خانه >> ایرانگردی >> آبشار شلماش؛ عکس، مسیر دسترسی و بهترین فصل بازدید!
عکس آبشار شلماش سردشت

آبشار شلماش؛ عکس، مسیر دسترسی و بهترین فصل بازدید!

امروز را می‌خواهیم در دیار کرد زبانان غرب ایران به تفریح و سیاحت در آبشار شلماش بپردازیم. وقتی صحبت از آذربایجان غربی و شرقی به میان می‌آید اهالی ترک زبان را به یاد می‌آوریم، اما بهتر است بدانید بخش‌های بزرگی از این خطه را برادران و خواهران دلیر کرد، تشکیل داده‌اند. از مرکز استان آذربایجان غربی و کردستان تا این جاذبه فاصله زیادی نیست؛ فاصله ارومیه تا آبشار شلماش و فاصله سنندج تا شلماش فرصت تفریح یک‌روزه در کنار عروس زیبای سردشت به گردشگران می‌دهد.
با رزرو هتل در بهترین هتل های ارومیه و بازدید از این شهر و جاذبه‌های اطراف آن، فرصت تفریح و گردش در دل بخشی از بهترین‌های ایران را به خودمان هدیه می‌دهیم. آماده شوید تا با هم ببینیم آبشار شلماش کجاست؟ و فاصله سردشت تا آبشار شلماش یکی از زیباترین آبشار‌های شمال غرب کشور چقدر است.

فاصله سنندج تا شلماش چقدره؟

اگر از شهر زیبای سنندج راهی بازدید از آبشار رؤیایی شلماش هستید مسیری در حدود ۳ ساعت پیش روی شماست. از سنندج تا شلماش ۳۰۵ کیلومتر فاصله وجود دارد.

فاصله ارومیه تا آبشار شلماش

بعد از گردش در جاهای دیدنی ارومیه، هوس آبتنی در آبشار زیبای شلماش می‌تواند شما را راهی اینجا کند. از ارومیه تا آبشار ۲۴۸ کیلومتر فاصله وجود دارد.

فاصله سردشت تا آبشار شلماش

شهر زیبای سردشت در همسایگی آبشار شلماش قرار دارد و از مرکز شهر تا این جاذبه گردشگری ۱۰ کیلومتر فاصله وجود دارد.

آبشار شلماش کجاست؟

آبشار شلماش کجاست؟

اما ببینیم آبشار شلماش کجاست؟ جایی که وصف آن هر گردشگر طبیعت دوستی را مشتاق بازدید می‌کند. آبشار رؤیایی شلماش در نزدیکی روستای شلماش، بخش مرکزی شهر سردشت، استان آذربایجان غربی قرار دارد. این آبشار در کنار دره‌‌ای زیبا و در همسایگی مردم کرد زبان این استان است.

آبشار شلماش نام خود را از زبان کردی به معنای سنگ بزرگ گرفته است. این آبشار از جاهای دیدنی سردشت است و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

عمق آبشار شلماش چقدر است؟

عمق آبشار شلماش

آبشار شلماش به‌صورت آبشاری سه طبقه است و برای رسیدن به آن مسیری کوهستانی به‌صورت ۴۰۰ پله پیش روی شماست. آبشار شلماش از بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است و از ارتفاع بیش از ۵۰ متری به پایین سرازیر می‌شود.

آبشار کلوگان تهران، تنفسی زیر گوش پایتخت
ادامه مطلب

بهترین زمان دیدن آبشار شلماش

بهترین زمان دیدن آبشار شلماش

سردشت شهری مرزی در شمال غرب کشور است و یکی از سردترین شهرها در روزهای سرد زمستان شناخته می‌شود. اگر مهارت و شرایط طبیعت‌گردی در فصل یخ‌بندان این منطقه را دارید پیشنهاد می‌کنیم چهره شیشه‌ای و یخی این جاذبه را از دست ندهید. وجود پوشش گیاهی انبوهی در اطراف آبشار و ترکیب این عروس زیبا با رنگ‌های جذاب پاییز این جاذبه را بیش از هر زمانی دل‌فریب‌ می‌سازد.
اما اگر به دنبال لذت‌بردن از تماشای آبشار بلند شلماش در شرایط جوی مساعد و دلپذیر هستید، بهتر است نیمه اول سال به‌ویژه ابتدای اردیبهشت تا اوایل پاییز به اینجا بیایید. بهار و تابستان اینجا به بهشتی با طراوت می‌ماند که دل کندن از آن کار هر کسی نیست و چاره‌ای ندارید جز لذت‌بردن و در حیرت ماندن از ساخته خداوند.

مسیر دسترسی به آبشار شلماش سردشت

مسیر دسترسی به آبشار شلماش سردشت

مسیر دسترسی از مرکز استان آذربایجان غربی به سمت آبشار بیش از ۳ ساعت به طول می‌کشد. این آبشار در جنوب ارومیه و در جوار مرز ایران و عراق قرار دارد. از ارومیه با عبور از شهر مهاباد و سردشت و سپس قرار گرفتن در مسیر روستای مراغان به اینجا می‌رسید.
از جایی که ماشینتان را پارک می‌کنید تا رسیدن به این آبشار، حدود ۲۰ متر فاصله وجود دارد و با عبور از مسیری سبز و جنگلی پوشیده از درختان انار، گردو، چنار و… به این دریچه بهشتی برسید. در این بخش بالاترین و اولین آبشار را می‌بینید و دو آبشار دیگر در قسمت‌های پایینی دره قرار دارند. برای دیدن دو آبشار دیگر باید راهی دره‌ سبزی شوید که زیر پایتان قرار دارد.

جاهای دیدنی نزدیک آبشار شلماش سردشت

جاهای دیدنی نزدیک آبشار شلماش سردشت

سردشت زیبا از شهرهای دیدنی آذربایجان غربی است که با وجود جاذبه‌های متعدد و مردم مهمان‌نواز، هر سال پذیرای گردشگران بسیاری می‌شود. حالا که برای بازدید از آبشار شلماش تا اینجا آماده‌اید، بهتر است سری به جاذبه‌های اطراف این شهر نیز بزنید که بازدید از هر کدام برایتان لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد شد.

بازارچه مرزی سردشت

بازارچه مرزی سردشت

بازارچه مرزی سردشت به‌مانند بازارچه مرزی سرو از پررونق‌ترین بازارهای منطقه است. در این بازار انواع کالاهای ایرانی و خارجی باکیفیت با قیمتی مناسب به فروش می‌رسد و بین گردشگران محبوبیت بالایی دارد. رفتن به بازارچه مرزی سردشت هم فال است و هم تماشا؛ در کنار بازارگردی و خرید سوغات برای دوستان، با مردم مهربان و خوش‌برخورد محلی نیز بیشتر آشنا می‌شوید.

آبشار آب پری رویان نور
ادامه مطلب

چشمه آب معدنی کانی گراوان

چشمه آب معدنی کانی گراوان

چشمه زیبای کانی گراوان از جاهای دیدنی سردشت است که در فاصله ۱۸ کیلومتری از شمال این شهر قرار دارد. این چشمه آب شور، خنک و غیرقابل‌آشامیدن دارد. چشمه کانی گراوان به داشتن آب معدنی شهرت دارد و اهالی معتقدند در درمان و بهبود برخی بیماری‌های پوستی و مفصلی مؤثر است.

آب این چشمه از املاح غنی تشکیل شده و گفته می‌شود در دسته آب‌های معدنی گازدار قرار می‌گیرد. گراوان در زبان کردی به معنای سنگین است و این معنا از سنگین بودن آب به دلیل املاح می‌آید. از چشمه کانی گراوان تا آبشار شلماش مسیری در حدود ۲۹ کیلومتر فاصله وجود دارد و به راحتی می‌توانید هر دو جاذبه را در یک روز بازدید کنید.

گردنه زمزیران

گردنه زمزیران

اگر به دنبال فضای سرسبز و دشت‌های پهناور برای تفریح بهار و تابستان می‌گردید یا اینکه در فصل زمستان لوکیشنی برای برف‌بازی و سر خوردن روی شیب برفی می‌خواهید، پیشنهاد می‌کنیم سری به گردنه زیبای زمزیران بزنید. این گردنه یکی از فرصت‌های گردشگری و طبیعت‌گردی است که در این استان می‌توانید به سراغ آن بروید تا روزی شاد و مفرح داشته باشید. این جاذبه در ۴۰ کیلومتری شمال سردشت واقع شده است.

آبشار رزگه و چکوو

آبشار رزگه و چکوو

در فاصله ۸ کیلومتری جنوب آبشار شلماش، آبشار زیبای دیگری به نام آبشار رزگه و چکوو قرار گرفته که با شنیدن صدای آرامش‌بخش به سمت آن کشیده می‌شوید. تا رسیدن به این آبشار مسیر آسفالته است و چهره زیبا و رعنای رزگه و چکوو به رنگی سپید در دل صخره‌های سخت، شما را هیجان‌زده می‌کند. استراحت در کنار این آبشار زیبا و لمس خنکای آب، حس خوبی به گردشگرانی که آن را انتخاب می‌کنند هدیه می‌دهد.

گرمابه بیستون سردشت

گرمابه بیستون سردشت

حمام تاریخی سردشت جاذبه دیگری است که در فاصله ۱۱ کیلومتری از آبشار شلماش قرار دارد و با اقامت در هتل های ارومیه در این سفر، فرصت خوبی برای بازدید از آن دارید. این حمام که از سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در سال ۱۳۹۷ بازسازی و مرمت‌هایی روی آن انجام شد. حمام تاریخی در حال حاضر به موزه‌ای برای بازدید از اشیا قدیمی در شهر سردشت تبدیل شده است.

پل قلاتاسیان

پل قلاتاسیان

پل قلاتاسیان از دیگر جاذبه‌های تاریخی سردشت است که بازدید از آن برایتان جالب خواهد بود. این پل در دوره ساسانی بر روی رودخانه زاب کوچک ساخته شده است و در قدیم در مسیر عبور کاروان‌های نظامی و تجاری قرار داشته است. این پل تاریخی راهی برای ارتباط غرب و شمال ایران بوده است و از پل‌های مهم شناخته می‌شود.

آبشار تودارک تنکابن مازندران
ادامه مطلب

سنگ چینی‌های روی پل در دوره حکومت قاجار انجام شده و گفته می‌شود بعد از سیلاب و ویرانی؛ به دستور شیخ مولانا بازسازی می‌شود و همین امر سبب می‌شود تا آن را به نام پل مولانا نیز بشناسند. پل در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و در فاصله ۵۳ کیلومتری از شمال سردشت قرار دارد.

دشت وزینه

دشت وزینه

به سراغ دشت وزینه، فضای سرسبز مشرف بر کوه با رودخانه‌های فصلی و هوای خنکی که میزبان گردشگران و اهالی طبیعت دوست است می‌رویم و با استراحتی هرچند کوتاه خستگی را از تن بیرون می‌کنیم.

این دشت که به شکل مارپیچ است در فاصله ۴۲ کیلومتری از شمال غربی سردشت قرار دارد و بین گردشگرانی که عاشق برپایی پیک‌نیک و کمپینگ در طبیعت هستند، محبوبیت زیادی دارد. بهار اینجا با وجود گل‌های رنگارنگ و مخمل سبزی که بر تن طبیعت پوشیده می‌شود، چشم‌نواز و دیدنی است.

غار سهولان

غار سهولان

جاذبه بعدی در نزدیکی آبشار شلماش، غار سهولان است که بازدید از آن برایتان خالی‌ از لطف نخواهد بود. این غار دومین غار آبی بزرگ ایران است که گردشگران بسیاری آن را انتخاب می‌کنند. غار در اعماق زمین قرار دارد و برای رفتن به عمق ۳۰ متری حدود ۱۰۰ پله را باید پایین بروید و با سوار شدن بر قایق‌های کوچک می‌توانید از این غار زیبا و شگفت‌انگیز دیدن کنید. غار سهولان در فاصله ۱۴۹ کیلومتری از سردشت قرار دارد.

عکس آبشار شلماش سردشت

در این بخش چند عکس آبشار شلماش سردشت را با هم می‌بینیم تا هر چه از وصف آن گفتیم قابل لمس‌تر باشد.

عکس آبشار شلماش سردشت
عکس آبشار شلماش منبع: گوگل مپ
عکس آبشار شلماش سردشت
عکس آبشار شلماش منبع: گوگل مپ
عکس آبشار شلماش سردشت
عکس آبشار شلماش منبع: گوگل مپ
عکس آبشار شلماش سردشت
عکس آبشار شلماش منبع: گوگل مپ

کلام آخر
در این مقاله با معرفی آبشار شلماش در سردشت، سعی کردیم شما را با یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شمال غرب ایران آشنا کنیم تا بتوانید در سفر به این استان برای بازدید از آن برنامه‌ریزی کنید. آبشار زیبای شلماش با غرور و صلابت، سال‌های سال‌ است که گردشگران مشتاق این خطه را به آغوش می‌کشد و خاطره‌ای خوش برای آن‌ها به جا می‌گذارد. جایی که به ما یاد می‌دهد برای تفریح کردن و آموختن از طبیعت تنها باید اقدام کنیم و بهانه‌ها را کنار بگذاریم.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر