خانه >> آداب و رسوم >> سوغات مشهد؛ یادگاری از پایتخت معنوی ایران
سوغات مشهد

سوغات مشهد؛ یادگاری از پایتخت معنوی ایران

خریدن سوغات از آن رسم های قشنگی است که ما ایرانی‌ها به آن پایبند هستیم و با این کار می‌خواهیم نشان دهیم که اطرافیانمان را دوست داریم و حتی در سفر هم به یاد آنها هستیم. همه ما شهر مشهد را به عنوان پایتخت معنوی ایران می‌شناسیم، شهری که اکثر ساکنین ایران به بهانه حضور بارگاه امام رضا به آن سفر می‌کنند و به تفریح و گردش در آن می‌پردازند. تهیه سوغات مشهد و به یادگار بردن آن برای عزیزان یکی از کارهای مهمی است که زائران و مسافران انجام می‌دهند. در این مقاله همراه ما باشید که قصد داریم شما را با سوغات مشهد بیشتر آشنا کنیم.

سوغات مشهد چیست؟

در راهنمای سفر به مشهد بعد از بازدید از جاهای دیدنی و زیارت بارگاه زیارت حرم امام رضا به معرفی سوغات مشهد می‌پردازیم. اینکه ببینیم سوغات مشهد چیه و از کجا باید آن را تهیه کرد. سوغات مشهد را مجموعه‌ای از صنایع دستی که با دستان هنرمند اهالی این دیار ساخته می‌شود و خوراکی‌های خوشمزه که تولید همین استان است تشکیل می‌دهند. خیالتان راحت از شهری چون مشهد دست خالی بیرون نمی‌روید و با سبدی متنوع از کالاهای رنگارنگ به خانه برمی‌گردید.

سوغات مشهد برای کودکان

یکی از لذت بخش‌ترین کارها تهیه سوغات مشهد برای کودکان است. اگر می‌خواهید در سفر به مشهد برای کودکان سوغاتی تهیه کنید بهتر است به سراغ سوغاتی‌های خوراکی رنگارنگ بروید چون بچه‌ها از دیدن آنها بسیار ذوق زده می‌شوند. در ادامه بهترین سوغات مشهد برای کودکان که در بازارهای ارزان مشهد به راحتی می‌توان پیدا کرد را معرفی می‌کنیم.

1. جیلی بیلی سوغاتی مشهد برای بچه‌ها

جیلی بیلی

جیلی بیلی خوراکی خوشمزه و خوش رنگ و لعابی است که بچه‌ها با دیدن آن شاد می‌شوند. یکی از خوراکی‌های محبوب کودکان در شهر مشهد همین جیلی بیلی است که درگذشته برای این خوراکی نامی انتخاب نشده بود و امروزه آن را به این اسم می‌شناسند. جیلی بیلی در واقع نوعی پاستیل رنگی است که با طعم‌های مختلفی تولید می‌شود این خوراکی مقوی و سرشار از پروتئین است.

2. نقل‌ های رنگی مشهد

نقل

نقل‌های رنگی مشهد از دیگر خوراکی‌های خوشمزه این دیار است که می‌توانید آن را برای کودکان انتخاب کنید. ماده اصلی تشکیل دهنده نقل‌ها شکر است و معمولاً در هنگام پذیرایی یا برای جایزه دادن به بچه‌ها از آن استفاده می‌کنند. در مشهد این سوغاتی لذیذ را با طعم‌های زعفرانی، گردویی، پسته‌ای، بادامی، زنجبیلی، هل و… تهیه می‌کنند که هر کدام عطر و طعم دلپذیر خود را دارند.

3. نخودچی کشمش مشهد

نخودچی کشمش

اگر هنوز این سوال که برای کودکان سوغات مشهد چی بخرم؟ را دارید به سراغ خوارکی لذیذ و قدیمی بروید که همه می‌پسندند. یکی دیگر از سوغات مشهد برای کودکان نخودچی کشمش است. در مشهد نخودچی کشمش را می‌توانید به صورت بسته‌ای یا کیلویی تهیه کنید و به کودکان هدیه دهید.

شیرینی سوغات مشهد

بخش عمده‌ای از سوغات خوراکی مشهد را شیرینی‌ها تشکیل می‌دهند. شیرینی سوغات مشهد تنوع بالایی دارد که تقریباً هر سلیقه‌ای را به خوبی پوشش می‌دهد.

1. نبات، سوغاتی مشهد

نبات

استان خراسان رضوی بزرگترین تولید کننده نبات در کشور است. شیرینی لذیذ که در کنار یک استکان چای، همیشه خستگی را از تن بیرون می‌کند و کامتان را شیرین می‌سازد. هر ذائقه و سلیقه‌ای که داشته باشید، نباتی برای شما وجود دارد. کافی است سری به بازار بزنید تا بتوانید نبات مورد نظر خودتان را پیدا کنید.

نبات در طعم‌های زعفرانی، دارچینی، ساده، هل، زنجبیلی، گل محمدی، کاکوتی و… تولید می‌شود. در شهر مشهد نبات‌ها را می‌توانید به صورت شاخه نبات، دانه، چوبی، شیره نبات، نبات مخلوط، پرده نبات و نبات پودری به سوغات ببرید.

2. شیرینی محلی مشهدی

شیرینی آلمانی

اما به سراغ شیرینی محلی مشهد برویم که تنها در این شهر پخته می‌شود. بعد از گشت و گذار در جاهای تفریحی مشهد، خوردن یک تکه از این شیرینی در کنار استکان چای می‌تواند خستگی شما را از تن بیرون کند. شیرینی محلی مشهد را با نام شیرینی آلمانی نیز می‌شناسند و قطعاً یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی است که می‌توانید با خودتان به همراه ببرید.

معرفی هتل قصر مشهد (ویژگی‌های این هتل ۵ ستاره)
ادامه مطلب

این شیرینی بافتی نرم دارد و در میان آن مربا یا مارمالاد می‌گذارند. مواد اصلی تشکیل دهنده این شیرینی، کره یا روغن جامد، وانیل، شیر، پودر قند، عسل، زرده تخم مرغ، آرد و مارمالاد است. برای تزیین شیرینی نیز از کنجد، شکلات، پودر نارگیل و پودر پسته استفاده می‌کنند.

شکلات سوغات مشهد

1. شکلات زنجبیلی مشهد

شکلات زنجبیلی مشهد

اگر هنوز این سوال که سوغات مشهد چی بخرم در ذهنتان است، پیشنهاد می‌کنیم شکلات زنجبیلی مشهد را امتحان کنید. شکلات زنجبیلی خاص این شهر است و از آن خوراکی‌هایی هست که مزه خوش آن برای همیشه با شما می‌ماند. شکلات زنجبیلی منگنز، فسفر و کلسیم فراوانی دارد و آن را برای درمان تهوع و افسردگی نیز پیشنهاد می‌کنند. در این شکلات طعم زنجبیل و کاکائو بیش از هر چیز دیگری حس می‌کنید که ترکیب لذت بخشی را پدید آوردند.

سایر سوغات خوراکی مشهد

1. خشکبار و میوه خشک

خشکبار

در کنار مغازه‌های بسیاری در مشهد که عبور می‌کنید خشکبار و میوه‌های خشکی را می‌بینید که نظر شما را جلب می‌کند. نقش بزرگی از سوغات مشهد را همین خشکبار تشکیل می‌دهد. در استان خراسان رضوی آلو، فندق، گردو، بادام، نخود کشمش و برگ زردآلو مرغوبی تولید می‌شود که انتخاب خوبی برای سوغات بردن از این شهر است.

2. آلو بخارا مشهد

 آلو بخارا مشهد

تا از خشکبار و میوه‌ها دور نشده‌ایم به معرفی یکی دیگر از آن‌ها به نام آلو بخارا بپردازیم. در واقع پایتخت تولید آلو بخارا در ایران شهری به نام خرو در همسایگی مشهد است که آلو بخارا‌ی با کیفیتی را تولید و فراوری می‌کنند. این خوراکی خوشمزه که طعم ملسی هم دارد در انواع خورش‌ها، غذاها و حتی به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. چلغوز؛ آجیلی خوشمزه در مشهد

چلغوز

نزدیک بودن کشور افغانستان به شهر مشهد سبب شده تا آجیلی به نام چلغوز در سبد سوغاتی این شهر قرار بگیرد. چلغوز نوعی از میوه کاج است که در کشور افغانستان رشد می‌کند و در ایران می‌توانید سراغ آن را از مغازه‌های مشهد بگیرید گفته می‌شود این خوراکی خوشمزه برای لاغری و پوست خاصیت بسیاری دارد.

4. ادویه هفت قلم

ادویه هفت قلم

اما با رد شدن از کنار بازارهای محلی و جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم، در مغازه‌‌های ادویه فروشی ترکیبی هیجان انگیز به مانند کوهی هفت رنگ را می‌بینید که ادویه هفت قلم مشهد نام دارد. ادویه هفت قلم مشهد طعم و عطر بسیار خوبی دارد و همین باعث شده تا بین آشپزها طرفداران بسیاری پیدا کند.

در تولید این ادویه از گلپر، زنجبیل، فلفل قرمز و سیاه، زرد چوبه، سماق و دارچین استفاده می‌شود. غیر از ادویه هفت قلم، ادویه پلویی، کاری و ادویه ۱۸ رنگ نیز از سوغات خوراکی مشهد هستند.

5. زرشک مشهد

زرشک مشهد

عکس سوغاتی ‌های مشهد را که ببینید در گوشه‌ای از آن خوراکی خوش رنگ و لعابی چشمان شما را به سمت خود می‌کشاند که همه با آن آشنایی داریم. استان خراسان جنوبی، قطب مهم تولید زرشک در ایران است و به دلیل همسایگی مشهد با این استان در فهرست سوغاتی‌های لذیذ این شهر قرار گرفته است.

انواع زرشک اناری، مجلسی و زرشک پفکی نام‌هایی هستند که برای این خوراکی خوشمزه می‌توانید پیدا کنید و در غذاهای خود از آن استفاده کنید.

6. زعفران، طلای سرخ قائنات

زعفران

اما به طلای سرخ برسیم که بین ایرانیان محبوبیت و شهرت بسیاری دارد. خوراکی خوشمزه‌ای که همه ما از آن استفاده می‌کنیم و کاربرد فراوانی در غذا، نوشیدنی‌، شیرینی و… دارد. زعفران از سوغات مشهد است که در اکثر شهرها و روستاهای این منطقه کشت می‌شود. البته در سال‌های اخیر غیر از استان‌های خراسان در استان‌هایی مثل آذربایجان و لرستان نیز زعفران اعلا تولید و کشت می‌شود.

‎معرفی هتل بشری مشهد
ادامه مطلب

در خراسان کشت زعفران قدمتی چند صد ساله دارد و یکی از قطب‌های صادرات به جهان می‌باشد. بهترین زعفران ایران در شهر قائنات تولید می‌شود و غیر از قائنات در شهرهایی مثل تربت جام، تربت حیدریه، زاوه، گناباد، فردوس، بیرجند و نیشابور نیز تولید می‌شود. قائنات رتبه اول را از نظر کیفیت در ایران به دست آورده است.

7. ترشی مشهدی

ترشی مشهدی

از تنوع خوراکی‌های خوشمزه و رنگارنگ گفتیم و نوبت آن است که به سراغ ترشی مشهدی برویم. ترشی مشهدی یا همان سالاد مشهدی نیز شهرت زیادی دارد در تهیه ترشی مشهدی یا همان سالاد مشهدی از ترکیب موادی مثل سبزیجات معطر، ادویه مشهد، کرفس، گل کلم، گوجه فرنگی و هویج استفاده می‌شود.

فرقی که این ترشی با ترشی‌های دیگری که تا به حال امتحان کرده‌اید دارد در جوشاندن آن با آب گوجه به همراه سرکه است که طعمی متفاوت و لذیذ به آن می‌دهد.

صنایع دستی مشهد

سوغات مشهد تنها خوراکی‌های خوشمزه این شهر نیست و در لیست سوغات مشهد می‌توانیم صنایع دستی را پیدا کنیم که در هیچ جای دیگری ساخته نمی‌شود. در این بخش شما را با مهم‌ترین صنایع دستی سوغات مشهد که می‌توانید با خود به یادگار ببرید آشنا می‌کنیم.

1. فیروزه، یکی از سوغات مشهد

فیروزه

فیروزه سنگ زینتی است که از دوران باستان در دربار پادشاهان بر روی انگشترها، زیورآلات، تزیینات کاخ‌ها و وسایل بسیاری کاربرد داشته است. در مشهد و نیشابور کارگاه‌های فیروزه تراشی متعددی را می‌توانید پیدا کنید که استادکاران ماهر، با صبر و حوصله هنر خود را بر روی سنگ فیروزه به کار می‌برند و جواهری اصیل برای مشتریان می‌سازند.

کارشناسان در مورد خواص آرامش‌بخشی این سنگ گران‌بها صحبت کردند و بسیاری از آن برای چشم نظر نیز استفاده می‌کنند. امروزه از این سنگ بر روی ظروف، تسبیح، انگشتر و جواهرات مختلف استفاده می‌شود.

2. انگشتر و سنگ‌های زینتی و تسبیح

تسبیح

یکی از سوغات گران‌بهایی که از مشهد می‌توانید با خود به همراه ببرید، انگشتر و سنگ‌های زینتی است که طرفداران بسیاری دارند. در مشهد، جواهرات و انگشترها به شکل‌های مختلف با سنگ‌های متنوع ساخته می‌شود که طرفداران زیادی دارد. در ساخت این زیورآلات از سنگ‌های عقیق، دُر نجف، زمرد، شرف الشمس، حدید، یاقوت و فیروزه استفاده می‌شود.

غیر از انگشتر، تسبیح‌های گران‌بها و دست‌ساز نیز از سوغاتی است که می‌توانید برای عزیزانتان ببرید. تسبیح سوغاتی است که از دوران گذشته تا به امروز در بین مسلمانان جایگاه ویژه‌ای داشته است. محبوبیت تسبیح هیچ‌گاه از بین نرفته و سازندگان آن سعی در تنوع بخشیدن به این محصول دارند. در ساخت تسبیح از انواع مختلف سنگ‌ها مثل سنگ یشم و عقیق، فیروزه، تسبیح شاه مقصود، کهربا، سندلوس و یسر استفاده می‌کنند.

3. عطر مشهدی؛ آشناترین بو برای ایرانیان

عطر مشهدی

به سراغ یکی دیگر از سوغات مشهد می‌رویم که با بوی آشنا و ماندگار خود در ذهن همه ایرانی‌ها جا خشک کرده است. یکی از معروف‌ترین سوغات این شهر عطر مشهدی است که بوی حرم را برای ما یادآور می‌شود و ما را به یاد سجاده‌های رنگارنگ مادربزرگ‌ها می‌برد.

عطر مشهدی را می‌توانید در بسیاری از فروشگاه‌های این شهر به راحتی پیدا کنید. این عطر در رایحه‌های گل مریم، گل یخ، بهار نارنج، گل نرگس، گل یاس سفید، سنجد و کبری نیز تولید می‌شود.

4. گلیم و قالی مشهد

قالی مشهد

قالی و گلیم از قدیمی‌ترین سوغات مشهد است که توسط عشایر خراسان بافته می‌شود. امروزه بیشتر گلیم‌ها به شکل تزیینی استفاده می‌شوند که قیمت بالایی نیز دارند و گردشگران خارجی و ایرانی آن را با خود برای سوغات به یادگار می‌برند. گلیم ترکمنی، سوماک و گلیم افشار از انواع بافته‌ها در این منطقه هستند.

غیر از گلیم فرش مشهد نیز شهرت بالایی دارد؛ فرش‌هایی که در آن‌ها رنگ‌های قرمز، کرم، آبی، انابی، سرمه‌ای، سبز و قهوه‌ای دیده می‌شود و مواد اولیه آن‌ها پشم و نخ پنبه است. خرید فرش به عنوان سوغات مشهد یکی از ارزشمندترین کالاهایی است که می‌توانید در اینجا تهیه کنید.

معرفی هتل الماس مشهد و امکانات بی نظیر این هتل 4 ستاره
ادامه مطلب

5. پوستین از سوغات مشهد

پوستین

پوستین یا همان پوست گوسفند و سایر حیوانات از دیگر سوغات مشهد است که در هر جایی نمی‌توان آن را پیدا کرد. با فرآوری پوست حیوان، محصولاتی مثل کلاه، پادری، پالتو و… ساخته می‌شود. ساخت این محصول در قدیم طرفداران بسیاری داشت که امروزه رونق کمتری پیدا کرده اما هنوز روستاییان از آن استفاده می‌کنند. پوستین را می‌توانید در فروشگاه‌های سنتی شهر مشهد پیدا کنید.

6. دیگ سنگی یا هرکاره

دیگ سنگی

از دیگر سوغاتی‌های مشهد دیگ سنگی یا به قول مشهدی‌ها هر کاره است که ساخت آن مخصوص منطقه خراسان می‌شود. ظرف سنگی که با قلم زنی و تراشکاری ساخته شده و بیشتر از آن برای غذاهای آشی و آبدار مثل آبگوشت استفاده می‌شود. غذایی که در این ظرف‌ها پخته می‌شود طعم لذیذی دارد و علت آن هم گرمای ملایم و یکنواختی است که به تمام قسمت‌های غذا داده می‌شود.

سوغات مشهد را از کجا خریداری کنیم؟

از سوغاتی‌های رنگارنگ که هنر دست مردمان خراسان رضوی و شهر مشهد بود صحبت کردیم، تا خوراکی‌های خوشمزه‌ای که باید طعم آن‌ها را بچشید. بهتر است به سراغ فروشگاه‌ها و بازارهایی برویم که بتوانیم سوغات مشهد را از آنها خریداری کنیم. در ادامه برخی از معروف‌ترین مراکز خرید مشهد را با هم بررسی می‌کنیم.

1. بازار رضا

بازار رضا

یکی از معروف‌ترین بازارهای مشهد که همیشه شلوغ است و زائران و مسافران زیادی آن را برای خرید سوغات انتخاب می‌کنند بازار رضا مشهد است این بازار در نزدیکی حرم امام رضا قرار گرفته و فرصت خوبی برای خرید سوغات به شما می‌دهد. در این بازار انواع خوراکی‌ها، صنایع دستی، پوشاک و… به فروش می‌رسد. تنوع کالا و قیمت مناسب در اینجا سبب رونق بازار شده است.

2. مرکز خرید الماس شرق

مرکز خرید الماس شرق

الماس شرق نام یکی از مراکز تجاری و تفریحی در شهر مشهد است که تلفیقی از معماری مدرن و سنتی دارد. مرکز خرید الماس شرق در زمینی به وسعت ۲۵۰۰۰ مربع بنا شده است و ۶ طبقه از آن به فروش محصولاتی مثل انواع پوشاک، اکسسوری، ساعت، عینک، کیف و کفش و… اختصاص داده شده است.

الماس شرق یکی از جاهای دیدنی مشهد است و با وجود مراکز تفریحی، کافه و رستوران، در کنار غرفه‌های فروشگاهی، محبوبیت زیادی بین گردشگران پیدا کرده است.

سایر مراکز خرید سوغات مشهد

علاوه بر مراکز خرید و بازارهایی که از آن‌ها نام بردیم، در ادامه لیستی به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید برای خرید سوغات مشهد به سراغ آن‌ها بروید.

  • بازار مرکزی مشهد
  • مجتمع آسمان
  • بازار بعثت طرقبه
  • بازار روس‌ها
  • بازار امین مشهد
  • بازار غدیر
  • بازار ۱۷ شهریور
  • مرکز خرید پروما
  • مرکز خرید فردوسی 1 و 2

اقامت در مشهد

بعد از بازارگردی و تفریح در مشهد، باید به فکر جایی برای اقامت و استراحت در این شهر شلوغ باشید. مشهد به لطف حرم امام رضا و مکان‌های گردشگری دیگر، هر روزه پذیرای گردشگران بسیاری است و به همین سبب اقامتگاه‌های متنوعی در آن وجود دارد. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اقامت در این شهر، رزرو هتل های مشهد از طریق ایران هتل آنلاین است که با پشتیبانی مناسب، سفری لذت بخش برای شما می‌سازد.

کلام پایانی

دیار خراسان رضوی و شهر مشهد با صنایع دستی و خوراکی‌های متنوعی که دارد، گردشگران را مشتاق به بازارگردی می‌کند تا کوله باری از سوغات مشهد با خود به همراه ببرند. در این مقاله سعی کردیم راهنمایی باشیم برای خرید و معرفی سوغاتی مشهد تا بتوانید طبق سلیقه و نیازتان از بین آن‌ها انتخاب‌هایی داشته باشید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر