خانه >> راهنمای سفر >> سوغات ارومیه، هدایایی ارزشمند از شیرینی‌ تا صنایع دستی

سوغات ارومیه، هدایایی ارزشمند از شیرینی‌ تا صنایع دستی

ارومیه شهری زیبا و سرسبز در شمال غربی ایران است. جاذبه‌های متنوع تاریخی و طبیعی در این شهر هر ساله مسافران زیادی را روانه ارومیه می‌کنند. علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی این شهر از سوغات ارومیه برای هدیه دادن به عزیزانتان غافل نشوید.

در این مقاله در مورد سوغات ارومیه با عکس، سوغات ارومیه چیست، انواع سوغاتی این شهر و سایر ویژگی‌های آنها صحبت خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با اطلاعاتی بیشتر راهی شهر زیبای ارومیه شوید. بعد از اقامتی دلچسب در هتل‌ های ارومیه، نوبت به بازارگردی می‌رسد.

معرفی سوغات ارومیه

سوغات ارومیه

شاید هنگام سفر به این شهر سوال سوغات ارومیه چیه برای شما هم پیش آید. تمام شهرهای کشورمان دارای سوغات و صنایع دستی مخصوص به خود هستند. ارومیه هم از این قاعده مستثنی نیست. در میان انواع سوغاتی که در این شهر برای خرید مسافران وجود دارد، صنایع دستی و شیرینی‌های این شهر از شهرت بسیار برخوردار هستند.

در حقیقت محال است به ارومیه سفر کنید و نقل‌‌های مخصوص این شهر را با خود به همراه نیاورید. در ادامه ما نیز در مورد انواع سوغاتی معروف ارومیه توضیحاتی مختصر به شما ارائه می‌دهیم.

خوراکی‌های شیرین و لذیذ سوغات ارومیه

انواع نقل، حلوا و شیرینی‌های مختلف از مهم‌ترین سوغات خوراکی ارومیه محسوب می‌شوند.

نقل ارومیه

یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های شیرین ارومیه نقل‌های مخصوص و ویژه این شهر هستنند. ظاهر زیبای این خوراکی‌های شیرین، شما را در نگاه اول تشویق به خرید می‌کند. علاوه بر شکل‌های مخصوص، این نقل‌ها از طعم‌هایی متنوع نیز برخوردار هستند.

  • نقل بیدمشک

نقل بیدمشک

نام دیگر نقل بیدمشک نقل ابریشمی است. نام ابریشمی این نقل‌ها برگرفته از شکل ظاهری سفید و شفاف آنها است. نقل بیدمشک همانطور که از نامش پیدا است، از گیاه بیدمشک تهیه می‌شود. بیدمشک درخت بیدی است که از گل‌های آن عرق بیدمشک تهیه می‌کنند.

جالب است بدانید طرز تهیه این نقل نیز دارای مراحلی خاص و دیدنی است. در ابتدا آب و شکر را به هم ترکیب می‌کنند. پس از ذوب شدن این ترکیب بر روی حرارت مغزهای مختلف مانند گرو، خلال بادام و… را را به آن اضافه می‌کنند. در آخر کار نیز برای عطر و طعم دادن به نقل‌ها اسانس بیدمشک به آنها اضافه می‌شود.

البته این روش سنتی تهیه نقل بیدمشک در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه این روش قدیمی جای خود را به دستگا‌ه‌های پیشرفته داده است.

  • نقل زعفرانی

نقل زعفرانی

یکی از لذیذترین و دوست داشتنی‌ترین نقل‌های موجود در بازار ارومیه، نقل زعفرانی است. مواد اصلی تشکیل دهنده نقل زعفرانی همانند نقل بیدمشک است. با این تفاوت که در زعفران به جای بیدمشک از مغز گردو به جای خلال بادام در ترکیب آن استفاده می‌کنند. زعفران به کار رفته در این نوع از سوغات ارومیه ظاهری زیبا و طعمی اصیل به آن بخشیده است.

  • نقل محمدی

نقل محمدی

یکی دیگر از نقل‌های خوشمزه ارومیه نقل محمدی است. عطر و طعم این نقل توجه هر مسافری را به خود جلب می‌کند. این نقل نیز به مانند دو نقل بالا در ترکیب خود آب و شکر دارد. فقط برای خوشبو شدن و عطر دار کردن آن از اسانس‌های متنوع گل محمدی استفاده می‌کنند.

انواع حلوا سوغاتی ارومیه

حلوا سوغاتی ارومیه

علاوه بر نقل‌های متنوع و خوشمزه، در ارومیه خوراکی‌های شیرین و لذیذ دیگری هم در بازارهای ارومیه برای خرید وجود دارد. حلواهای سنتی و معروف این شهر نمونه‌هایی از این خوراکی‌های شیرین هستند.

خانه تاریخی انصاری درارومیه، یادگاری از عصر قاجاریه
ادامه مطلب

حلواهای ارومیه محدود به یک طعم و شکل نیستند. در حقیقت انواعی از حلواهای خوشمزه با شکل‌هایی متنوع را به راحتی می‌توان در بازار این شهر یافت. طعم لذیذ این حلواها آنها را به خوراکی‌هایی محبوب در میان گردشگران تبدیل کرده است. در ادامه مطلب چند نمونه از این حلواها را نام می‌بریم:

  • حلوای گردویی

حلوای گردویی

طعم شیرین و گردویی این نوع از حلوا موجب شده تا گردشگران در سفر به این شهر برای یکبار هم که شده آن را امتحان و به عنوان سوغاتی برای خانواده و دوستان استفاده کنند. برای تهیه این نوع از حلوا در ابتدا شیره انگور و گلوکز را با هم ترکیب می‌کنند. هنگامی که این ترکیب به جوش آمد به آن گیاه چوبک را اضافه می‌کنند.

پس از هم زدن، این مخلوط به مدت حدود سه ساعت حالتی سفت و خمیری به خود می‌گیرد. اکنون نوبت اضافه کردن مغزهای خوشمزه‌ای مانند پسته و گردو است. در این مرحله حلوا آماده است.

جالب است بدانید این حلوا به دلیل داشتن شیره انگور در ترکیب خود از طبعی گرم و آرام بهره‌مند است. خوردن این حلوا در شب‌های فصل سرد زمستان پیشنهاد می‌شود.

  • حلوای هویج

حلوای هویج

یکی دیگر از سوغاتی معروف ارومیه سوغاتی با نام حلوای هویج است. هویج و گردوی به کار رفته در ترکیب این حلوا طعمی شیرین و لذت‌بخش به آن داده است. علاوه بر این موارد، از شیره انگور نیز برای شیرین‌تر شدن حلوای هویج بهره می‌برند. این حلوا یکی از سنتی‌‌‌ترین حلواهای ارومیه به شمار می‌رود. از گذشته تا به امروز از این نوع شیرینی خوشمزه بر روی سفره‌های افطار و شب یلدا استفاده می‌کردند.

شیرینی‌ های سنتی ارومیه

در میان انواع سوغاتی‌های شیرینی که در ارومیه به چشم می‌خورد شیرینی‌های آن از قدمتی زیاد و شهرتی فراوان برخوردار هستند. این شیرینی‌های خوش رنگ و لعاب و البته لذیذ پای ثابت مراسم‌ها و ضیافت‌های مردمان این دیار هستند. عطر و طعم فوق‌العاده این شیرینی‌های مخصوص ارومیه هر علاقه‌مند به شیرینی را جذب خود می‌کند.

  • لوزانک

urmia souvenirs 6

لوزانک به مسقطی نیز شهرت دارد. البته در زبان محلی به این نوع از شیرینی باستخ نیز گفته می‌شود. ترکیباتی که در پخت این شیرینی خوشرنگ و لذیذ استفاده می‌شود شامل شیره انگور، نشاسته و آب است. پس از پخت نیز این شیرنی‌ها که به شکل لوزی هستند با گردو و پسته ریز شده تزئین می‌شوند.

در ارومیه از این شیرینی‌ها برای پذیرایی از مهمانان در ایام نوروز و دیگر مناسبت‌ها و مهمانی‌‌ها استفاده می‌کنند.

  • سوجوق

سوجوق

به جرئت می‌توان گفت یکی از سنتی‌ترین شیرینی‌های لذیذ مخصوص به ارومیه سوجوق است. سجوق دارای ترکیب‌های خوش عطر و مقوی است. شیره انگور، نشاسته، مغز گردو، گلاب و هل از ترکیبات تشکیل دهنده این شیرینی هستند. پس از آماده شدن نیز با موادی مانند گل محمدی و پودر نارگیل آن را تزئین می‌کنند.

این سوغات خوراکی ارومیه نیز در مهمانی‌ها و ضیافت‌های مردم ارومیه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. خالی از لطف نیست که این شیرینی لذیذ را نیز در زمره سوغاتی‌های این شهر قرار دهید و آن را به عنوان هدیه‌ای خوشمزه و اصیل در اختیار دوستان و اقوام قرار دهید. لازم به ذکر است که ترکیبات گرم به کار رفته در این نوع شیرینی آن را مناسب استفاده در فصل سرد سال کرده است.

  • تنور شیرینی سی

از دیگر شیرینی‌های سنتی ارومیه می‌توان به تنور شیرینی سی اشاره کرد. ماست، آرد و شکر ترکیبات اصلی تشکیل دهنده این شیرینی مخصوص ارومیه هستند. این شیرینی دارای طعمی بی‌نظیر و عطری فوق‌العاده است.

بازارچه مرزی سرو
ادامه مطلب

نان‌ های سنتی

نان تاواچره

نان‌های سنتی در همه جا همیشه دارای طرفداران زیادی هستند. نان‌های سنتی ارومیه نیز از این قاعده جدا نیستند. این نان‌ها شامل جزلاچره، تاواچره، تنوره چره، یخاچره و ارده هستند.

این نان‌ها در کنار غذاهای آذربایجان غربی طعم و مزه‌ای دو چندان به غذا می‌دهند. همچنین نان‌های دیگری مانند یاغلی چورک با خمیر آغشته به روغن از سنتی‌ترین نان‌های ارومیه محسوب می‌شوند.

هر کدام از این نان‌ها دارای عطر و طعمی متفاوت اما بی‌نظیرهستند. شما نیز در سفر به شهر ارومیه می‌توانید هر کدام از آنها را به عنوان سوغات این شهر تهیه و لذت سفر را دو چندان کنید.

عرقیجات ارومیه

عرقیجات ارومیه

آب و هوای مطبوع و خنک شهر ارومیه و باغ‌های اطراف، این شهر را به یکی از قطب‌های تولید عرقیجات خوش عطر و بو تبدیل کرده است. در حقیقت پوشش گیاهی مناسب در کنار آب و هوای کوهستانی این ناحیه موجب شده تا از گیاهان و گل‌های مختلف عرقیات زیادی تهیه شود. بسیاری از این عرق‌های خوش عطر و بو در درمان بیماری موثرند. عرق بیدمشک، بادرنجبویه، بهار نارنج، بابونه، برگ گردو، پونه و گلاب نمونه‌هایی از عرقیات تولید شده در این منطقه هستند.

عرق بیدمشک

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد عرق بیدمشک دارویی بودن آن است. عرق بیدمشک در درمان برخی بیماری‌ها ماند کم‌خونی، رفع درد و… بسیار موثر است. علاوه بر خاصیت درمانی، عرق بیدمشک از طعم و بویی کم‌نظیر بهره‌مند است.

عرق بادرنجبویه

یکی دیگر از عرقیات محبوب و مشهور در ارومیه بادرنجبویه است. عرق بادرنجبویه دارای خواصی متنوع از جمله آرام‌بخشی است. علاوه بر این، مصرف این نوع از عرقیات در درمان و کمک به بهبودی در برخی بیماری‌ها موثر است.

صنایع دستی ارومیه

در سفر به ارومیه و پس از بازدید از جاهای دیدنی ارومیه اگر می‌خواهید با فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه آشنا شوید از صنایع دستی این شهر بازدید کنید. مردمان این دیار از سالیانی دور تا به امروز از هنر دست خود برای ساخت انواع صنایع دستی استفاده کرده‌اند.

هنگامی که در گوشه کنار این شهر به خصوص در بازار سنتی آن قدم می‌زنید با انواعی از این آثار سنتی و اصیل مواجه خواهید شد. بسیاری از گردشگران این صنایع دستی را به عنوان سوغاتی شهر ارومیه به دوستان و عزیزان خود هدیه می‌دهند. در ادامه مطلب در مورد برخی از مهم‌ترین صنایع دستی شهر ارومیه توضیحی مختصر می‌دهیم:

فرش دستباف

فرش دستباف ارومیه

فرش دستباف ارومیه در زمره معروف‌ترین فرش‌های دستباف ایران است. زیبایی، جنس و نقش این فرش‌ها بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. در بافت این فرش‌ها از رنگ‌هایی گرم و نقش‌هایی اصیل استفاده می‌شود. علاوه بر هنرمندان شهر ارومیه مردم بوکان، میاندوآب و خوی نیز به بافت این هنر اصیل می‌پردازند.

ظریف کاری

ظریف کاری سوغات ارومیه

علاوه بر فرش‌های دستبافی که به وفور در بازارهای مخصوص ارومیه به چشم می‌خورد، صنایع دستی دیگری نیز مانند هنر ظریف‌کاری توجه گردشگران و مسافران را به خود جلب می‌کند. در هنر ظریف کاری از چوب استفاده می‌شود. در حقیقت در این هنر آثاری زیبا و دیدنی با چوب خلق می‌شود. قطعات چوب به کار رفته در این رشته بیشتر از جنس چوب‌های سرو، گردو و صنوبر هستند.

در هنر ظریف کاری قطعات چوب با یک طرح مشخص به وسیله چسب بر روی سطح مورد نظر چسبانده می‌شوند. ظرف تزیینی، قاب‌های زیبا و صندلی و میزها از جمله اشیایی هستند که توسط این هنرمندان در این رشته خلق می‌شوند.

جاذبه های تاریخی و گردشگری در استان آذربایجان غربی و شرقی
ادامه مطلب

رنگرزی پارچه

رنگرزی پارچه در ارومیه

یکی دیگر از سوغاتی‌های مخصوص شهر ارومیه پارچه‌های رنگرزی شده هستند. در این هنر پارچه‌ها در مواد شیمیایی رنگی قرار می‌گیرند. پس از رنگ گرفتن پارچه‌ها، نقش‌هایی زیبا و متنوع با استفاده از مهر و قلم بر روی آنها ایجاد می‌کنند. این پارچه‌ها با رنگ‌های زیبای خود از جمله صنایع دستی چشم نواز و سوغاتی معروف ارومیه هستند.

پیکر تراشی

پیکر تراشی در ارومیه

پیکر تراشی یا همان تراشیدن چوب از جمله هنرهای بسیار قدیم و اصیل در ایران و البته ارومیه است. جالب است بدانید قدمت این هنر به قدری زیاد است که آثار آن را در دوره هخامنشیان نیز می‌توان دید.

در هنر پیکر تراشی هنرمندان به اشیای مختلف شکل و ظاهری خاص می‌دهند. بسیاری از آثار تولیدی این رشته توسط هنرمندان ارومیه به زیبایی هر چه تمام‌تر خلق شده است. شما می‌توانید اشیای پیکر تراشی شده را در این شهر خریداری و آنها را به عنوان یادگاری با خود به همراه بیاورید.

سفالگری

سفالگری سوغاتی ارومیه

هنر سفالگری یکی از هنرهایی است که از سالیان دور تا به امروز در میان ایرانیان رواج داشته است. اشیای ساخته شده در این هنر همواره از طرفداران خاص خود برخوردار هستند. هنرمندان شهر ارومیه نیز در زمینه ساخت اشیای سفالی مهارتی خاص دارند.

مردمان این دیار با استفاده از خاک مرغوب رس وسایلی زیبا با نقش و نگارهایی جذاب را خلق می‌کنند. گلدان، کوزه، ظرف‌های غذا و… به شیوه‌ای هنرمندانه توسط هنرمندان این شهر ساخته و در بازارهای مختلف عرضه می‌شود. شما نیز اگر از طرفداران این هنر و آثار تولید شده از سفال هستید می‌توانید به سلیقه خود هر کدام از آنها را به عنوان سوغات این شهر انتخاب کنید.

سوغات ارومیه را از کجا بخریم؟

سوغات ارومیه را از کجا بخریم؟

بازارهای محلی و قدیمی ارومیه مکان‌هایی هستند که به راحتی می‌توانید سوغاتی‌های ذکر شده در بالا شامل شیرینی‌جات، صنایع دستی و… را در آنها تهیه کنید. یکی از این بازارها بازار قدیم و تاریخی شهر ارومیه است. بازار سرپوشیده ارومیه مکانی به جا مانده از دوران صفویان است. این بازار را می‌توانید در بین خیابان امام و بعثت ببینید.

در بازار گفته شده علاوه بر تماشای سوغاتی‌ها و خرید آنها از دیدن معماری زیبای این مکان نیز لذت خواهید برد. در ضمن در این بازار انواع نقل‌ها و شیرینی‌هایی که در بالا گفته شد به وفور به چشم می‌خورد. علاوه بر بازار سنتی و قدیمی مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و کارگاه‌های پخت شیرینی و حلواهای سنتی نیز محلی مناسب برای خرید اینگونه از سوغاتی‌های ارومیه هستند.

خیابان مدرس، خیابان شهید بیابانی، خیابان آهن دوست از جمله خیابان‌هایی هستند که می‌توانید در آنها شیرینی و نقل معروف ارومیه را پیدا کنید. برای خرید صنایع دستی نیز علاوه بر بازار قدیمی می‌توانید به فروشگاه‌های مختلف مانند فروشگاه مسکاری واقع در خیابان برق، زاگرس واقع در شهرک ولیعصر و فروشگاه‌های دیگر در بلوار نبوت مراجعه کنید.

جمع‌بندی

ارومیه یکی از شهرهایی است که در گوشه و کنار آن می‌توان جاذبه‌های زیبا از تاریخی گرفته تا طبیعی را مشاهده کرد. اما آنچه خاطرات شما را در این شهر ماندگارتر می‌کند، خرید سوغاتی‌های این شهر است. سوغاتی‌هایی مانند شیرینی، انواع نقل و صنایع دستی انتخاب را برای انواع سلایق آسان کرده‌اند. ما نیز در این مقاله سعی کردیم تا در مورد سوغاتی‌ معروف ارومیه توضیحاتی هر چند مختصر به شما ارائه دهیم. امید است این اطلاعات راهنمای خرید سوغاتی به این شهر برای شما باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارومیه قلب آذربایجان❤
ارومیه قلب آذربایجان❤
3 ماه قبل

ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترک ها ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤

ارومیه قلب آذربایجان❤❤
ارومیه قلب آذربایجان❤❤
1 ماه قبل

ارومیه قلب آذربایجان ❤ به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر قهرمان 31 عاشورا، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان، شهر آشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤

آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤

به دیار آذربایجان شهر زیبای اورمیه خیلی خوش آمدید ❤

ما آذربایجانی ها به خصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

یاشاسین ایران ❤
یاشاسین آذربایجان ❤
یاشاسین ارومیه ❤

❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر