ درجه سانتیگراد دارد. اطراف چشمه با سنگ‌چینی و حصار به دو حوض مجزا برای آقایان و بانوان تقسیم شده است.
  • چشمه دنبه، نام معروفی دیگری است که در آب‌های گرم اینجا شنیده می‌شود. چرب بودن آب دلیل نام گذاری این چشمه به دنبه بوده است و خواص درمانی مختلفی نیز دارد. دمای آب این چشمه تا ۶۸ درجه سانتیگراد می‌رسد و با استخرهای مجزا در اختیار بانوان و آقایان قرار داده شده است.
  • چشمه سودا یا بختیاری یکی دیگر از شش چشمه محلات است که علاوه بر آب گرم استخرهای آب سرد نیز دارد.
  • چشمه شفا، در بالای تپه و همسایگی سرچشمه محلات قرار دارد. میزان آب این چشمه را در هر ثانیه ۱۲ لیتر تخمین زده‌اند.
  • چشمه رماتیسم، همان چشمه معروفی است که برای تسکین دردهای رماتیسمی به سراغ آن می‌آیند و طرفداران بسیاری نیز دارد.
  • چشمه سلیمانیه‌ از دیگر چشمه های آبگرم محلات است که در دامنه کوه و همسایگی چشمه شفا قرار گرفته است. آب این چشمه در حدود ۵ لیتر در ثانیه از زمین می‌جوشد.

چشمه آبگرم محلات کجاست؟

abgarm mahalat 556

برای تفریح در دهکده آبدرمانی آبگرم محلات باید راهی استان مرکزی شوید. چشمه های آبگرم محلات در فاصله ۱۵ کیلومتری از شمال شرق محلات قرار گرفته‌اند و تا مرکز استان یعنی شهر اراک ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارند. این شهر از سمت شمال به اراک، از سمت غرب به خمین، از سمت شرق به دلیجان و از سمت جنوب به اصفهان و گلپایگان محدود می‌شود. بهتر است پیش از سفر، لوکیشن چشمه آبگرم محلات روی نقشه گوگل مپ به خوبی بررسی کنید و موقعیت این منطقه را درنظر بگیرید.

تالاب میقان اراک، گوش سپردن به آوای پرندگان
ادامه مطلب

قیمت بلیط آبگرم محلات

در آبگرم محلات چشمه‌های مختلفی وجود دارد که بهای استفاده از آن‌ها چندان بالا نیست و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. قیمت بلیط آبگرم محلات در چشمه‌های مختلف با توجه به امکاناتی که در اختیار گردشگران قرار داده می‌شود متفاوت است.

مسیر دسترسی به چشمه آبگرم محلات

مسیر دسترسی به آبدرمانی محلات اراک دشوار نیست؛ برای دسترسی به اینجا اول باید از طریق جاده دلیجان – محلات و یا قم – اصفهان به سمت شهر محلات بیایید و سپس چشمه آبگرم را در جاده آبگرم،  فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهر پیدا می‌کنید.

اگر از تهران راهی اینجا هستید باید ابتدا وارد بزرگراه خلیج فارس شوید و مسیر جاده ساوه – سلفچگان را در پیش بگیرید و در نهایت به آبگرم برسید. برای سفر ریلی و هوایی و استفاده از قطار و هواپیما نزدیکترین شهری که می‌توانید از آن بلیط تهیه کنید، اراک است و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به آبگرم محلات بیایید.

چشمه آبگرم محلات

فاصله تهران تا چشمه آبگرم محلات

از تهران تا چشمه آبگرم محلات فاصله ۲۵۲ کیلومتری پیش‌ روی شماست که با طی زمانی در حدود ۳ ساعت به اینجا می‌رسید.

فاصله اصفهان تا چشمه آبگرم محلات

اگر از شهر زیبای اصفهان راهی چشمه آبگرم محلات می‌شوید، مسیری در حدود ۲ ساعت و نیم پیش روی شماست. از اصفهان تا رسیدن به این جاذبه ۲۰۴ کیلومتر فاصله وجود دارد.

فاصله مشهد تا چشمه آبگرم محلات

از شهر مقدس مشهد تا دهکده آبدرمانی آبگرم محلات ۱۰۵۲ کیلومتر مسیر جاده‌ای وجود دارد.

فاصله کاشان تا چشمه آبگرم محلات

کاشان یکی از شهرهای نزدیک به محلات است و تا این جاذبه تنها ۱۰۵ کیلومتر فاصله دارد که با طی زمانی کمتر از یک ساعت و نیم به آن می رسید.

فاصله سرعین تا چشمه آبگرم محلات

سرعین نیز به مانند محلات به داشتن چشمه‌های آبگرم معدنی متعدد شهرت دارد و از این شهر تا رسیدن به آبگرم محلات، مسیر ۷۱۳ کیلومتری پیش روی شماست.

فاصله اراک تا چشمه آبگرم محلات

اگر قصد دارید بعد از بازدید از جاهای دیدنی اراک سری به چشمه های آبگرم محلات بزنید، مسیر کوتاهی با طی زمانی در حدود ۱ ساعت پیش روی شماست. از اراک مرکز استان مرکزی تا آبگرم محلات ۱۱۰ کیلومتر فاصله وجود دارد.

بهترین زمان بازدید از چشمه آبگرم محلات

حالا که قصد سفر به محلات یکی از شهرهای دیدنی استان مرکزی را دارید و می‌خواهید در این شهر تنی به آب بزنید، بهتر است با وضعیت آب و هوای اینجا بیشتر آشنا شوید. محلات آب و هوای سردی دارد و از شهرهای ییلاقی محسوب می‌شود. زمستان‌ و پاییز سرد اینجا و تضاد آن با آب گرم معدنی تفریحی لذت‌بخش محسوب می‌شود که نمی‌توان بی‌خیال آن شد.

محلات، بهار و تابستان مطبوعی دارد و اگر خیال دارید غیر از آبگرم به سراغ جاذبه‌های دیگر این شهر نیز بروید، نیمه اول سال زمان بهتری به نظر می‌رسد. اگر برنامه سفر خود را در فصل بهار بگذارید فرصت خوبی برای بازدید از نمایشگاه‌ گل و گیاه این شهر دارید که بسیار زیبا و خواستنی است. با تمام این تفاسیر می‌توانیم بگوییم بهترین زمان بازدید از چشمه آبگرم محلات فصل بهار است تا در هوایی مطبوع به تفریح بپردازید.

نکات ایمنی استفاده از آبگرم

اگر تصمیم به آبتنی در چشمه‌های آبگرم محلات دارید بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید:

  • با توجه به دمای بالای آب، استفاده از این چشمه‌ها برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.
  • به همراه بردن وسایل بهداشتی و شخصی مثل: شامپو سر و بدن، حوله و… برای جلوگیری از بیماری ضرورت دارد.
  • اشخاصی که مبتلا به بیماری تنفسی، فشار خون و بیماری قلبی هستند، پیشنهاد می‌شود مدت زمان کمتری در آب بمانند تا دچار مشکل نشوند.
  • اگر در حین حضور در حوضچه‌های آبگرم دچار تهوع، سرگیجه یا افت فشار خون شدید، بهتر است بیرون بیایید و کمی استراحت کنید.
سفری در میان بهشت مفاخر ایران
ادامه مطلب

خواص درمانی آبگرم محلات

در مورد خواص درمانی آب‌ گرم نظرات و صحبت‌های بسیاری وجود دارد. ترکیبات معدنی موجود در این چشمه‌ها سبب شده تا خواص درمانی آن ثابت شود تا جایی که بسیاری به توصیه و تجویز پزشک به سراغ آبدرمانی در آبگرم محلات می‌آیند. املاح و موادی که در این چشمه‌ها وجود دارد کمک به تسکین و بهبود بیماری‌های پوستی، بیماری سیاتیک و رماتیسم، بیماری گوارشی، بیماری مفصلی، دردهای استخوانی، بیماری‌های ریوی و… می‌کند که افراد متعددی نیز از آن نتیجه گرفته‌اند.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به چشمه آبگرم محلات

محلات جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد که بازدید از آن‌ها در کنار چشمه آبگرم خالی از لطف نیست. در این بخش به معرفی تعدادی از جاذبه‌های این شهر می‌پردازیم تا در سفر به این شهر راهنمای شما باشد.

1- ستون‌های بنای تاریخی خورهه

ستون‌های بنای تاریخی خورهه محلات

اگر به تاریخ علاقمند باشید در شهر محلات جاذبه‌ای چون ستون‌های تاریخی خورهه نظر شما را جلب می‌کند. این ستون‌ها که با وجود ناملایمت‌های دوران هنوز سرشان از زمین بلند مانده، راوی قصه‌هایی از ایران کهن در دوره اشکانی هستند. بنای خورهه در محوطه‌ای به وسعت ۳۰۰۰ مترمربع واقع شده‌. این جاذبه شامل سه قسمت به نام‌های ایوان، بخش شمالی و بخش غربی است. از ۱۲ ستونی که در ایوان قرار داشته تنها ۲ ستون باقی مانده است. از اینجا تا چشمه آب‌ گرم ۲۰ کیلومتر فاصله وجود دارد که فرصت خوبی برای بازدید به شما می‌دهد.

2- آتشکده آتشکوه محلات

آتشکده آتشکوه محلات

علاقمندان به جاذبه های تاریخ در سفرها راه رسیدن به آثاری چون آتشکده آتشکوه محلات مرکزی را به راحتی پیدا می‌کنند. آتشکده آتشکوه از مهمترین بناهای تاریخی این استان است که در محلات قرار دارد و گفته می‌شود که قدمت آن به دوره ساسانی برمی‌گردد و هم سن ایوان کسری و معبد آناهیتا در کنگاور است. این آتشکده از سه بخش با عنوان‌های تالار غربی، راهرو و تالار اصلی یا شرقی که محل قرار دادن آتشدان و نیایش بوده تشکیل شده است. معماری این بنا به سبک چهار طاقی است و ستون‌های استوانه‌ای شکلی دارد. این اثر در فاصله ۳۳ کیلومتری از چشمه آبگرم اراک قرار گرفته است.

3- دهکده گل محلات

دهکده گل محلات

وقت آن رسیده که به سراغ هلند ایران برویم که با دیدن آن چشمانتان برق می‌زند و ذوق می‌کنید. رویای روبرویتان است که با باز کردن دیده رنگ واقعیت می‌گیرد و حس شادی به جانتان می‌دهد. دهکده های گل محلات از آن دست جاذبه‌هایی هستند که محبوب تمام گردشگران است و نیاز نیست حتما اهل کاشت گل و گیاه باشید تا در اینجا به شما خوش بگذرد. در دهکده گل محلات بیش از ۱۲۰ نوع گیاه در ۳۰۰ گلخانه پرورش داده و راهی بازار می‌شوند. از اینجا تا چشمه آبگرم محلات ۲۵ کیلومتر فاصله وجود دارد.

4- پارک سرچشمه محلات

پارک سرچشمه محلات

پارک سرچشمه از جاهای دیدنی محلات است که در نزدیکی چشمه‌ای قرار دارد. آب این چشمه در مسیر جاری شدن به شکل آبشار پلکانی از داخل پارک عبور می‌کند و فضای دلنشین و زیبا فراهم می‌سازد. بعد از جاری شدن در مسیر، به دریاچه‌ای می‌ریزد که در همین پارک قرار گرفته است. رودخانه‌ای که در این پارک جاری می‌شود، منبع آب سرد محلات است. درختان کهنسال کنار رودخانه و امکاناتی چون رستوران، کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی، فضای پیک‌نیک و… اینجا را به محیطی خواستنی برای تفریح و گردش تبدیل کرده است.

شهرهای دیدنی مرکزی
ادامه مطلب

5- کاروانسرای دو دهک

کاروانسرای دو دهک

در مسیر رفتن به روستای خورهه و ستون‌های تاریخی، کاروان‌سرای به نام دو دهک به چشم می‌خورد که از آثار ملی ایران است. این بنا در مسیر جاده دلیجان – خورهه است و قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد. کاروان‌سرا پیش‌تر کاربرد نظامی داشته است و در هر کدام از دیوارهای شرق، غرب و شمالی آن قلعه‌ای نظامی وجود داشته است. با توجه به معماری بنا، برخی قدمت این اثر را به دوره سلجوقی نسبت می‌دهند. در سال‌های اخیر با مرمت و بازسازی که انجام شده کاروان‌سرای دو دهک به اقامتگاهی برای گردشگران تبدیل شده است. از چشمه آبگرم محلات تا رسیدن به این جاذبه تنها ۱۹ کیلومتر فاصله وجود دارد.

اقامت در محلات

هتل جهانگردی آب گرم محلات

برای اقامت در کنار چشمه آبگرم محلات گزینه‌های متعددی مثل: بهترین هتل اراک، هتل جهانگردی آب گرم محلات، هتل اقصی محلات، اقامتگاه بوم گردی خورزن محلات و مجتمع اقامتی نور محلات، پیش روی شماست که می‌توانید از طریق سایت ایران هتل آنلاین، رزرو هتل های اراک را داشته باشید.

1- هتل جهانگردی آب گرم محلات

هتل جهانگردی آب گرم محلات یکی از هتل های ۳ ستاره این شهر است که در سال ۱۳۵۴ به بهره‌برداری رسید و در سال ۱۳۹۱ بازسازی شد. این هتل با ۳۶ اتاق در ۳ طبقه به صورت پذیرش ۲۴ ساعته میزبان گردشگران و مسافرانی است که محلات را به ‌عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند. این هتل در روستای آبگرم در فاصله ۲۶ کیلومتری از محلات واقع شده است.

2- هتل اقصی محلات

هتل ۳ ستاره اقصی از دیگر هتل‌های قدیمی و با سابقه شهر محلات است. هتل اقصی محلات به صورت ۶ طبقه با ۴۰ واحد اقامتی در خیابان امام این شهر ساخته شده است. این هتل تا سرچشمه یکی از منابع آبی محلات تنها ۶ کیلومتر فاصله دارد و فرصت خوبی برای بازدید و تفریح در نزدیکی محل اقامت به شما می‌دهد. از جمله امکانات ویژه این هتل می‌توان به کافی شاپ و رستوران و سالن صبحانه خوری اشاره کرد.

3- اقامتگاه بوم گردی خورزن محلات

اقامتگاه بوم گردی خورزن محلات واقع در روستای تاریخی و دیدنی خورهه از جمله اقامتگاهای این شهر است. این خانه بومی با سنی بیش از ۱۵۰ سال بعد از بازسازی و مرمت در سال ۱۳۹۹ با ۲ واحد اقامتی و ظرفیت ۲۰ نفر افتتاح شد. حیاط دلباز، حوض آب، درختان و گیاهان سرسبز و هوای مطبوع از اینجا اقامتگاهی سنتی و زیبا ساخته است.

4- مجتمع اقامتی نور محلات

مجتمع اقامتی نور محلات، سال ۱۳۹۸ با ۲۴ اتاق و سوئيت در دو طبقه، در شهر محلات به بهره‌برداری رسید. این مجتمع با داشتن امکانات اقامتی مناسب هر روزه میزبان گردشگرانی است که محلات و بازدید از جاذبه‌های متعدد آن را برای تفریح انتخاب کرده‌اند. رستوران با ظرفیت ۷۵ نفر و کافی شاپ با ظرفیت ۳۵ نفر از جمله امکاناتی است که در این مجتمع در اختیار مسافران قرار داده شده است.

کلام آخر

بی شک وجود چشمه آبگرم محلات در استان مرکزی و نزدیکی شهر اراک یکی از منابع توریستی است که گردشگران را راهی این دیار می‌کند. چشمه‌های که هر کدام با بخشش و جوشش مدام خود، برای درمان و آرامش بر سطح زمین جاری می‌شوند تا برکت خود را به مردم ارزانی دهند. در این مقاله سعی کردیم هر آنچه در مورد چشمه های آب گرم محلات نیاز است بدانید به شما بگوییم تا سفر بهتری داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر