خانه >> ایرانگردی >> ماسال گیلان
ماسال کجاست؟

ماسال گیلان

ماسال گیلان منطقه‌ای محبوب و مشهور در استان زیبا و سرسبز گیلان است. این شهر در کنار جاهای دیدنی رشت، گیلان را به یکی از زیباترین شهرهای شمال کشورمان تبدیل کرده است. اگر تاکنون تجربه سفر ماسال را نداشتید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های این شهر، دیدنی‌های آن، آدرس، راه‌های دسترسی و … آشنا شوید.

معرفی شهر ماسال

معرفی شهر ماسال

بدون شک همه افرادی که اهل گردش و تفریح هستند نام این شهر زیبا و توریستی را برای یکبار هم که شده شنیده‌اند. طبیعتی زیبا و جذاب با مناطقی بکر و دست نخورده در مجاورت کوه‌های سر به فلک کشیده تالش که هر ساله میزبان بسیاری از مهمانان و گردشگران است. این طبیعت زیبا منظره‌ای زیبا به ییلاق‌های معروف ماسال داده‌ است.

علاوه بر طبیعت رودخانه‌های پر آب، جنگل‌های انبوه و با شکوه، آبشارهای خروشان و از همه مهم‌تر آب و هوای کوهستانی همه و همه با هم یکدست شده‌اند تا چهره‌ای جذاب و دیدنی طبیعت را به معنای واقعی کلمه در ماسال گیلان ببینید.

علاوه براین، این ناحیه سرسبز از لحاظ تاریخی نیز قدمتی بسیار طولانی دارد. تا جایی که تاریخچه آن را به میلیون‌ها سال پیش نسبت داده‌اند. باستان‌شناسی‌های انجام شده در این شهر گورهای قدیمی، خرابه‌های برجا مانده و… را نشان می‌دهد که زمان آنها به سال‌های بسیار دور برمی‌گردد. این منطقه بکرو ییلاقی که یکی از بهترین جاهای دیدنی گیلان به شمار می‌رود، در ابتدا به صورت یک منطقه با آب و هوای خوش در کنار رود خالکایی معروف بود.

ماسال کجاست؟

اما رفته رفته با ورود امکانات و تجهیزات مدرن از تابعیت تالش خارج شد. با گسترش روزافزون آن و ساختن مراکز درمانی و فرهنگی و گردشگری متعدد در آن در سال ١٣٧٦ به عنوان شهرستان ماسال گیلان از تالش جدا شد. امروزه این شهر با داشتن ییلاقات فراوان و تاریخچه کهن به عنوان مقصدی محبوب برای گردشگری مسافران انتخاب می‌شود.

لازم به ذکر است که نام دیگر این شهر کوه‌وار است. نزدیکی این منطقه به کوه‌های تالش دلیل نامگذاری این منطقه به این نام است. علاوه بر اسامی ذکر شده در بالا نام رود کنار هم در گذشته از طرف اهالی بر روی آن گذاشته شده است.

ماسال کجاست؟

استان گیلان، شمال غربی رشت محل واقع شدن این شهر است. این شهر در حدود ٦٠ کیلومتر از تالش و ٥٥ کیلومتر از رشت فاصله دارد.

آدرس ماسال روی نقشه گوگل مپ

مسیر دسترسی به ماسال گیلان

موقعیت جغرافیایی این شهر و واقع شدن آن در بخش غربی رشت موجب شده تا مسافران از نقاط گوناگون دسترسی راحتی به ماسال داشته باشند. در ابتدای سفر خود بايد مسير جاده قزوين – رشت را در نظر بگیرید. پس از رشت هم مسير جاده فومن را در پیش روی خود دارید. فومن و صومعه سرا را كه پشت سر گذاشتید، روستای كليبر و گوراب را می‌بینید. از اينجا به بعد مسير نزدیک‌تر می‌شود. در ادامه مسیر جاده اصلی را باید طی کنید و در آخر به ییلاقات این منطقه برسید.

پس از اینکه با آدرس و مسیر دسترسی به صورت کلی آشنا شدید می‌توانید برای به دست آوردن جزئیات بیشتر در مورد موقعیت مکانی آن و راه‌های دسترسی به این منطقه از روی نقشه گوگل مپ موقعیت آن را بررسی کنید. نقشه گوگل مپ می‌تواند راهنمای سفر به گیلان برای شما عزیزان باشد.

ییلاق اولسبلنگاه ماسال کجاست؟

ییلاق اولسبلنگاه ماسال

همانگونه که در بالا نیز اشاره شد روستای اولسبلنگاه ماسال یکی از بهترین جاهای دیدنی این منطقه است که به خصوص در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این ییلاق در استان گیلان، شهرستان ماسال، ٢٥ کیلومتری غربی این شهر قرار گرفته است.

فاصله شهرهای اطراف تا ماسال

موقعیت مکانی بسیار مناسب و خوش مسیر بودن این ناحیه از شمال موجب شده تا مسافران از شهرهای دور و نزدیک با طی مسافت‌‌های متفاوت به آن وارد شوند. در ادامه برخی از شهرها را با فواصل مکانی و زمانی به ماسال گیلان ذکر می‌کنیم:

  • فاصله تا رشت: مسافت ٥١ کیلومتری و زمان یک ساعت و هفت دقیقه‌ای
  • فاصله تا ماسوله: مسافت ٤٥ کیلومتری و زمان یک ساعته
  • فاصله تا انزلی: مسافت ٦٣ کیلومتری و زمان یک ساعت و ١٣ دقیقه‌ای
  • فاصله تا لاهیجان: مسافت ١٠١ کیلومتری و زمان دو ساعته
  • فاصله تا قلعه رودخان: مسافت ٤٥ کیلومتری و زمان یک ساعت و ١٢ دقیقه‌ای
  • فاصله تا جنگل گیسوم: مسافت ٤٣ کیلومتری و زمان ٤٩ دقیقه‌ای
  • فاصله تا رامسر: مسافت ١٧١ کیلومتری و زمان سه ساعته

فاصله تهران تا ماسال

تهران از جمله شهر‌های کشورمان است که ترجیح ساکنانش در تعطیلات، سفر به خطه شمال است. اگر مقصد سفر شما رو به این شهر دوست‌داشتنی و جذاب است خوب است بدانید از تهران تا ماسال گیلان مسافتی ٣٦٤ کیلومتری را باید طی کنید. این مسافت در مدت زمان ٤ ساعت و ٤٧ دقیقه با خودرو قابل پیمایش است.

فاصله ماسال تا دریا

بسیاری از مسافران نیز پس از دیدن ییلاق‌های این شهر و تفریح در طبیعت زیبای آن راهی دریا می‌شوند. از این شهر تا دریا مسافتی ٥٠ کیلومتری را در پیش دارید.

زندگی در ماسال

زندگی در ماسال

زندگی در این شهر به مانند دیگر شهرهای کشورمان جاری است. اما در ییلاقات و مناطق مرتفع‌تر مردم به گونه‌ای ساده‌تر زندگی می‌کنند. نژاد مردم ماسال برگرفته از قوم تالش است. زبان و گویش آنها نیز به صورت تالشی است. با اینکه این گویش در گذر زمان دچار فراز و نشیب‌های فراوان بوده اما همچنان اصالت خود را در میان این قوم تالشی حفظ کرده است.

جمعیت این شهر و اطراف آن طبق آخرین سرشماری در حدود ٥٢ هزار نفر اعلام شده است. مردم با سن بیشتر در روستاها به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و جوان‌تر برای کار به شهرها مهاجرت می‌کنند. دامپروری و کشاورزی اهالی روستا شامل پرورش طیور، گاو، گوسفند، برنج‌کاری و.. می‌شود. همچنین لبنیات این منطقه مانند شیر، پنیر، ماست و .. در بین مردم شمال از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

در میان شغل‌هایی که در بالا نام بردیم پرورش زنبور عسل و تولید عسلی با کیفیت و کوهستانی از دیگر مواردی است که روستاییان از آن برای امرار معاش استفاده می‌کنند. خلاصه اینکه زندگی در این منطقه باصفا و ییلاقات آن با زیبایی و شور و حرارتی در دامان کوهستان جاری و ساری است.

دین و مذهب مردم ماسال

مردم این منطقه نیز مانند دیگر مردم ایران از دین اسلام پیروی می‌کنند. مذهب آنها نیز ترکیبی از شیعه و سنی است.

صنایع دستی و سوغات ماسال گیلان

همانگونه که در بالا نیز ذکر کردیم اقتصاد و درآمد مردم منطقه بیشتر بر پایه دامپروری بنا شده است. برنج، عسل، مرکبات، لبنیات از مهم‌ترین محصولات تولیدی اهالی شهر و روستای این منطقه هستند. علاوه بر این، اهالی روستا و شهرها با تولید صنایع دستی مخصوص به خود مانند شال بافی، گلیم‌بافی، حصیر‌بافی، ابریشم‌بافی، چوب‌تراشی و.. نقش عمده‌ای در رشد اقتصادی منطقه دارند. این صنایع دستی در بازارهای هفتگی به فروش می‌رسند.

همچنین انواعی از سوغاتی‌های مختلف برای خرید وجود دارد. تنوع سوغاتی در این منطقه به حدی زیاد است که محال است با دست خالی و بدون خرید به شهر و دیار خود بازگردید. اگر اهل صنایع دستی هستید می‌توانید از محصولات شال‌بافی، حصیر‌بافی و گلیم بافی خرید کنید.

همچنین اگر اهل خرید سوغاتی‌های خوردنی هستید می‌توانید از نان‌های سنتی مخصوص این منطقه برای سوغاتی به عزیزانتان استفاده کنید. نان زرین در ماسال گیلان و منطقه شاندرمن تولید می‌شود. دارچین، گردو، زردچوبه و دیگر مواد، عناصر اصلی تشکیل دهنده این نان هستند. طعم و بوی هوس برانگیز این نان قطعا شما را به خرید تشویق می‌کند.

لباس‌‌های مختلف سنتی و پشمی با نقش‌های سنتی از دیگر صنایع و سوغاتی هستند که در سفر به این شهر می‌توانید به عنوان سوغاتی از آنها استفاده کنید.

جنگل گیسوم رشت
ادامه مطلب

از دیگر محصولات و صنایع دستی می‌توان به تولیدات چوبی اشاره کرد. انواعی از وسایل و ظروف چوبی با نقش و طرح‌های مختلف برای خرید مهمانان و مسافران در مغازه‌ و فروشگاه‌های این شهر برای خرید یافت می‌شود.

آب و هوای ماسال

آب و هوای ماسال

بدون تردید آب و هوای این ناحیه کوهستانی یکی از دلایل جذب گردشگران به این منطقه است. حتی تصور این آب و هوا و نفس کشیدن در آن حال آدم را عوض می‌کند. آب و هوای این منطقه کوهستانی نیز به مانند دیگر مناطق شمالی مرطوب است. اما زمانی که به ارتفاعات و ییلاقات می‌روید از رطوبت کاسته و آب و هوایی سرد برآن حاکم می‌شود. در ادامه آب و هوای ماسال گیلان و ییلاقات آن را به تفکیک فصل‌ها شرح می‌دهیم:

  • بهار: فصل زیبای بهار در همه جا رنگ بوی خاص خود را دارد. هوای بهاری با طراوت به همراه آواز پرندگان و شکوفه‌های تازه متولد شده موجب شده تا بسیاری از مسافران بهار را برای رفتن به این منطقه انتخاب کنند. ناگفته نماند در فصل بهار در ارتفاعات ماسال هنوز هم برف‌های باریده در زمستان را می‌توان دید.
  • تابستان: با اینکه در تابستان خود شهر ماسال گیلان از رطوبت بالایی برخوردار است اما ارتفاعات آن با داشتن آب و هوای کوهستان و نیمه مرطوب مکانی مناسب برای سفر و تفریح هستند. در این فصل خنکای هوا را همچنان با تمام وجود در ییلاقات احساس خواهید کرد.
  • پاییز: درست است که در پاییز بارش‌ها در شمال کشورمان دوباره شروع می‌شود ولی رنگ‌های زرد و نارنجی نشسته بر روی برگ‌ها طبیعتی متفاوت از سایر فصل‌ها به ماسال گیلان می‌دهد. اگر علاقه‌مند به دیدن مه صبحگاهی و رنگ‌های گرم و زیبا هستید پاییز فصل مناسبی برای سفر به این شهر است.
  • زمستان:تعداد کمی از افراد سفر به شمال را آن هم در فصل زمستان ترجیح می‌دهند. نواحی کوهستانی شمال در زمستان به صورت کامل با برف پوشانده می‌شود. اگر قصد سفر به این منطقه دیدنی را در این فصل دارید حتما تجهیزات مناسب با خود به همراه داشته باشید.

در مجموع می‌توان گفت فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز زمان‌های مناسبی برای سفر به ییلاقات این شهر است.

بهترین روستاهای ماسال گیلان

یکی از دلایلی که مسافران به سمت این ناحیه از شمال جذب می‌شوند و آرزوی بودن در آن برای یک شب را دارند روستاهای زیبا و ییلاقی آن هستند. این روستاها با داشتن آب و هوای کوهستانی و ظاهری زیبا و منحصر به فرد مکان‌های مناسب برای تجربه یک زندگی روستایی و لذت بردن از آب و هوای این منطقه هستند.

بهترین روستاهای ماسال

این روستاهای زیبا با قرار گرفتن در ارتفاعی بالاتر نسبت به نقاط دیگر مناظری شگرف از طبیعت را در پیش چشمان شما قرار می‌دهند. بدون تردید شبی را سپری کردن در این ییلاقات تجربه‌ای گران‌بها و ماندگار را برای شما برجای می‌گذارد که تا سال‌های سال از مرورش لذت خواهید برد. در ادامه برخی از مهم‌‌‌ترین این روستاها را نام می‌بریم:

1- روستای تلارگاه

یکی از ییلاقات این منطقه گردشگری ییلاق و روستای تلارگاه است. در این ییلاق همه زیبایی‌ها با هم یکجا جمع شده‌اند و مناظری کم‌نظیر را خلق کرده‌اند. در حقیقت آسمان، زمین، خورشید، طبیعت و دشت‌های منطقه همگی تصویری زیبا را از این منطقه در برابر دیده‌گان شما قرار می‌دهند. وجود مه در این منطقه و آب و هوای مرطوب و کوهستانی آن موجب شده تا این ییلاق به عنوان یکی از محبوب‌ترین ییلاق‌ها از سوی مسافران انتخاب شود.

2- ییلاق ملومه

از دیگر روستاها و ییلاقات معروف و مشهور این منطقه می‌توان به ییلاق ملومه اشاره کرد. ییلاقی که به نسبت سایر ییلاق‌ها در آن خانه‌های روستایی بیشتری را می‌توان دید. دشت، دره، کوه و طبیعت در کنار آب و هوای مطبوع، این روستا را به منطقه‌ای مناسب برای اتراق چند روزه تبدیل کرده است.

خانه‌های زیبا و کاملا روستایی این منطقه محلی مناسب برای سپری کردن شبی پر از آرامش و راحتی است.

  • آدرس ییلاق ملومه: گیلان، دیلمان، ١٣٧ کیلومتری ماسال، ییلاق ملومه

3- ییلاق خندیله پشت

قرار گرفتن روستای خندلیه در میان کوه‌های بلند و در ارتفاعی بالا موجب شده تا به نسبت دیگر ییلاق‌ها آب و هوایی سردتر بر آن حاکم باشد. خنکی هوا به حدی است که به راحتی می‌توان در تابستان سرمای آن با تمام وجود حس کرد. پس در فصل تابستان در سفر به این ییلاق حتما لباس گرم و مناسب را با خود به همراه بیاورید.

4- ییلاق اسپی دشت

ییلاق اسپی از آن دسته ییلاق‌ها است که در هر فصلی از سال زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد. نام اسپی را از آن رو بر روی این منطقه گذاشته‌اند كه اسب‌های زیاد و وحشی زیبایی در اين منطقه در بیشتر مواقع در حال دویدن هستند.

شاید یکی از بهترین تفریحات در این منطقه همین تماشای اسب‌های آزاد و وحشی در طبیعت و دشت‌های پهناور باشد. از دیگر دیدنی‌های این منطقه که مطمئنا در کمتر جایی می‌توان دید تلاقی ابرها در فاصله‌ای نزدیک از زمین است. به طوری که دریایی بی‌کران از ابرها را در حال گذر از روستا به زیبایی هرچه تمام‌تر مشاهده می‌کنید.

  • آدرس ییلاق اسپی دشت: استان گیلان، ٢٠ کیلومتری ماسال، ییلاق اسپی دشت

5- روستای شنبه

یکی دیگر از ییلاقات این ناحیه که زندگی روستایی در آن کمتر به چشم می‌خورد روستای شنبه است. در این ییلاق کلبه‌های زیبای چوبی برای استراحت چوپانان وجود دارد. شغل مردم این منطقه بیشتر دامپروری است. در سفر به این منطقه هر روز صبح خود را می‌توانید با خوردن محصولات لبنی این گوسفندان سالم شروع کنید.

  • آدرس ییلاق شنبه : گیلان، منطقه گیلوان، ییلاق شنبه

6- ییلاق واشیار

ییلاق واشیار نیز به مانند دیگر ییلاق‌های ماسال از آب و هوایی خنک و مطبوع برخوردار است. علاوه بر این، آنچه این ییلاق را از بقیه مناطق جدا می‌کند وجود آبشاری زیبا و خروشان در آن است. با توجه به اینکه آب این آبشار در فصل تابستان نیز هنوز خنک است می‌توانید از آن به عنوان محلی برای شنا و آبتنی نیز استفاده کنید.

  • آدرس ییلاق واشیار: ماسال گیلان، شاندرمن، ییلاق واشیار

7- ییلاق شالما

یکی از روستاها و ییلاق‌هایی که در فاصله اندکی از شهر واقع شده ییلاق شالما است. رشته کوه‌های زیبا و با شکوه البرز به زیبایی این ییلاق را در محاصره خود قرار داده‌اند. در زبان مردم محلی شالما با نام سرچشمه آب‌ها شهرت دارد. در حقیقت در این منطقه ٥ چشمه زیبا با آبهای شفاف وجود دارد. آب این چشمه‌ها به دو رود چلسی و شالما سرازیر می‌شوند.

  • آدرس ییلاق شالما: استان گیلان، شهرستان ماسال، ١٢ کیلومتری غرب ماسال، ییلاق شالما

8- ییلاق خشکه دریا

ییلاق خشکه دریا نیز یکی دیگر از ییلاق‌های معروف است که در میان انبوهی از کوه‌ها با نام دشته واقع شده است. در واقع محل قرار گرفتن این ییلاق دره‌ای زیبا است که محل ترکیب و تلاقی چندین رود مهم است. با توجه به قرارگیری این ییلاق در ارتفاع زیاد (١٥٠٠ متری) همواره به خصوص در فصل تابستان از آب و هوایی خنک و فرح‌بخش برخوردار است.

  • آدرس ییلاق خشکه دریا: استان گیلان، شهرستان ماسال، ییلاقات غربی، منطقه خشکه دریا

9- ییلاق خان بند

یکی از زیباترین ییلاق‌های این شهر روستای خان بند است. در این ییلاق به راحتی می‌توانید حرکت سریع و زیبای ابرها را از نزدیک مشاهده کنید. به دلیل سرسبزی فوق‌العاده اين ييلاق از آن به عنوان محلی برای چرا و تغذيه دام‌ها و گوسفندان استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از نكات جالب توجه اين ييلاق قرار گرفتن آن در مرز هوایی گیلان و اردبیل است.

بهترین جاهای دیدنی ماسال

در سفر به این ناحیه توریستی فقط مجبور به دیدن روستاها و ییلاق‌های آن نیستید. سفر به این منطقه همراه با دیدن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیگری نیز است. از جمله این جاها می‌توان به مکان‌های زیر اشاره کرد. همچنین این جاهای دیدنی در زمره بهترین جاهای دیدنی این منطقه گردشگری جای دارند:

ییلاق اولسبلنگاه

1- ییلاق اولسبلنگاه

یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان از دید مسافران و گردشگران همین ییلاق اولسبلنگاه است. نام اولسبلنگاه برگرفته از درختی در این منطقه در ارتفاعی زیاد است. تعریف دیگری که از اولسبلنگاه شده به معنای مکانی برای روییدن درخت ممرز است.

هتل دلتا گرگان، پروژه ای مدرن در خطه سرسبز شمال
ادامه مطلب

این منطقه به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و خنک مقصدی مناسب برای سفرهای تابستانه است. بسیاری از گردشگران برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان به این منطقه ییلاقی سفر می‌کنند. در حقیقت قرار گرفتن این روستا در ارتفاع زیاد (١٤٩٠ متری) موجب حاکم شدن آب و هوای خنک و مطبوع بر آن شده است.

این ارتفاع به قدری زیاد است که از بالا دست آن می‌توانید شهر و اطراف را به راحتی به نظاره بنشینید. علاوه بر آب و هوا، معماری زیبای روستا و سادگی آنها در نوع خود کم‌نظیر است. مصالح ساختمان‌های روستا از جنس چوب است. فناوری‌های امروزی در این روستا هنوز زیاد به چشم نمی‌خورد . مردم این منطقه برای روشنایی خانه‌های خود از موتور برق یا صفحه‌های خورشیدی استفاده می‌کنند.

2- ییلاق سوئه چاله

از روستای سوئه چاله با نام ییلاق سوئه چاله نیز نام می‌برند. ییلاقی زیبا که سقف‌های خانه‌های آن با رنگ‌های زیبایی رنگ‌آمیزی شده‌اند. سوئه چاله در گویش و لهجه مردم این منطقه مکانی است که در آن گیاهان گلپر و خنجری رشد می‌کنند.

طبیعت زیبا و با صفای این روستا در کنار خانه‌های زیبا با سقف‌های رنگی منظره‌های زیبا و کم‌نظیر را به سوئه چاله داده‌اند. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید زمانی را انتخاب کنید که روستا غرق در ابرهای زیبا و لطیف شده است.

  • آدرس ییلاق سوئه چاله: استان گیلان، شهرستان ماسال، چهار کیلومتری ییلاق اولسبلنگاه، ییلاق سوئه چاله

3- بام سبز ماسال

پس از اقامت در بهترین هتل های گیلان بام ماسال گیلان مکانی است که بر بلندای آن شهر را خواهید دید. ارتفاع این منطقه به حدی زیاد است که بر فراز آن می‌توانید بخش‌های زیادی از این شهر، بندر انزلی، صومعه سرا و… را ببینید. نسیم خنکی که بر بلندای بام شما را نواش می‌دهد بسیار روح‌بخش و فرح بخش است. همچنین از این بالا، کوه‌های غرق شده در مه و ابر تالش را به زیبایی هر چه تمام‌تر خواهید دید.

جالب است بدانید مسیری که به بام سبز ماسال منتهی می‌شود بسیار زیبا و چشم‌نواز است. درخت‌های دو طرف مسیر منظره‌ای زيبا و سرسبز را برای یک پیاده‌روی عصرگاهی فراهم كرده‌اند.

خلاصه اینکه قرار گرفتن این منطقه در ارتفاعی بالا حجم زیادی از زیبایی‌ها از جمله غروب زیبا در میان ابرهای در هم تنیده را به شما نشان می‌دهد.

  • آدرس بام سبز: استان گیلان، یک کیلومتری جنوب غربی شهرستان ماسال

4- دشت آلنزه

دشت آلنزه ماسال

اگر در سفر به این منطقه زیبا به دنبال دیدن روستا و ییلاقی بکر و دست نخورده هستید ییلاق آلنزه پیشنهاد ما برای شما است. این ییلاق در میان کوه‌های زیبای شاندرمن واقع شده است. یکی از جذابیت‌های این ییلاق وجود درختانی کهن مانند درختان افرا با قدمت ٢٠٠ سال است.

دشت آلنزه همان جایی است که تلفیقی از دشت و جنگل انتظار دیدن شما را می‌کشد. دشتی وسیع در قلب جنگل‌های زیبای گیلان که دارای طبیعتی بکر و خاص است. اکسیژن در دشت آلنزه به صورت کاملا خالص و پاک وارد ریه‌هایتان می‌شود. به دلیل سخت بودن دسترسی، این دشت همچنان و برخلاف نقاط دیگر دست نخورده و بکر باقی مانده است.

هر ساله مسافران زیادی به قصد دیدن چشمه‌ها، درخت‌های افرای کهن و دیگر زیبایی‌های طبیعی آن راهی این منطقه خوش آب و هوا می‌شوند.

فصل بهار و تابستان بهترین فصل برای رفتن به دشت آلنزه است. در این فصل آبی آسمان را بهتر از هر وقت دیگری می‌بینید. اسب‌های وحشی که در فضای وسیع دشت در حال دویدن هستند صحنه‌ای رویایی را برای شما خلق می‌کند.

  • آدرس ییلاق دشت آلنزه: استان گیلان، ماسال، شاندرمن، بیتم، ییلاق آلنزه

سایر جاهای دیدنی ماسال گیلان

جاهای دیدنی ماسال

به جز مواردی که در بالا ذکر کردیم در طبیعت زیبای این ناحیه از شمال جاذبه‌های دیگری نیز برای تفریح و گردش وجود دارد. در ادامه برخی دیگر از جاهای دیدنی این شهر را نام می‌بریم:

1- آبشار تولی نسا

آبشار تولی نسا آبشاری با ارتفاع ١٠ متر و دارای طبیعتی زیبا و دیدنی است. آب این آبشار از ارتفاع زیاد جاری می‌شود و با شدت بر روی صخره‌ها و سنگ‌های پایین دست می‌کوبد. صدای گوش‌نواز و آرامش طبیعت اطراف آبشار شما را برای ساعت‌ها در خلوتی دلپذیر فرو می‌برد.

لازم به ذکر است که برای رفتن به این آبشار باید از ماشین‌های مخصوص مانند آفرود استفاده شود. البته اگر ماشین آفرود در دسترس ندارید جاده مال‌رو نیز در رسیدن شما به آبشار با یک پیاده‌روی دو ساعته کمک می‌کند.

همچنین اگر در فصل تابستان راهی این آبشار می‌شوید می‌توانید در خنکای آب دلپذیر آبشار یک آب تنی و شنای حسابی نیز داشته باشید. برای رفتن به این آبشار حتما زمانی را انتخاب کنید که از بارش باران خبری نیست. چرا که بارش برف و باران در جاده و زمین اطراف آبشار آن را بسیار لیز و لغزنده می‌کند.

  • آدرس آبشار تولی نسا: استان گیلان، شهرستان ماسال

2- منطقه باستانی اسبه ریسه

علاقه‌مندان به دیدن آثار باستانی می‌توانند در سفر به ماسال گیلان زیبا بازدید از منطقه باستانی اسبه ریسه را در برنامه گردشگری خود جای دهند. این منطقه در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده است. تاریخچه این منطقه باستانی به هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. از جمله مواردی که در این ناحیه کشف شده می‌توان به اتاق‌های مسکونی، دیوارهای دفاعی، سنگ‌های رودخانه، گورستان با نام گوردخمه مربوط به زمان هخامنشیان و.. اشاره کرد.

پس از بازدید از این منطقه هم می‌توانید به روستایی در نزدیکی آن بروید و روزی را با مردم روستا و صحبت کردن با آنها سپری کنید.

  • آدرس منطقه باستانی اسبه ریسه: استان گیلان، شهرستان ماسال، بخش مرکزی، دهستان حومه، روستای اسبه ریسه

3- مشهد میرزا کوچک خان

در فاصله ٤٥ کیلومتری این شهر جایی با نام مشهد میرزا کوچک خان قرار گرفته است. با رفتن به اين مكان علاوه بر اينكه محل شهادت ميرزا كوچک خان را مي‌بينید، از آب و هوای خاص و و البته سرد منطقه نیز برخوردار خواهيد شد. اين مكان در ارتفاعي ٢٣٠٠ متری از سطح دريا قرار گرفته و به همین دليل دارای آب و هوایی ییلاقی و خنک است.

  • آدرس مشهد میرزا کوچک خان: استان گیلان، شهرستان ماسال، ٤٥ کیلومتری ماسال، گردنه گیلوان

4- باغ پرندگان

اگر اهل دیدن پرندگان زیبا و متنوع آن هم در آب و هوای خوش و مفرح هستید حتما از باغ پرندگان این منطقه گردشگری و توریستی دیدن کنید. باغ پرندگان در منطقه اسب ریسه قرار گرفته است. از جمله پرندگان مهم و زیبایی که در باغ نگهداری می‌شود می‌توان به طاووس، قرقاول، خروس و دیگر پرنده‌های تزئینی اشاره کرد. زیبایی بی حد و حصر طاووس را می‌توانید در طبیعت ماسال گیلان و در این باغ پرندگان از نزدیک ببینید.

جالب است بدانید در کنار باغ پرندگان یک مجموعه رفاهی برای پذیرایی و اقامت مهمانان نیز در نظر گرفته شده است تا اگر تمایل دارند شبی آرام را در طبیعت منطقه سپری کنند. پس اگر عصر به این منطقه رسیدید نگران نباشید فضا و امکانات لازم برای اقامت شما فراهم شده است.

  • آدرس باغ پرندگان: استان گیلان، شهرستان ماسال، بعد از متل ییلاقی رامینه، سه راهی اول، سمت چپ، روستای ماسوله خانی

5- غار آویشو

غار آویشو یکی از قدیمی‌ترین غارهای این منطقه است. این غار یکی از ١٧ غار موجود در منطقه است.  آویشو در زبان تالشی به معنای فرو رفتن آب است. نام غار از چشمه‌ای با همین نام در نزدیکی غار گرفته شده است. قدمت این غار را حدود ٧٥ میلیون سال پیش تخمین زده‌اند. در ابتدای ورود به غار با سبزه و خزه‌هایی که غار را پوشانده مواجه می‌شوید.

یکی از زیبایی‌های این غار وجود هفت چشمه خروشان در آن است. همچنین قندیل‌های آهکی سقف غار زیبایی دو چندانی به غار داده‌اند. با توجه به جاری بودن آب در غار در هنگام بازدید آن حتما وسایل و تجهیزات مناسب مانند لباس ضد آب و چکمه و دیگر ابزار و وسایل غارنوردی را به همراه داشته باشید.

  • آدرس غار آویشو: استان گیلان، شهرستان ماسال، بخش شاندرمن، دهستان شاندرمن، روستای سیاهمرد

6- آبشار رامینه

از دیگر جاذبه‌هایی که در سفر به این شهر باید از آن دیدن کنید آبشار زیبا و جذاب رامینه است. پوشش گیاهی مناسب، درختان سر به فلک کشیده در کنار آب خروشان آبشار فضایی با ابهت و با شکوه را ایجاد کرده‌اند. به طوری که می‌توانید ساعت‌ها در آرامش آبشار خود را غرق در آرامش و لحظات خود را به زیبایی هرچه تمام‌تر سپری کنید.

مقایسه هتل سالاردره ساری و هتل 4 ستاره میزبان بابلسر
ادامه مطلب

ارتفاع آبشار رامینه در حدود ٦٠٠ متر است. با توجه به قرار گرفتن این آبشار در شیبی زیاد حتما باید برای رسیدن به آن بخشی از مسیر را پیاده طی کنید. پس قبل از سفر از سلامت جسمی خود به صورت کامل مطمئن شوید و وسایل لازم مانند کفش و لباس مناسب را با خود به همراه داشته باشید.

شما می‌توانید در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید و خنکای آب آبشار را با تمام وجود احساس کنید. لازم به ذکر است در اطراف آبشار رامینه هتلی با همین نام برای اقات مهمانان نیز وجود دارد.

  • آدرس آبشار رامینه: استان گیلان، شهرستان ماسال

7- محوطه شهرگاه ماسوله خونی

اگر در سفر به این بخش از طبیعت سرسبز شمال، علاقه‌مند به دیدن مناطق تاریخی هستید محوطه شهرگاه ماسوله خونی یکی از بهترین و تاریخی‌ترین جاهای این منطقه است. قدمت این مجموعه تاریخی به هزاره قبل از میلاد می‌رسد. این روستای تاریخی دارای آب و هوایی مطبوع و روح‌نواز در فصل بهار و تابستان است. به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع زیاد در بیشتر زمان‌های سال پوشیده از ابر و مه است.

مردم روستا نیز زندگی ساده و بی‌آلایشی دارند. قطعا شبی سپری کردن در این روستا تجربه‌ای کم‌نظیر از سفر به ماسال را در اختیار شما قرار می‌دهد. با توجه به شرایط بد آب و هوایی ماسال در زمستان و سردسیر بودن این منطقه فصل زمستان را برای آمدن به این منطقه انتخاب نکنید.

لازم به ذکر است که در نزدیکی این روستا مکانی با نام قلعه رودخان نیز برای تفریح و سیاحت وجود دارد.

  • آدرس محوطه شهرگاه ماسوله خونی: استان گیلان، شهرستان ماسال، بخش مرکزی، دهستان ماسال، روستای ماسوله خونی

8- قلعه کول

از دیگر جاهای تاریخی این شهر می‌توان از قلعه کول نام برد. قلعه‌ای که قدمت و اصالت آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. روستای تاس کوه محل قرار گیری این قلعه است. با اینکه این قلعه در گذشته دارای اهمیت فراوانی بوده و دارای معماری کم‌نظیری برای حکومت شاهان ساسانی بوده امروزه چیز زیادی از آن باقی نمانده است. اگر علاقه‌مند به دیدن جاهای تاریخی هستید بازدید از این قلعه را در برنامه خود جای دهید. بدون شک این قلعه داستان‌های زیادی از رشادت‌های سربازان و دلاوران ایرانی را در خود نهان کرده است.

  • آدرس قلعه کول: استان گیلان، شهرستان ماسال، بخش مرکزی، دهستان ماسال، روستای قلعه کول (روستای تاسکوه)

9- پارک ساحلی ماسال گیلان

یکی از زیباترین مناطق این شهر پارک ساحلی است. این پارک در مجاورت رودخانه خالکایی واقع شده است. در این پارک علاوه بر بهره‌مندی از آب و هوای خوش و مفرح از امکانات متنوع آن نیز مانند آلاچیق، فضای سبز، وسایل بازی بچه‌ها و… نیز می‌توانید استفاده کنید.

فضای بزرگ و وسیع پارک مناسب برای یک پیک‌نیک دسته‌جمعی در کنار دوستان و خانواده است. در وسط رودخانه خالکایی یک خشکی به صورت جزیره‌ای کوچک و دنج جا خوش کرده است. در روی این جزیره درختی زیبا و سرسبز رشد کرده است. این درخت پناهگاهی برای لانه‌سازی و زندگی پرندگان جزیره کوچک است.

  • آدرس پارک ساحلی: استان گیلان، شهرستان ماسال، کنار رودخانه خالکایی

10- پارک جنگلی ریزه‌مندان

پارک جنگلی ریزه‌مندان یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی در خطه سرسبز شمال است. وسعت پارک ریزه‌مندان بالغ بر ٢٠٠ هکتار است. آنچه این پارک را به مکانی تفریحی و پرطرفدار تبدیل کرده است وجود امکانات کمپینگ و گردشی برای اتراق گردشگران است. شما به راحتی می‌توانید بساط چادر و کبابی خوش عطر و طعم در این مکان برپا کنید.

در کنار رعایت دیگر مسائل زیست محیطی در نظر داشته باشید که برپایی آتش در دل طبیعت صدمه‌ای زیاد و جبرا‌ن‌ناپذیری را به آن  می‌زند که تا سال‌های سال قابل جبران نیست. این پارک جنگلی در فصل تابستان از آب و هوایی خنک برخوردار است. به همین دلیل بسیاری از گردشگران در فصل تابستان برای بهره‌مندی از آب و هوای خنک و داشتن لحظاتی آرام و خوش در کنار طبیعت سرسبز، این منطقه را انتخاب می‌کنند.

  • آدرس پارک جنگلی ریزه‌مندان: استان گیلان، شهرستان ماسال

آرامگاه ها و زیارتگاه های ماسال

آرامگاه ها و زیارتگاه های ماسال

1- بقعه آقا سید رضا دلیجان

سفر به ماسال گیلان تنها محدود به دیدن طبیعت و جاذبه‌های تاریخی آن نمی‌شود. بقعه سید آقا رضا دلیجان با قرار گرفتن در روستای دیله جان مکانی معنوی برای زیارت مسافران و گردشگران محسوب می‌شود. در این مکان یکی از نوادگان امام موسی دفن شده است.

بسیاری از مراسم مردم روستا مانند عاشورا، تاسوعا و.. در محوطه این آرامگاه برگزار می‌شود.

  • آدرس بقعه آقا سید رضا دلیجان: استان گیلان، شهرستان ماسال، دهستان شیخ نشین، روستای دلیجان

2- بقعه آقا سید مهر علی و سید رضا علی

یکی دیگر از مکان‌های زیارتی و معنوی در روستای زیبای شالما قرار گرفته است. علاوه بر زیارتی معنوی در این بقعه از زیبایی‌های طبیعی اطراف آن و همچنین آب و هوای مناسب روستا هم بهره‌مند می‌شوید. در این بقعه که محل دفن یکی از نوادگان حضرت امام کاظم است آثار هنری دست مردمان این منطقه را می‌توان دید.

در این بارگاه نیز به مانند بقعه آقا سید رضا دلیجان مراسم و آئین‌های مختلف مذهبی در روزهای خاصی از سال برگزار می‌شود.

  • آدرس بقعه آقا سید مهرعلی و سید رضا علی: استان گیلان، شهرستان ماسال، روستای شالما

3- امامزاده شفیع

یکی دیگر از آرامگاه‌های مقدس و متبرک در این شهر امامزاده شفیع است. این امامزاده در روستایی با همین نام واقع شده است. این مکان نیز به مانند دو بقعه بالا محل دفن یکی از نوادگان امام موسی کاظم است.

قدمت بازسازی این آرامگاه به دوران صفویان می‌رسد. این زمان بازسازی نشان از قدمت بالای این امامزاده دارد. این بقعه و طبیعت زیبای اطراف آن فضایی آرامش‌بخش را برای لحظاتی خلوت کردن با خود و خدای مهربان فراهم کرده است.

  • آدرس امامزاده شفیع: استان گیلان، شهرستان ماسال، بخش شاندرمن، روستای امامزاده شفیع

4- بقعه سید صفی‌الدین میرمحله

روستای میر محله مکانی است که بقعه سید صفی‌الدین را می‌توانید در آن زیارت کنید. بقعه این امامزاده از معماری زیبایی برخوردار است. کاشی‌کاری‌های ظریف روی بقعه حکایت از هنر زیبای هنرمندان این منطقه را دارد.

  • آدرس بقعه سید صفی‌الدین میر محله: استان گیلان، شهرستان ماسال، روستای میر محله

سوالات متداول

فاصله تهران تا ماسال چقدر است؟

از تهران تا ماسال مسافتی ٣٦٤ کیلومتری را باید طی کنید.

بهترین ییلاق ماسال گیلان کجاست؟

بهترین ییلاق های ماسال شامل ییلاق اولسبلنگاه، ییلاق سوئه چاله، ییلاق شالما و دشت آلنزه هستند.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را هر چند گذرا با ماسال گیلان، آدرس این منطقه، ییلاق‌ها و دیگر ویژگی‌های آن آشنا کنیم. زیبایی‌هایی این شهر به قدری متنوع و زیاد هستند که در چند صفحه و با زبان قابل وصف نیستند. امیدواریم این توضیحات راهنمای سفر به رشت و اطراف آن برای شما عزیزان باشد. پس شما نیز این شهر و ییلاقات آن را در لیست برنامه گردشگری خود قرار دهید تا هم خود حال و هوایی عوض کنید و هم به اقتصاد  گردشگری منطقه کمکی کرده باشید. همچنین اگر تجربه سفر به این شهر زیبا، دیدنی و خوش آب و هوا را دارید منتظر شنیدن نظرات ارزشمند شما هستیم.

همچنین قبل از سفر به این شهر و تفریح در طبیعت بکر و زیبای آن یکی از هتل های گیلان را به انتخاب خود رزرو و اقامتی راحت و بدون دغدغه را در آن تجربه کنید. در ضمن هتل های رشت نیز با تنوع و امکانات رفاهی مطلوب، مناسب برای اقامت چند روزه در گیلان زیبا و بازدید از مناطق گردشگری آن از جمله ماسال هستند.

تصاویر شهرستان ماسال گیلان

تا اینجای مقاله سعی کردیم ذهن و خیال شما را به این منطقه رویایی ببریم و آشنایی کوتاهی با این شهر و ییلاقات آن داشته باشد. در ادامه برخی از تصاویر و عکس‌های ماسال گیلان را به شما عزیزان ارائه می‌دهیم. زیبایی این عکس‌ها خود گویای همه آنچه در طبیعت منطقه می‌گذرد است.

عکس ماسال گیلان

تصاویر ماسال گیلان

ماسال گیلان

تصاویر شهرستان ماسال

4.2/5 - (53 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر