خانه >> ایرانگردی >> ساحل زاغمرز؛ ساحلی زیبا و آرام در خطه مازندران
ساحل زاغمرز در سال 1403

ساحل زاغمرز؛ ساحلی زیبا و آرام در خطه مازندران

استان مازندران با داشتن جاذبه‌های طبیعی و سرسبز بسیار همواره جزو برترین‌ها در لیست گردشگری مهمانان و گردشگران است. به جرئت می‌توان گفت سواحل این استان در میان سایر جاذبه‌ها از طرفداران بیشتری برخوردارند. ساحل زاغمرز یکی از این سواحل پرطرفدار و دیدنی است.

ما نیز در این مقاله سعی داریم تا به سهم خود در مورد ساحل زاغمرز بهشهر، روستای زاغمرز، فاصله آن تا شهرهای مختلف، مسیر دسترسی به زاغمرز، اقامت در نزدیکی آن و دیگر ویژگی‌های خاص این ساحل صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

زاغمرز کجاست؟

غروب خورشید در ساحل زاغمرز
منبع عکس:گوگل مپ

همانگونه که در بالا نیز ذکر کردیم زاغمرز منطقه‌ای واقع در استان مازندران است. در حقیقت می‌توان گفت زاغمرز روستایی سرسبز با جاذبه‌های متنوع از توابع بخش مرکزی بهشهر مازندران است.

اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر آدرس خود ساحل زاغمرز را بدهیم، نزدیکی مجتمع ساحلی و تفریحی یاقوت سرخ مکانی است که دریای زاغمرز به همراه ساحلی آرام قرار گرفته است.

ساحل زاغمرز با نام مروارید به مانند نگینی زیبا در این منطقه خودنمایی می‌کند. جالب است بدانید یکی از نکات مثبت ساحل زاغمرز تمیزی آن نسبت به دیگر ساحل‌های شمالی است. امکانات رفاهی موجود در این ساحل مانند پلاژ، سوئیت، سرویس‌های بهداشتی و… آن را به مکانی مناسب برای لذت بردن در کنار ساحلی زیبا تبدیل کرده‌اند.

روستای زاغمرز

گردشگران در ساحل زاغمرز
منبع عکس:گوگل مپ

نوبت به روستای زاغمرز می‌رسد. جنگل‌های فراوان و در هم تنیده این بخش یکی دیگر از دلایل جذب گردشگران به این منطقه سرسبز شمالی است. روستای زاغمرز یکی از جاهای دیدنی شمال، در نوار سبز ساحلی کشورمان با طبیعت بکر و روح‌نواز همواره مورد توجه مسافران اهل سفر و گردشگری است. علاوه بر این، آب و هوا در زاغمرز نیز بسیار مطبوع و دوست‌داشتنی است.

اضافه بر موارد گفته شده، نزدیکی روستای زاغمرز به مناطق زیبا و جاذبه‌هایی بکر مانند تالاب و حیات وحش میان کله از دیگر دلایل محبوبیت این روستا در میان گردشگران است.

فرهنگ و گویش مردم زاغمرز

امکانات ساحل زاغمرز

منبع عکس:گوگل مپ

تا اینجا از طبیعت و آب و هوای مطبوع روستا صحبت کردیم؛ حال نوبت به مردم و ساکنین روستای زاغمرز می‌رسد. برخلاف آنچه همگان تصور می‌کنند گویش مردم زاغمرز تنها محدود به گویش مازندرانی نمی‌شود.

از آنجا که در گذشته‌های بسیار دور بخشی از اهالی کردستان برای زندگی به سمت این روستا کوچ می‌کنند، امروزه و پس از گذشت سالیان سال نیز ردپایی از گویش زیبای کردی را می‌توان در میان برخی از اهالی روستا دید. همچنین اغلب ساکنان روستا از طایفه‌ای با نام عبدالملکی هستند. گویش مردم این منطقه بیشتر کردی و مازندرانی است.

مردم مهربان این روستا با داشتن حسن خلق بسیار و مهمانوازی بی‌شمار همواره با آغوشی باز پذیرای شما گردشگران عزیز از سراسر ایران هستند. همچنین نکته جالب دیگر در مورد این روستا جمعیت زیاد آن نسبت به برخی دیگر از روستاهای نزدیک و همانند خود است. اما با وجود جمعیت به نسبت زیاد در روستا هنوز این منطقه به عنوان یک بخش روستایی معروف است.

شغل مردم زاغمرز

اگر بخواهیم از پیشه و کسب و کار این مردم نیز سخن بگوئیم خوب است بدانید کشاورزی و صید ماهی شغل اکثر ساکنان زاغمرز است. علاوه بر صید ماهی و دیگر آبزیان دریایی، کشاورزان روستا نیز محصولاتی مانند برنج، انواع مرکبات و صیفی‌جات را پرورش می‌دهند. از دیگر نکات مهم در این روستا واقع شدن مراکز اقتصادی مانند شرکت‌ها و نیروگاه در نزدیکی آن است.

مرداب کندوچال چالوس
ادامه مطلب

فاصله گرگان تا زاغمرز

تصویر شهر گرگان از بالا
منبع عکس:گوگل مپ

گرگان نیز به مانند مازندران در نوار شمالی کشورمان واقع شده است. اگر از شهر گرگان قصد سفر به ساحل زاغمرز را دارید خوب است بدانید فاصله‌ای 112 کیلومتری را در پیش روی خود دارید. پیمودن این فاصله در زمانی تقریبا 1 ساعت و 41 دقیقه‌ای امکان‌پذیر است.

فاصله گنبد تا زاغمرز

گنبد نیز به مانند گرگان یکی از شهرهای استان گلستان است. این شهر پس از گرگان بیشترین جمعیت را در بین شهرهای استان گلستان به خود اختصاص داده است. این شهر نسبت به گرگان فاصله‌ای بیشتر تا ساحل زاغمرز بهشهر دارد. از زاغمرز تا گنبد مسافتی 207 کیلومتری را باید طی کنید. پیمایش این مسیر با خودرو نیاز به صرف زمانی 3 ساعت و 17 دقیقه‌ای دارد.

فاصله زاغمرز تا ساری

برج ساعت ساری
منبع عکس:گوگل مپ

ساری مرکز استان زیبا و سرسبز مازندران است. اگر پس از دیدنی‌های ساری قصد رفتن به زاغمرز را کردید خوب است بدانید از ساری تا زاغمرز فاصله‌ای کوتاه‌تر نسبت به شهرهای بالا در پیش روی خود دارید. از ساری تا دریای زاغمرز در حدود 44 دقیقه مسافت را باید طی کنید. صرف زمانی کمتر از یک ساعت برای این مسافت کافی است.

جاهای دیدنی زاغمرز

پیاده رو ساحل زاغمرز
منبع عکس:گوگل مپ

دیدنی‌ها و جاذبه‌های زاغمرز به قدری متنوع و جذاب است که برای ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کند. در ادامه بیشتر با این جاذبه‌های دیدنی آشنا خواهیم شد:

شبه جزیره میانکاله

پرواز پرندگان بر فراز شبه جزیره میانکاله
منبع عکس:گوگل مپ

یکی از مناطق حفاظت شده و بکر در خطه سرسبز شمال همین شبه جزیره میان کاله است. در حقیقت در بین مناطق ساحلی شمال از جمله مازندران هیچ کدام به اندازه میانکاله بکر و طبیعی نیستند. شاید دلیلش هم نرسیدن پای انسان به این منطقه  زیبا است.

بکر بودن این منطقه از زاغمرز موجب شده تا هر ساله و در فصول خاصی از سال پرندگان مهاجر، این جزیره کوچک را به عنوان پناهگاهی امن و آرام برای زندگی خود انتخاب کنند. علاوه بر پرندگان، آلوده نبودن آب این منطقه موجب شده تا انواع مختلفی از آبزیان مختلف در این منطقه به راحتی به حیات خود ادامه دهند.

نکته دیگر و جالب توجه در مورد این شبه جزیره زیبا تامین بخش مهمی از خاویار مخصوص ایرانی است. همچنین تالاب میانکاله که یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین مناطق مازندران به شمار می‌رود در همین شبه جزیره جا خوش کرده است. تالاب میانکاله با وسعت چند هزار هکتاری خود بخش وسیعی از گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است.

در حقیقت تمام آنچه را که در جاهای دیگر نمی‌توان به صورت یکجا دید در شبه جزیره و تالاب میان کاله به راحتی می‌توان مشاهده کرد:

  • مرداب جنگلی
  • آبگیر
  • باتلاق
  • ساحل شنی

تالاب لپو

تالاب لپو زاغمرز
منبع عکس:گوگل مپ

بخش غربی تالاب میانکاله مکانی است که می‌توان تالاب لپو را در آن مشاهده کرد. تالاب لپو در واقع مجموعه‌ای از سه تالاب لپو، شیرخان لپو و پلنگان است. این سه تالاب در نوع خود از بهترین جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شوند. کلمه لپو نیز برگرفته از دو بخش لپ و او است. این کلمات در زبان شیرین مازندرانی آبی مرداب معنی شده‌اند. این تالاب‌ها در فاصله‌ای اندک یک کیلومتری از دریای خزر واقع شده‌اند.  وسعت این تالاب به حدود 600 هکتار می‌رسد. آرام و راکد بودن از ویژگی‌های خاص این تالاب‌ها است.

معرفی بکرترین سواحل دیدنی بوشهر
ادامه مطلب

در مورد پیدایش این تالاب‌ها نیز داستان‌های زیادی وجود دارد. برخی بر این باورند پیدایش این تالاب‌ها مربوط به نزدیکی آنها به دریا و در حقیقت باقی مانده جزئی از دریا است. آرامش وصف ناپذیر این تالاب‌های بکر موجب شده تا در فصول مختلف سال پذیرای مهمانان مختلف باشند.

در فصل زمستان، پرندگان مهاجر تالاب لپو را به عنوان مکانی امن برای خود انتخاب می‌کنند. از جمله پرندگان موجود در این تالاب می‌توان به فلامینگو، قو، قره غاز، اردک و… اشاره کرد. در فصل بهار و اوایل تابستان نیز آب و هوای مطبوع این تالاب‌ها برای قایق‌سواری و لذت بردن از آرامشی بی‌نظیر جان می‌دهد.

یکی از دلایل مهمی که این تالاب در میان مسافران بسیار محبوب است، مسیر دسترسی مناسب آن می‌باشد. آب و هوای مطبوع و مسیر مناسب در کنار طبیعت منحصر به فرد تالاب‌ها همگی با هم دست به دست هم داده‌اند تا ساعتی به دور از هر گونه استرس و دغدغه روزمره برای گردشگران فراهم شود.

بدون شک قایق سواری در دل این تالاب‌ها تجربه‌ای است که شاید کمتر باری برای شما اتفاق بیفتد. اگر هم اهل ماهیگیری هستید می‌توانید با آوردن وسایل ماهیگیری به همراه خود ساعتی را در آرامش تالاب به صید ماهی تازه اختصاص دهید.

خلیج گرگان

خلیج گرگان از جاهای دیدنی زاغمرز
منبع عکس:گوگل مپ

جنوب شرقی دریای زیبای خزر محل قرار گرفتن خلیجی به نام گرگان است. در حقیقت خلیج گرگان ادامه شبه جزیره میانکاله در بخش شرقی است. این خلیج بزرگترین خلیج در محدوده دریای خزر و ساحل زاغمرز به شمار می‌رود. در خلیج گرگان نیز به مانند شبه جزیره میانکاله منبع عظیمی از خاویار شمال قرار گرفته است. در حقیقت می‌توان گفت یکی از باارزش‌ترین خاویارهای دنیا در همین خلیج گرگان یافت می‌شود.

به طوری که از آن با نام بهترین خاویار سیاه جهان نام می‌برند. البته از ماهیان ارزشمند این منطقه مانند ماهی سفید، کفال، غضروفی و دیگر ماهی‌های معروف شمال نباید غافل شد. خلیج گرگان نیز به مانند تالاب لپو و میانکاله پناهگاهی آرام برای پرندگان مهاجر در فصل سرد زمستان است.

مسیر دسترسی به زاغمرز

ساحل زاغمرز

منبع عکس:گوگل مپ

مسیر دسترسی به ساحل زاغمرز بسیار راحت است. در ابتدا استان مازندران را باید به عنوان مقصد اولیه خود انتخاب کنید. در ادامه شهرستان بهشهر مسیر بعدی است که در پیش روی خود خواهید داشت. و در انتها دهستان میانکاله واقع در بخش مرکزی بهشهر مسیر اصلی و نهایی به سوی زاغمرز است.

علاوه بر موارد گفته شده خوب است بدانید جاده زاغمرز یکی از جاده‌ها و مسیرهای اصلی شهرستان بهشهر است. خیابان‌های اصلی بهشهر مانند آیت‌الله سید صابر جباری و کمربندی بهشهر به دریای زاغمرز راه دارند.

بهترین فصل سفر به زاغمرز

ساحل یاقوت سرخ زاغمرز
منبع عکس:گوگل مپ

در ابتدای این بخش بگوئیم که تابستان در شمال کشور از جمله زاغمرز دارای هوایی گرم و شرجی است. پس پیشنهاد ما برای سفر به این منطقه قطعا تابستان نیست. از آنجا که اکثر افرادی که به ساحل زاغمرز بهشهر و تالاب‌های آن سفر می‌کنند به دلیل آب و هوای مطبوع و پرندگان مهاجر آن است، پیشنهاد ما فصل پاییز تا زمستان است.

استخر هتل ونوس پلاس چالوس؛ لذت آبتنی در نمک‌ آبرود
ادامه مطلب

فصل پاییز که از راه می‌رسد پرندگان یکی یکی راه خود را به سمت تالاب‌های زاغمرز پیدا می‌کنند. گویی از مدت‌ها قبل منتظر رسیدن این فصل بوده‌اند. تالاب‌های پلنگان، لپو، خلیج گرگان و… نیز با آغوشی باز فضایی امن برای سکونت پرنده‌‌ها فراهم کرده‌اند.

ناگفته نماند اگر چه در فصل بهار پرندگان مهاجر را در تالاب نمی‌توان دید اما از چشم‌انداز فوق‌العاده و کم نظیر تالاب‌ها و آب و هوای فرح بخش این منطقه نباید غافل شد. در بهار و تابستان تنها بخشی از پرندگان بومی بر فراز تالاب‌ها خودنمایی می‌کنند.

اقامت در زاغمرز

اگر قصد سفر به سمت ساحل زاغمرز را داشتید اصلا نگران مکانی برای سکونت خود نباشید. راغمرز و شهرهای اطراف آن دارای اقامتگاه‌های بوم گردی، ویلا ، سوئیت و هتل‌های متنوع متناسب با سلیقه گردشگران هستند. در حقیقت بهترین هتل های مازندران با قیمت‌های متنوع و خدمات خاص آماده میزبانی از شما عزیزان هستند.

از آنجا که بهشهر در نزدیکی زاغمرز قرار گرفته و فاصله‌ای اندک (30 کیلومتر) تا زاغمرز دارد، یکی از بهترین شهرهای نزدیک زاغمرز برای اقامت محسوب می‌شود. شما می‌توانید در زمانی 37 دقیقه‌ای مسیر زاغمرز تا بهشهر را طی کنید.

هتل های بهشهر با تنوع زیاد، امکانات مختلف رفاهی و اتاق‌های متنوع آماده میزبانی از شما گردشگران عزیز برای شبی اقامت در نزدیکی زاغمرز هستند.

شهرهای نزدیک به زاغمرز

زاغمرز از آن دست مناطقی است که به شهرهای مختلف به راحتی دسترسی دارد. اگر پس از بازدید از جاذبه‌های زیبای زاغمرز علاقه‌مند به رفتن به شهرهای اطراف آن هستید در ادامه با ما همراه باشید تا لیست این شهرها را در اختیار شما قرار دهیم:

  • بهشهر
پارک ملت بهشهر
منبع عکس:گوگل مپ

همانگونه که گفتیم بهشهر فاصله اندکی تا دریای زاغمرز دارد. در حقیقت راه اصلی رسیدن به زاغمرز از بهشهر می‌گذرد. اگر فرصت ماندن در بهشهر را داشتید می‌توانید از جاذبه‌های این شهر مانند جنگل هزار جریب، پارک ملت، آبشار اسپه‌او، آبشار شرشر، مجموعه تفریحی عباس آباد و… دیدن کنید.

  • نکا
جنگل‌های سرسبز نکا
منبع عکس:گوگل مپ

از نکا تا زاغمرز نیز به مانند بهشهر راهی طولانی ندارید. فاصله نکا تا ساحل زاغمرز در حدود 19 کیلومتر است. در حقیقت از نکا تا زاغمرز را می‌توانید در زمانی کمتر از 30 دقیقه طی کنید. نکا نیز به مانند بهشهر از جاهای دیدنی زیادی پر شده است. جاذبه‌هایی مانند ساحل مروارید، روستاهای طبیعی و بکر و دریاچه طبیعی استخر پشت تنها نمونه‌ای از چندین جاذبه موجود در نکا هستند.

  • ساری

ساری نیز یکی دیگر از شهرهای اطراف ساحل زاغمرز است. با این تفاوت که از ساری تا زاغمرز زمانی طولانی‌تر نسبت به دو شهر بالا را باید طی کنید. با اینکه این زمان و مسافت کمی بیشتر است اما به دیدن جاذبه‌های متنوع ساری می‌ارزد. اگر پس از دیدن ساحل زاغمرز بهشهر قصد رفتن به ساری را داشتید می‌توانید از جاهای دیدنی ساری مانند چشمه‌های باداب سورت، دریاچه الندان، دشت ناز، خزرآباد و ده‌ها جاذبه دیگر نیز دیدن کنید.

جمع‌بندی

همیشه توصیف جاذبه‌های طبیعی به خصوص جاذبه‌هایی کمتر شناخته شده مانند ساحل زاغمرز و اطراف آن در صفحاتی کوتاه نمی‌گنجد. با این حال ما نیز برخود لازم دانستیم تا به سهم خود در مورد جاذبه زیبا و کم‌نظیر زاغمرز صحبت کنیم. امیدواریم این مطالب راهنمایی برای سفر شما عزیزان به این منطقه بکر و ناب گردشگری باشد.

4.5/5 - (6 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر